קופות החולים ובתי החולים יוצאים מגדרם כדי להתחרות על לב החרדים

איך קופות החולים הלבינו את אחת התופעות החמורות במערכת הבריאות, ולמה איכילוב משלם מדי חודש לרבקי הירש, הבת של הרב פירר?

מתאמי קשרי הקהילה של מכבי עם מנכ"ל הקופה רן סער ושר הבריאות יעקב ליצמן / צילום מסך מתוך אתר קול ברמה
מתאמי קשרי הקהילה של מכבי עם מנכ"ל הקופה רן סער ושר הבריאות יעקב ליצמן / צילום מסך מתוך אתר קול ברמה

"הגיע אליי מנהל השיווק משה מאירי לפני חג הפסח וסיפר לי על מאכער שכבר שנתיים לא הביא לקופה אפילו חבר אחד חדש, ובכל זאת הוא מקבל תשלומים בכל חודש", סיפר בשנת 2009 ל"גלובס" מי ששימש אז מנכ"ל קופות חולים מאוחדת, שמואל מועלם. "אלה זכויות אבות", הוא הוסיף, "פעם הוא הביא לנו חברים, אז ממשיכים. אמרתי לו, 'אדוני, היום אתה מפסיק את זה'. אז מאירי אמר לי תיזהר, מחר אותו אחד יחכה לך ליד הבית".

המונולוג הנדיר הזה של מועלם הגיע בשיאה של בדיקה של מבקר המדינה אז מיכה לינדנשטראוס את היקף העסקת המאכערים בידי קופות החולים. הבדיקה החלה כמה שנים לאחר שנחשפה התופעה בקופות החולים לאומית וכללית. "אותי מרגיז דבר אחד", אמר לנו אז מועלם, "הכסף שמיועד לשירותי בריאות הולך לאפיקים אחרים, חד וחלק. אני עושה עכשיו את הכול כדי למנוע את זה, וכדי שהכסף הזה שהלך לשיווק ילך לתרופות מצילות חיים שלא נכללות בסל הבריאות".

עכשיו יש לנו חדשות טובות וחדשות רעות. כמאמר הבדיחה עם החולה הסופני, נתחיל בחדשות הטובות: בדיקת "גלובס" מעלה שקופות החולים באמת הפסיקו ללכלך את ידיהן ואת כספיהן (למען הדיוק: כספינו) בהתקשרות עם מאכערים. החדשות הרעות: במקום מאכערים, הן מעסיקות במגזר החרדי "מתאמי קשרי קהילה". את הכסף הם לא מקבלים במעטפות וגם לא באמצעות חשבוניות על שירותים שונים ומוזרים - הם שכירים לכל דבר ועניין. במכבי, שהייתה הראשונה לפתח את ה"ז'אנר", יש לא פחות מ-21 "מתאמים" כאלה בפריסה ארצית. מדובר במספר דומה לזה של שירותי בריאות כללית, אף ששיעור המבוטחים בכללית כפול מזה של מכבי. לזה, בטח ניחשתם, אין בעיה של תקנים.

בקופות החולים טוענים שתפקידם של מתאמי קשרי הקהילה הוא "להתאים" את השירות לאופי של הקהילה החרדית ולשמש מעין אוזן קשבת, אבל לא במקרה המתאמים האלה כפופים כולם לאגפי השיווק. המטרה שלהם היא לסייע למבוטחים החרדים מול הביורוקרטיה ולעתים גם מול התורים הארוכים, ובעיקר להגדיל את מספר המבוטחים החרדים שמאופיינים בריבוי טבעי גבוה - מאפיין קריטי לגוף שמתוקצב "פר ראש". מדי שנה מקיימות הקופות ימי עיון עבור המתאמים, שבהם אנשי השיווק סוקרים בין היתר את תוצאות המעברים של המבוטחים בין הקופות. באתרי האינטרנט החרדיים אין הרבה מקום לספק באשר לתפקידם של המתאמים ובאשר למחויבות של ראשי הקופות להעניק שירות מיטיב במגזר החרדי. "הרב פרוינד (חבר הנהלת מכבי) שיתף את המשתתפים בסיפור מצמרר שקרה לאחרונה וציין את התערבותו האישית של מנכ"ל מכבי, שהביא לפתרון מהיר ולעזרה ענקית לחולה שהייתה זקוקה לכך, ובכך הציל את חייה של החולה", נכתב לדוגמה באתר "קול ברמה". אל יום העיון האחרון של מתאמי קשרי הקהילה במכבי הגיע לא אחר מאשר שר הבריאות יעקב ליצמן, שהביע את הערכתו הגדולה לפעילות המתאמים, שאותה מנהל ביד רמה הרב משה שלזינגר.

