בנק ישראל: שוק הדיור התייצב; הריבית תישאר נמוכה הרבה זמן

בפרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה של בנק ישראל מציינים חברי הוועדה המוניטרית כי הסיכונים להשגת יעד האינפלציה היו בין הגורמים המרכזיים להותרת הריבית ברמת שפל ■ חברי הוועדה קבעו כי שוק הדיור התייצב, וקצב בניית הדירות גדל בחודשים האחרונים

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

רמת הריבית הנוכחית תואמת את סביבת האינפלציה הנמוכה בישראל ואת הפעילות הכלכלית המקומית - כך מציינים חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בפרוטוקולי החלטת הריבית האחרונה שפורסמו היום (ב').

בפרוטוקולים מציינים חברי הוועדה כי אחת המטרות המרכזיות בהותרת ריבית אוקטובר על כנה ברמת שפל של 0.1% הייתה "הסיכונים הנשקפים להשגת יעד האינפלציה בישראל ולנוכח הזמן שיחלוף עד שהאינפלציה תשוב לתחום היעד". נזכיר כי יעד האינפלציה שהציב בנק ישראל עומד בטווח של 1%-3% כאשר בחודש אוגוסט ירד מדד המחירים ב-0.3% וקצב האינפלציה השנתי עדיין שלילי ברמה של מינוס 0.7%. לכן, חברי הוועדה מציינים כי המדיניות המוניטרית של בנק ישראל תישאר מרחיבה לאורך זמן רב.

באשר לסביבה הכלכלית העולמית מציינים בבנק ישראל כי המשק העולמי ממשיך לצמוח בקצב איטי במקביל לירידה בהיקפי הסחר. הבנקים המרכזיים ברחבי העולם ממשיכים להנהיג מדיניות מוניטרית מאוד מרחיבה וחברי הוועדה מדגישים שקיימת הסתברות גבוהה לכך שהפד ימשיך במדיניות הריסון המוניטרי ויעלה את הריבית פעם נוספת עד סוף השנה.

בהתייחסם לשוק הדיור קובעים חברי הוועדה כי בחודשיים האחרונים מחירי הדירות התייצבו. ברבעון השני נרשם גידול במספר התחלות הבנייה בעוד קצב המשכנתאות החודשי מתייצב, תוך המשך עלייה בריבית המשכנתאות.