איראן מזמינה חברות זרות לפתח פרויקטים של נפט וגז

לראשונה מאז הסכם הגרעין שחתמה מול המעצמות מזמינה מפיקת הנפט חברות להציע הצעות לפיתוח פרויקטים, והיא מקווה למשוך השקעות בהיקף 150 מיליארד דולר עד 2020

שר הנפט האיראני ביז'אן זנגאנה / צילום: רויטרס
שר הנפט האיראני ביז'אן זנגאנה / צילום: רויטרס

 

איראן תזמין חברות זרות להציע הצעות לפיתוח פרויקטים של נפט וגז במדינה, לראשונה מאז ההסכם הגרעיני שלה מול המעצמות העולמיות, שנחתם בשנה שעברה, כך הודיע משרד הנפט במדינה היום (ראשון).  

המשרד לא ציין כמה פרויקטים יהיו מעורבים בכך, אולם הוסיף כי הם כוללים אקספלורציה והפקה בשדות נפט וגז, ושתהליך ההצעות ייפתח מחר (שני). 

תהיה זו הפעם הראשונה שבה תצא איראן במכרז בינלאומי על פרויקטים של גז ונפט מאז שהעסקה הגרעינית נכנסה לתוקף בינואר. 

לפי אתר האינטרנט של המשרד חברות זרות צריכות להגיש את הצעותיהן עד 19 בנובמבר, והחברות שזכו יקבלו הודעה ב-7 בדצמבר.

מוקדם יותר הודיעה איראן כי תינתן עדיפות באקספלורציה ובהפקה לחברות זרות ממדינות שכנות שאיתן יש לה גבולות משותפים. המדינה חולקת 28 שדות גז ונפט יבשתיים וימיים משותפים עם המדינות הללו.

איראן כבר שדרגה את המודל שלה לחוזי נפט, כך שהם מאפשרים החזר פוטנציאלי מלא של העלויות במהלך כמעט שני עשורים. מוקדם יותר החודש, חתמה איראן על חוזה ראשון כזה עם חברת נפט מקומית. 

עם הפקה בהיקף שעולה על 3.5 מיליון חביות של נפט גולמי ביום, מקווה מפיקת הנפט, החברה באופ"ק, למשוך השקעות זרות עתירות טכנולוגיה ביותר מ-150 מיליארד דולר, בתעשיות הנפט, הגז והפטרוכימיים שלה, עד 2020.

בינואר הוסרן סנקציות בינלאומיות במסגרת עסקת הגרעין שריסנה את תוכנית העשרת האורניום של איראן.