רגע ישראלי בעימות הסגנים: "החרמת את נאום נתניהו בקונגרס"

המועמד הדמוקרטי לסגן נשיא: "טראמפ אינו יכול להתחיל מלחמת ציוצים עם מיס יוניברס בלי לתקוע גול עצמי" ■ סקר בזק של CNN: המועמד הרפובליקאי ניצח בעימות

הסנטור טים קיין,  והמושל מייק פנס / צילום: רויטרס
הסנטור טים קיין, והמושל מייק פנס / צילום: רויטרס

לעימות בין שני המועמדים לסגנות נשיא ארה"ב - הסנטור טים קיין, סגנה המיועד של הילארי קלינטון, והמושל מייק פנס, הסגן המיועד של דונלד טראמפ - שהסתיים לפנות בוקר (שעון ישראל), הגיע האחרון עם חטוטרת גדולה: הצורך להגן על טראמפ, אחד המועמדים הכי פחות פופולריים שרצו אי-פעם לנשיאות, פחות פופולרי אפילו מקלינטון, שאמריקאים רבים אינם מוכנים לסלוח לה על עוונות הדוא"לים המחוקים שלה וקרן הצדקה שלה ושל בעלה.

ללא ספק, הגיבנת של טראמפ הכבידה על פנס. הוא היה אמור להציג את הפרצוף השפוי של הקמפיין הרפובליקאי, משימה לא קלה לאור ההתפרצויות המוזרות של המיליארדר מניו-יורק במהלך הקמפיין - למשל ציוציו המשונים על מיס יוניברס ששוגרו לעולם ב-3 בלילה - אך הסגן המיועד לא הוטל על הקרשים. הוא יצא חבול, אך לא על אלונקה, והצליח לשמור על כבודו. כך גם עמיתו הדמוקרטי. בסוף העימות הם לחצו ידיים בידידות מופגנת במאמץ להראות שהם יריבים פוליטיים, לא אויבים אישיים כמו הבוסים שלהם.

סקר בזק של CNN, שנערך מיד לאחר תום העימות, העלה כי 48% מהנשאלים סבורים שפנס ניצח בוויכוח. 42% אמרו כי קיין יצא וידו על העליונה, כמעט בתוך טווח טעות הדגימה של 4.5%. 29% מהנשאלים אמרו כי העימות יניע אותם להצביע בעד טראמפ; 18% הכריזו כי קיין שיכנע אותם להצביע בעד קלינטון. אך אנליסטים אומרים כי אין תקדים לכך שעימות בין המועמדים לסגן נשיא הכריע אי-פעם תוצאות בחירות לנשיאות, וקרוב לוודאי שגם עימות זה לא יזיז לכאן או לכאן.

 

במהלך העימות, חזר קיין והעלה את הציטטות הבלתי נשכחות של טראמפ בחודשים שחלפו, החל ב"כל המהגרים הבלתי חוקיים ממקסיקו אנסים" וכלה ב"פוטין מנהיג טוב יותר מאובמה", ופנס חזר והכחיש שהדברים האלה נאמרו אי-פעם, למרות שהם תועדו בווידאו ושודרו אין ספור פעמים. לבסוף הוא הרים ידיים ואמר לקיין: "הוא (טראמפ) לא פוליטיקאי מלוטש, כמוך או כמו הילארי קלינטון". קיין השיב מיד: "טראמפ מראה לנו מיהו באמת".

העימות היה מתוח, אפילו רגוז, אך הוא לא חרג אפילו פעם אחת מגבולות הנימוס הפרלמנטרי. קיין ופנס שיסעו זה את דברי זה (קיין יותר מפנס), אך חילופי הדברים לא גלשו לתהומות שאליהם הוביל טראמפ את העימות הראשון בינו לבין קלינטון. הפעם, שני המתמודדים היו "נורמליים".

