משרד החקלאות: אל תשלמו יותר מ-34 שקל לק"ג דבש

לקראת ראש השנה, המשרד מפרסם את אופן חישוב מחיר הדבש כדי לסייע לצרכנים להבין מהו מחיר מופקע

ראש השנה תפוח בדבש תפוחים / צלם: פוטוס טו גו
ראש השנה תפוח בדבש תפוחים / צלם: פוטוס טו גו

אל תשלמו יותר מ-34 שקל לק"ג דבש - כך מפרסם היום (ב') משרד החקלאות לקראת ראש השנה. את המחיר הזה מגדירים במשרד כמחיר הוגן, ועל כן הוא המחיר המומלץ - אלא שהצצה על מחירי מוצרי הדבש השונים מגלה כי המחיר הזה לא משקף את המציאות.

בהודעת משרד החקלאות מצוין כי המחיר לצרכן חושב לאור שרשרת הערך בענף לפיה עלות ייצור דבש לחקלאי נאמדת בכ-17 שקל לק"ג. המחיר הממוצע אותו פודה החקלאי על כל ק"ג דבש נע בין 18 ל-19 שקל, בהתאם להסכמים העסקיים עליו חתום.

עמדת כלכלני המשרד היא שמחיר של עד 29 שקל לק"ג דבש (לפני מע"מ) נחשב כמרווח קמעונאי סביר. "על-פי תחשיב זה, בתוספת מע"מ, המחיר לצרכן לא צריך להיות יותר מ-34 שקל לק"ג דבש" - זאת בהתאמה לפי תכולת אריזות דבש שנמכר לרוב בצנצנות של 250-500 גרם. 

הצצה על מחירי הדבש באתר מייסופרמקט מגלה כי המחיר שקבע משרד החקלאות כהוגן לא תמיד עומד במבחן המציאות במותגים שונים: למשל, מחירו של דבש עמק חפר (350 גרם) הוא 13.90 שקל (כ-40 שקל לק"ג), דבש דבורים של יד מרדכי בצנצנת של 500 גרם נמכר ב-22.20 שקל - כ-44 שקל לק"ג, דבש יד מרדכי בבקבוק לחיץ נמכר ב-31.50 שקל לק"ג - מחיר המשקל 48.5 שקל לק"ג, ודבש לחיץ של עמק חפר (350 גרם) שמחירו 19.90 שקל משקף מחיר של כ-57 שקל לק"ג

40% מהתצרוכת השנתית של דבש בישראל מתרכזת בתקופת חגי תשרי ובעיקר בראש השנה. מדובר בכ-1,600 טון דבש הנצרכים בחודש אחד. ישראלי ממוצע צורך בחודש תשרי כ-200 גרם דבש בממוצע (לפי חישוב האוכלוסייה החוגגת את חגי תשרי). במהלך השנה כולה צורכים הישראלים כ-4,000 טון דבש, כחצי ק"ג דבש לנפש.

בתוך כך נציין כי במועצת הדבש סבורים כי לא צפוי מחסור בדבש השנה. את הדברים מסר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש, בהמשך להתרת ההגבלות על יבוא דבש עליה הודיעה רשות המסים. לדבריו, הצו שנחתם לא מיועד לשנה הנוכחית אלא לשנת 2017.

לדבריו, "כבר לפני מספר חודשים נחתם צו ליבוא של 600 טון דבש, זאת בנוסף ליבוא המתקיים במסגרת הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה, העומד על 700 טון דבש, כך שזהו הדבש שישווק בראש השנה. תהליך יבוא הדבש מרגע הוצאת הצו עד שיווקו לרשתות אורך כ-3 חודשים, ועל כן הדבש שיגיע לארץ במסגרת הצו שנחתם בימים האחרונים ישווק בארץ רק ברבעון הראשון של 2017. אמנם השנה, עקב חורף שחון, יפחת ייצור הדבש המקומי ויעמוד על היקף של כ-2,500 טון דבש איכותי ישראלי, בהשוואה לממוצע רב-שנתי של כ-3,000 טון, אך אין זה אומר שיחסר דבש". 

במועצת הדבש גורסים כי "בשונה מהדעה הרווחת כי מחירי הדבש בארץ יקרים בהשוואה למחירי הדבש במדינות המערב, מחירי הדבש לצרכן זולים ברובם או קרובים למחירי חו"ל. המחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 1 ק"ג עומד על כ-30 שקל כולל מע"מ (כ-25 שקל ללא מע"מ)".

עוד מדגישים במועצה כי דבש מזויף, המיוצר בעיקר מתערובת של סוכר המחומם עם צבעי מאכל וטעם, הוא "דבש זול ולא איכותי, העלול אף לפגוע בבריאות ולסכן חיים. מאחר שקשה מאוד להבחין במראה או בטעם בין דבש מזויף לאיכותי, ההמלצה היא לרכוש דבש שעל האריזה מוטבע סימן תו האיכות 'דבש איכות תוצרת ישראל' או חותמת יצרן". 

על-פי נתוני מועצת הדבש, כיום פועלים בישראל כ-500 דבוראים המטפלים ב-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60 אלף כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.