50 שנות הרמוניה: הפסטיבל שמחבר בין יהודים, נוצרים ומוסלמים

השנה יתקיים בסוכות פסטיבל אבו גוש ה-50, המסכם 25 שנה של פסטיבלי מוזיקה בכפר המיוחד הזה, שחיים בו באחווה נוצרים ומוסלמים ומקיימים בו קשרי ידידות אמיצים עם יהודים ■ וגם: סצנת סיורי הסליחות תוססת

כבר 25 שנה שאוהבי מוזיקה קלאסית בכלל ומוזיקת מקהלה בפרט פוקדים באדיקות את פסטיבל המוזיקה באבו גוש, המתקיים ברצף מאז 1992 פעמיים בשנה, בסוכות ובשבועות. השנה מתוכנן פסטיבל חגיגי במיוחד, לכבוד יום ההולדת - הפסטיבל ה-50. פסטיבל אבו גוש נודע בקרב מקהלות וקהלים בארץ ובעולם בתוכניות המיוחדות שלו, בביצועים ברמה הגבוהה, באקוסטיקה המצוינת של הכנסיות ויותר מכול - באווירה. לרגעים, כשצלילי המקהלות מטפסים מעלה-מעלה בין קירות האבן, ציורי הקיר העתיקים והתקרות הגבוהות, נדמה שמלאכים מזמרים בינינו.

אבל לא רק מלאכים דתיים מזמרים שם, יש גם מוזיקה חילונית. כמו בשלוש השנים האחרונות, גם השנה, ביום שלפני פתיחתו הרשמית של הפסטיבל, תיערך חגיגת אקורדיון (מפעל שנוסד על-ידי גרשון כהן לפני עשור ביד השמונה). תתנגן שם גם מוזיקה דרום אמריקאית, אירית ובלקנית-יוונית לצד שאנסונים, ג'אז, זמר עברי ועוד (מחיר: 85 שקל למבוגר, 30 שקל לילד; הרכישה דרך קופת בימות באינטרנט: www.bimot.co.il או בטל' 6226*).

בפסטיבל ייערכו שלל קונצרטים בשתי כנסיות הכפר: העליונה, שבה מתקיים גם פסטיבל האקורדיון, והתחתונה, הצלבנית, החבויה בעיבורו של הכפר לצד המסגד הישן. הכפר אבו גוש (עו'ש, בתעתיק מדויק יותר) וכנסיותיו מרתקים גם ללא קשר לפסטיבל (או לחומוס). ייחודו של הכפר מתבטא בין היתר במקורם הייחודי של תושביו. אלה הגיעו לכאן כחיילים בצבאו של הסולטן העות'מאני סלים הראשון מחבל אינגושה שבין צ'צ'ניה לגיאורגיה בקווקז הרחוק, שבניו נודעו בעוז רוחם ובחוזקם הפיזי. הקשרים בינם לבין כור מחצבתם התחזקו לאחרונה, כאשר בשנת 2014 תרמה ממשלת צ'צ'ניה כחמישה מיליון דולר, מחצית מעלות המסגד המפואר, בעל ארבעת המינארטים, שהוקם בכפר.

ייחודו של הכפר גם בקשרים שנרקמו בין תושביו לבין תושבי האזור היהודים במלחמת העצמאות. הם לא התנכלו לשיירות שעשו את דרכן לירושלים ולא סייעו למתנכלים להן, ולכן גם לא נאלצו לנטוש את כפרם. יש ביניהם שאף סייעו לפעילותן של המחתרות בהבקעת המצור על ירושלים. גם העובדה שנוצרים ומוסלמים חיים בו בהרמוניה מלמדת על אופיו של המקום.

למרגלות פסל מרים האוחזת בידיה בישוע התינוק, המתנשא בראש ההר וחולש על הכפר כולו, ניצבת כנסיית קריית יערים, או בשמה המלא "גבירתנו של ארון הברית". הכנסייה הנוכחית נבנתה ב-1924 על שרידי כנסייה ביזנטית שעמדה במקום. קריית יערים, שלפי המסופר בתנ"ך ניצב בה המשכן לפני העברתו למקדש קבע בירושלים, מזוהה כגבעה אחת מדרום למקומה של הכנסייה - סמוך ליישוב החרדי קריית טלז סטון. הנוצרים עורכים הקבלה מעניינת בין ארון הקודש שנשא בקרבו את דבר האלוהים - עשרת הדברות, לבין מרים שנשאה בקרבה את בן האלוהים - ישוע. מקצה החצר, בצל עצי אורן גדולים, נשקף נוף רחב ויפה על הכפר הפרוס מתחת והלאה, עד ירושלים. בכנסייה עצמה קטעים מרצפת הפסיפס הביזנטית (הכנסייה פתוחה בכל יום למעט ימי א', 11:30-8:30, 17:00-14:30).

במרכזו העתיק של הכפר נמצאת הכנסייה הצלבנית, או בשמה האחר כנסיית המעיין (פתוחה מדי יום, 11:00-8:00, 17:30-14:30. בכל מקרה, בביקורים מחוץ לתקופת הפסטיבל כדאי לתאם את הביקור מראש בטל' 5335670-02). במקום שכן לפנים מצד רומי, שעליו הוקמו בתקופה הצלבנית מנזר וכנסייה.