הם לא הטיחו עלבונות אישיים איש ברעהו והשתדלו לנהוג באיפוק. כל אחד מהם ניסה להגן על הבוס שלו, אך אין ספק שקיין הצליח יותר במשימה. "אתה לא ממש מוכן להגן על טראמפ", הוא אמר לפנס באחת מההזדמנויות, וזה השיב לו: "אני גאה לעמוד לצידו של דונלד טראמפ". קיין לא נשאר חייב: "אני פשוט משמיע את העובדות לגבי המועמד הרפובליקאי".

בסופו של דבר, קלטת הווידיאו מנצחת. אי-אפשר להתעלם מהמציאות המתועדת. אי-אפשר למחוק את ההתבטאויות של טראמפ - על נשים, למשל, או על פצועי הלם קרב, על מוסלמים, על מהגרים, על החיים הגיהינומיים של שחורים - מהיקום האינטרנטי, וההכחשות והמחאות של פנס על "קמפיין העלבונות של קלינטון" לא עזרו. "פנס חי במציאות חלופית", אמרה האנליסטית הדמוקרטית סאלי קוהן ב-CNN.

היו כמה רגעים "ישראליים": באחד מהרגעים המתוחים בעימות הטיח פנס בקיין: "אתה החרמת את נאומו של בנימין נתניהו בקונגרס". (הכוונה לנאומו של רה"מ לפני מליאות שני בתי הקונגרס במארס, שבו הוא יצא נגד ההסכם הגרעיני עם איראן; כמה מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום מפני שהזמנת נתניהו נעשתה ע"י הרפובליקאים בלבד, בלי תיאום עם הבית הלבן כנדרש בפרוטוקול). כאשר פנס מתח ביקורת על ההסכם עם איראן, שיסע אותו קיין: "אפילו צה"ל מרוצה מההסכם... שאל את גדי אייזנקוט". פנס הניע ראשו בשלילה: "אתה יודע שזה לא כך".

בקטע מהעימות שהוקדש לאיום הטרור ומדיניות חוץ אמר קיין: "איום הטרור פחת מבחינות מסוימות, מפני שבין לאדן חוסל. האיום הזה פחת גם מפני שנבלמה תוכנית הגרעין האיראנית. איום הטרור על חיילי ארה"ב פחת מבחינות מסוימות מפני שלא 175 אלף חיילים משרתים בזירות מחוץ לארה"ב אלא רק 15 אלף".

לדברי קיין, זו תוכניתה של קלינטון לעקור את הטרור משורש: "ראשית, צריך לחסל את מנהיגי דאעש בזירת הקרב. שנית, חייבים לשבש את המערכות הפיננסיות של ארגון הטרור. שלישית, צריך לפגוע ביכולות דאעש לגייס באמצעות האינטרנט. ורביעית: אנו חייבים לעבוד עם בעלות בריתנו, להעצים את הפעילות המודיעינית שלנו ולחלוק את פירותיה עם בעלות הברית".

"דונלד טראמפ, לעומת זאת, אינו יכול להתחיל מלחמת ציוצים עם מיס יוניברס בלי לתקוע גול עצמי", המשיך קיין. "לדונלד טראמפ אין תוכנית (למלחמה בטרור). טראמפ אמר תחילה, 'יש לי תוכנית סודית'. אחר-כך הוא אמר, 'אני יודע על דאעש יותר מכל הגנראלים בצבא'. בהמשך אמר טראמפ: 'אבקש מהגנראלים להכין תוכנית', ולבסוף הוא הכריז, 'אפטר את כל הגנראלים'".

"אבל לטראמפ יש רעיונות מסוכנים", הוסיף הפוליטיקאי הדמוקרטי. "הוא משמיץ את הצבא. מבחינתו הצבא הוא אסון גדול ואת כל הגנראלים צריך לפטר. הוא רוצה לנתץ את בריתות ההגנה שלנו. הוא טוען שאבד על נאט"ו הכלח, והוא מכריז שנעבוד עם ישראל רק אם היא תשלם לנו 'בגדול'".

"ונוסף לכך, לטראמפ יש מאין מאונט ראשמור (אתר הנצחת הנשיאים הגדולים של ארה"ב בדקוטה הדרומית) אישי משלו - ולדימיר פוטין, קים ג'ונג און, מועמר קדאפי, סדאם חוסיין", אמר קיין. פנס קטע אותו: "נו, באמת".

