פסגות: המשק הישראלי יצמח ב-3.3%-3.7% בשנת 2017

מדובר בתחזית אופטימית יותר מהתחזית של בנק ישראל שצופה צמיחה של 3.1% וגם של האוצר שצופה צמיחה של 2.7% ב-2017 ■ הסיבות: הצריכה הפרטית תמשיך לצמוח; היצוא, ההשקעות והצריכה הממשלתית יתרמו משמעותית יותר

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

בית ההשקעות פסגות יוצא בתחזית צמיחה אופטימית לשנת 2017, ומעריך כי התמ"ג הישראלי יצמח ב-3.3%-3.7% בשנה הבאה, הרבה יותר מהתחזית של בנק ישראל שצופה צמיחה של 3.1% וגם של האוצר שצופה צמיחה של 2.7% ב-2017.

בסקירה שנשלחה ללקוחות פסגות אתמול, גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך מחקר ואסטרטגיה בפסגות, מציין כי התחזית האופטימית נשענת בעיקר על ההערכה כי הצריכה הפרטית תמשיך לצמוח בקצב מהיר (אם כי קצת פחות מאשר ב-2016), ובמקביל, שאר המרכיבים שהכבידו על הצמיחה יתרמו משמעותית יותר - בראשם היצוא, ההשקעות והצריכה הממשלתית.

לדברי יהודה, "אם בשלוש השנים האחרונות הצריכה הפרטית הייתה מנוע הצמיחה העיקרי והבודד עליו נשענה הצמיחה במשק, הרי שבשנה הקרובה צפויה התמונה להשתנות ולהיות מאוזנת יותר. הצריכה הפרטית תמשיך לצמוח בקצב גבוה פשוט מכיוון שהגורמים הפונדמנטאליים עדיין כאן, אך מכיוון שהעוצמות יהיו נמוכות יותר, כך גם הצריכה הפרטית תתרחב בקצב מעט מתון יותר - השכר הריאלי צפוי להמשיך לעלות אך בקצב מתון יותר (בעיקר בשל העלייה באינפלציה), הירידה בשיעור האבטלה מיצתה את עצמה והריבית אמנם צפויה להיוותר ברמתה האפסית אך לאור הגידול החד בנתוני מסירות הרכבים השנה, נראה כי ההשפעה של האשראי הזול תיחלש", הוא כותב ללקוחות.

הוא מוסיף, כי "במחצית השנה הראשונה של 2016 הצריכה הפרטית צמחה ב-7.2% - זהו קצב גבוה מאוד אשר אינו צפוי להמשיך. עם זאת, גם לאחר התמתנות של קצב הצמיחה של הצריכה הפרטית עדיין מדובר בקצב גבוה והצריכה הפרטית תהיה גם בשנת 2017 מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה הישראלית".

נקודה נוספת שמציינים בפסגות, היא ההשקעות במשק: "אחרי שנתיים ללא תרומה של ההשקעות, אלו צפויות לתרום 1 נקודות אחוז השנה ו-1.2 נ"א לצמיחה בשנה הבאה. שדרוג המפעל בקרית גת כבר ניכר בנתונים וההשקעות במאגרי הגז צפויות לעלות הילוך בשנה הבאה. השקעות אלו, בעיקר ההשקעה של אינטל, הינן עתירות הון ולכן היבוא צפוי להמשיך ולצמוח בקצב מהיר מאוד", הוא טוען.

"במקביל, היצוא צפוי להתאושש ולתרום לצמיחה כנקודת אחוז יותר מאשר בשנת 2016 . כתוצאה מכך, היצוא נטו צפוי 'לגלח' מהצמיחה אחוז אחד, שיפור משמעותי לעומת השנה הנוכחית בה הוא צפוי לגרוע מהצמיחה 2.2 נ"א. 

"גם הצריכה הממשלתית צפויה לתרום מעט יותר בשנה הבאה לאור התקציב המרחיב יחסית לשנים 2017-2018. מכיוון שהצמיחה צפויה להיות חזקה אנו מעריכים כי למרות פריצת כל מגבלות התקציב, במשרד האוצר יצליחו לעמוד ביעד הגרעון שנקבע לשנת 2017 (2.9% מהתוצר)", מסכם יהודה.