כאן היה אחד הזיהויים לאמאוס, המקום שבו התגלה ישוע לראשונה בפני מאמיניו לאחר שקם לתחייה. בין חומות המנזר שוכן גן יפהפה המטופח בקפידה על-ידי נזירי המקום. כיום נמצא המקום בבעלות המסדר הבנדיקטיני שנוסד במאה ה-6 על-ידי בנדיקטוס הקדוש באיטליה. סמלו של המסדר הוא המילים הלטיניות "אורה לבורה" (Ora Lavora) שפירושן "תפילה ועבודה", ואכן, הנזירים והנזירות, שגרים כמובן באגפים נפרדים במנזר, חיים בשותפות מלאה ועובדים לפרנסתם. כשאר הנזירים הבנדיקטינים, גם הנזירים כאן נוהגים לנדור להישאר במקום עד יום מותם.

מי המעיין הנובעים תחת הכנסייה נקווים אל תוך בריכה רומית הנמצאת בקריפטה. מעבר לקירותיה העבים שוררת קרירות עולמים - רענון אמיתי ביום חם. מהקריפטה אפשר לעלות אל הכנסייה שהשתמרה באופן מופלא. עד היום ניתן לראות שרידי פרסקו צלבני על קירותיה. הפרסקאות עברו ניקוי ושימור ואפשר להבחין בהם בפרטים רבים. האקוסטיקה באולם מופלאה! עם קצת מזל תפגשו במקום את הנזיר אוליבייה, אדם מסביר פנים, טוב לב ומשעשע מאין כמותו שלעיתים עורך במקום הדרכות נהדרות היוצאות מהלב ונכנסות אל הלב. הוא בהחלט משרה תחושה ששלום בין כל בני האדם אינו משאלת לב רחוקה. יהיה מכובד להשאיר תרומה כלשהי.

הפסטיבל יתקיים בחג הסוכות בתאריכים 20-24.10.16. את תוכנית הפסטיבלים ניתן למצוא באתר הפסטיבל: www.agfestival.co.il.

התעלות נפש כלולה / אורלי גנוסר

סצנת סיורי הסליחות תוססת

בבשנים האחרונות יש עלייה גוברת והולכת בפופולריות של סיורי הסליחות. אין המדובר דווקא בכאלה שבאים להתפלל ולבקש על נפשם, אלא בעיקר באלה שבאים לצפות בהם, בין אם במבט "אנתרופולוגי" ובין אם בניסיון להתחבר לאווירה המיוחדת.

כך או כך, וכשיש ביקוש, יש היצע. בנוסף לחברות התיירות ולמדריכי הטיולים העצמאיים שמובילים סיורי סליחות ליליים, גם בתי המלון בערים הרלוונטיות מציעים חבילות מיוחדות לימים הנוראים.

"יש ביקוש אדיר לסיורי הסליחות, שהולך וגדל", מעידה לימור פורטל, מנכ"לית התאחדות המלונות בטבריה, שהזמינו (ומימנו) סיורי סליחות בעיר, ללא תשלום. הסיור כולל את בתי הכנסת העתיקים והמיוחדים של טבריה. בתום הסיור מוזמנים המשתתפים להצטרף לתפילת סליחות לילית מאוחרת בקבר רבי מאיר בעל הנס או בקבר הרמב"ם.

בירושלים מציעה רשת מלונות קראון פלזה והולידיי אין חבילת אירוח עם סיור סליחות. החבילה מציעה מירוק לגוף ולנפש כאחד, והיא כוללת גם כניסה חינם לספא. הסיור עובר בשולי השכונות החרדיות, בשכונת הבוכרים ומסיים בבית המדרש הגדול של הרב אלבז, לתפילת סליחות ופיוטים בנוסח ספרדי ירושלמי (590-1,190 שקל, עד 9.10).

בעין כרם מזמין מלון ארקדיה במושבה (בשיתוף חברת התיירות אגדת עין כרם) למה שמוגדר כ"סופ"ש סליחות קסום", שבמסגרתו מוזמנים האורחים להצטרף לטיול בסמטאות הרובע היהודי והעיר העתיקה ואחריו לתצפית על הר הבית והר הזיתים. את אמירת הסליחות ישמעו המטיילים בכותל המערבי הגדוש במניינים רבים של קהילות מכל רחבי הארץ. הסיור הלילי "עומד בסימן סליחות, התרת נדרים והתעלות נפש", מבטיחים הפרסומים (החל מ-2,200 שקל לשני לילות. פרטים: www.ArcadiaHotels.co.il או 5889*).

אפשר גם לסייר בירושלים ללא לינה, ולהצטרף למערך הסיורים שמקיימים ערן ודוד גל-אור מחברת מסלולים, אב ובן שהפכו למובילים בסצנת הסליחות בעיר, מנחלת שבעה ועד נחלאות (בטל' 054-2406657,054-2406653).

בעכו נעשה שיתוף פעולה בין העירייה למרכז סיור ולימוד גליל ומיזם אוצרות הגליל. סיור הסליחות בעיר העתיקה הוא טיול מומחז שבמהלכו פוגשים דמויות מעברה של העיר, כמו הרמב"ן והרמח"ל, רבי נחמן מברסלב ורבי חיים פרחי. בסוף הסיור מופע פיוטי סליחות של נגנים שינגנו בכלים מיוחדים בבית הכנסת העתיק של הרמח"ל (40-60 שקל, בהרשמה: טל' http://goo.gl/9bkAiG , 077-9964689).