קיין הכניס את העימות להילוך גבוה כבר בדקות הראשונות: "אנו בוטחים בהילארי קלינטון כנשיאה וכמפקדת העליונה של הצבא. המחשבה שדונלד טראמפ יהיה המפקד העליון של הצבא מחרידה אותי עד מוות".

פנס השיב: "סנטור (קיין), אתה והילארי קלינטון צריכים לדעת הרבה על קמפיין שמבוסס על הטחת עלבונות. זה ממש בולט פה". "כנראה פגעתי בעצב רגיש", הגיב קיין.

חיבתו המופגנת של טראמפ לפוטין עמדה במוקד חילופי דברים חריפים. פנס תיאר את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כ"מנהיג בריון קטן", אך קיין טרח להזכיר לו שוב ושוב את דברי השבח שהמטיר טראמפ על פוטין ועל מנהיגותו: "מי שאינו מסוגל להבין את ההבדל בין מנהיגות לבין עריצות אינו יכול להיות המפקד העליון של צבא ארה"ב".

ובעוד שפנס ניסה להציג את טראמפ כגאון עסקי בגין הטקטיקות שלו להשתמש בהפסדי עתק כדי לקצץ את חבותו למס הכנסה, הדגיש עמיתו הדמוקרטי שטקטיקות כאלה פוגעות במאמצים להגן על חיילים אמריקאים, למשל.

קיין ופנס רחוקים מלהיות כוכבי מדיה. בסקר בזק לא מדעי של CNN לפני העימות הוצגו תצלומיהם לפני עוברי אורח ואיש לא זיהה אותם. שניהם נראים כביורוקרטים וושינגטוניים אפורים שרחוקים מלעורר תגובות רגשיות בקרב בוחרים. מלכתחילה הם נועדו להיות שופרות אדוניהם, באי-כוח שנועדו להעביר את מסרי המועמדים במתכונת רעננה יותר, ובמקרה של טראמפ - באופן צורמני פחות.

אבל, כמובן, השניים לא הגיעו לאן שהגיעו - קיין, סנטור בהווה ומושל מדינת וירג׳יניה בעבר, ופנס, מושל אינדיאנה בהווה וסנטור בעבר - כטאבולה ראזה. כל אחד מהם הביא לעימות מטען של עמדות פוליטיות מגובשות. קיין נוהג להגדיר את עצמו כליברל פרגמטי, פוליטיקאי שמוכן להגמיש במידת מה אידיאולוגיה כדי להשיג חקיקה שתטיב עם בוחריו. מבחינה זו, הוא חולק את המזג הפוליטי של הילארי קלינטון.על קו הרצף הפוליטי מהשמאל הקיצוני לימין הקיצוני הוא נמצא אי-שם באמצע. ברני סנדרס הוא לא.

פנס, לעומתו, הוא אידיאולוג שמרני נוקשה, והמסד הרעיוני שלו מוצק הרבה יותר מזה של טראמפ, בהנחה שלמיליארדר יש בכלל מסד רעיוני. פנס הוא מראשי המחנה נגד הפלות בארה״ב (או בעגת הימין: מחנה תומכי החיים) וכהונתו כמושל אינדיאנה אופיינה ביזמות להגבלת חירות ההפלות במדינה - חירות שמעוגנת בחוקה - לרבות ייזום חוק להפסקתה של תמיכת המדינה בפעילות המקומית של ארגון ״הורות מתוכננת״ (Planned Parenthood), שמספק שירותים רפואיים, לרבות תכנון משפחה והפלות, לנשים מעוטות אמצעים.

הרקע שלו סיפק לו הזדמנות לצאת בקריאה נרגשת לשמור על קדושת חיי העוברים, "אלה שאינם יכולים להגן על עצמם", באמצעות חקיקה נגד הפלות. קיין השיב לו: "מדוע צריך חקיקה? מדוע שלא ניתן לנשים לקבל החלטות אישיות כאלה בעצמן?".