מה אמר אלאור אזריה לפני שירה? פיתוח חדש יכול לגלות

החיים שלנו מצולמים כמעט כל הזמן בעזרת סלולריים, מצלמות אבטחה ומצלמות תנועה, אבל ברבים מהמקרים התיעוד לא כולל סאונד, או שהסאונד באיכות לא טובה ■ פיתוח חדש שנחשף לאחרונה עשוי להחזיר לסרטונים האלה את הקול ולעזור בפיצוח לא מעט תעלומות

אלאור אזריה ירי במחבל בחברון/ צילום: מהוידאו
אלאור אזריה ירי במחבל בחברון/ צילום: מהוידאו

החיים שלנו מצולמים כמעט כל הזמן. סלולרים, מצלמות אבטחה, מצלמות תנועה ומה לא. אבל כשצריך להשתמש מדי פעם בצילומים כאלה, יש איתם בעיה: אין להם סאונד, או שהסאונד באיכות לא טובה. פיתוח של חוקרים מארצות הברית עשוי להחזיר את הסרטונים האלה מעולם הדממה, בעזרת חוקי הפיזיקה. 

זה קורה בזכות העובדה שגלי קול הם שינויים מקומיים בלחץ האוויר, או בעצם, תנודות של אוויר. כשגל כזה פוגע במשטח כלשהו, הוא מרעיד אותו קצת. זה מה שקורה למשל בעור התוף: גלי הקול מרעידים את הקרום באוזן שלנו, ובסופו של דבר הרעד הזה מתורגם לאות חשמלי שאנו מפענחים במוח. החוקרים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ומכמה חברות מחשבים מובילות, הבינו שהמצלמה אמנם לא קולטת את גלי הקול, אבל היא כן יכולה לקלוט את הרעידות של משטחים שונים שגלי הקול פוגעים בהם. 

החוקרים פיתחו אלגוריתם שמפרק כל תמונה בסרטון, ומודד את התזוזה של כל פיקסל, בכמה עותקים של התמונות, ברמות רזולוציה שונות. לאחר שקלול כל הנתונים, מתקבלת התנודה הכוללת של העצמים בסרטון. אבל זה לא מספיק, כפי שמדווח דניאל זיידמן בכתבה שלו באתר מכון דוידסון.

בשלב הבא משקללים את התנודות עם נתונים כמו מיקום המצלמה, זווית הצילום, וכושר התנועה של המשטח עצמו. למשל גלי קול ירטיטו שקית ריקה עוצמה רבה הרבה יותר ממה שירטיטו קופסת שימורים. בסופו של דבר אפשר לקבל כך שחזור של קול מהסרטון האילם.