הליך הפרה לחדשות 2 על קידום גמר "המירוץ למיליון" ו"אמזונס"

מנתונים שפרסמה אתמול הרשות השנייה עולה כי הקנס על הפרה מסוג זה נע בין 20-72 אלף שקל

גמר המשימה אמזונס / צילום מסך
גמר המשימה אמזונס / צילום מסך

אחרי גמר "המירוץ למיליון" ששודר אמש (ב') בערוץ 2, שתי תוכניות הריאליטי שליוו את הצופים הישראלים בתקופה האחרונה - "המירוץ למיליון" של רשת ו"המשימה: אמזונס" של קשת - יפנו את המסך לטובת תכנים אחרים. אבל עוד לפני שהתוכניות הללו הגיעו לסיומן בשתי תוכניות הגמר ששודרו לאחרונה, דאגו בחדשות 2 לקדם אותן באמצעות כתבות במהדורה המרכזית, במהלך שמהווה לכאורה הפרה של כללי הרשות השנייה.

כך, ביום חמישי האחרון שודרה במהדורה המרכזית של חדשות 2 כתבה על אחד הפיינליסטים של "המשימה: אמזונס", יהודה יצחקוב, שאף זכה בסופו של דבר בתוכנית, ואילו ביום ראשון שודרה במהדורה כתבה של יונתן ריגר על הזוגות שהגיעו לגמר "המירוץ למיליון".

בעקבות שידורן של שתי הכתבות פתחו כעת ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, המפקחת על הזכייניות על חברות החדשות של ערוץ 2, בהליך הפרה לכאורה נגד חדשות 2. 

הפרקטיקה של קידום תוכניות של אחת משתי הזכייניות המחזיקות בחדשות 2 באמצעות תוכניות של חברות החדשות היא לא עניין נדיר. אתמול פורסם דוח הרשות השנייה, ממנו עולה כי ב-2015 נרשמו לחברת החדשות של ערוץ 2 20 הפרות הקשורות לנושא (מה שמכונה בדוח "הפרות קידום"), מתוך 29 הפרות בכלל שנרשמו לחברה. לשם השוואה - בחדשות 10, המשודרות בערוץ שבו אין תוכניות ריאליטי יקרות, נרשמה רק הפרה אחת כזאת ב-2015 (מתוך 16 הפרות). 

הנתונים שפורסמו אתמול על-ידי הרשות השנייה יכולים גם ללמד מהי עלות הקנס הממוצעת על הפרות מן הסוג הזה, שייתכן כי בחשבון שעושות לעצמן הזכייניות - בעלות חדשות 2 - הן מוכנות לספוג בתמורה לקידום הבולט.

כך, למשל, על הפרות דומות, שכוללות מקרים שבהם שודרו במהדורה אייטמים שעסקו בתוכניות הגמר של "מאסטר שף", או בתחילת העונה (הקודמת) של "המירוץ למיליון", נקנסה חדשות 2 ב-20 אלף שקל.

במקרים חמורים יותר של מה שמכנים ברשות "הפרות חוזרות", או כשהקידום היה בוטה יותר וכלל גם התייחסות של המגיש למועד שידור הפרק ולתכניו, עלה הקנס לסכומים של 30 אלף שקל ו-50 אלף שקל.

ב-7 מקרים אחרים שמוזכרים בדוח, העיצום הכספי אף צמח ל-72 אלף שקל לכל מקרה, אך הסכומים הללו טרם שולמו, מכיוון שטרם נערך בעניינים דיון חוזר בפני מנכ"ל הרשות השנייה.