על פי ההודעה לעיתונות שהפיצה הנהלת הכללית לעיתונות החרדית לאחר כינוס "פורום מתאמי קשרי הלקוחות במגזר החרדי", המתאמים עובדים בשיתוף פעולה לטובת הלקוח "ומשמשים כשגרירים למידע ולסיוע בכל רחבי הארץ וב-14 בתי החולים של כללית". עוד נכתב כי "הלקוח החרדי בכללית זוכה לקשת רחבה של שירות ברמה הארצית תוך שימת לב אישית של מנהלי קשרי לקוחות של המגזר החרדי המתנהלים כיחידה אחת". באתר החרדי "קול הזמן" דיווחו על כינוס נוסף של המתאמים בכללית, שהתקיים במודיעין עילית. על פי האתר, בכינוס השתתף בין היתר מנהל הביטוחים המשלימים של הקופה, פרץ גוזה, שאמר: "לא סוד הוא שאחוז הילודה במגזר החרדי גבוה משמעותית מאחוז הילודה במגזר הכללי וחבילת השירותים של 'כללית מושלם' תפורה בדיוק לצרכים של המשפחה החרדית".

המאמץ המיוחד מול המגזר החרדי הוא לא רק נחלתן של קופות החולים. גם בתי החולים, שלא יוצאים מגדרם בלשון המעטה להתחרות על הלקוח הממוצע, מתנהלים אחרת מול הקהילות החרדיות. מתאמי קשרי לקוחות למגזר החרדי אפשר למצוא בין היתר בשיבא ובבילינסון, זאת לצד השקעה רבה ברכישת מודעות פרסום ותוכן שיווקי בעיתונות החרדית. מנכ"ל בילינסון, ד"ר ערן הלפרן, הגדיל לעשות בעבר ויצא למסע ביקורים אצל רבנים בכירים כמו נסים קרליץ, חיים קנייבסקי, וגם הרבנים שנפטרו לאחרונה שמואל הלוי וואזנר והרב ויז'ניץ. לפי האתר JDN (חדשות היהדות החרדית), מתאם קשרי הלקוחות בבילינסון, הרב שלמה קופולוביץ', הדגיש במהלך הביקורים של ד"ר הלפרן את "העזרה והסיוע שבית החולים בילינסון מעניק לציבור החרדי הנזקק לשרותיו - מההנהלה הבכירה דרך הצוות המקצועי ועד אחרון העובדים".

בת המלך

גם בית החולים איכילוב יודע כנראה שכדי להגיע אל החרדים צריך קודם להגיע אל הרבנים שלהם. כך, ל"גלובס" נודע כי איכילוב משלם ריטיינר מדי חודש לבתו של העסקן הרפואי הרב אלימלך פירר, רבקי הירש, עבור שירותי יחסי ציבור במגזר החרדי שהיא מספקת יחד עם שותפתה יעל שניידר, עיתונאית ב"המודיע". הפעילות של השתיים כוללת בין היתר חוגי בית וכנסים, או מה ששניידר מכנה בפנינו "עבודת שיווק ממוקדת". לדבריה, ההתקשרות עם איכילוב החלה לפני כ-4 שנים לאחר פגישה של השתיים עם המנכ"ל הקודם פרופ' גבי ברבש, ופגישה נוספת עם בכירי מחלקת היולדות. "הצגנו פרזנטציה חזקה מאוד ובאמת היום שיעור הילודה בקרב חרדיות באיכילוב גדל מאוד", היא מספרת. באיכילוב טוענים כי בעת ההתקשרות עם השתיים הם כלל לא ידעו שמדובר בבתו של פירר.

רק לאחרונה חשפנו בתחקיר על המעורבות של הרב פירר במערכת הבריאות כי שמו הופיע במסגרת ההתמודדות המשותפת של איכילוב וקופ"ח מאוחדת, במכרז הממשלתי להקמת מכון הקרנות חדשני. גורמים במערכת הבריאות טענו כי פירר מפנה חולים שפונים אליו לרופאים ולבתי חולים מסוימים, לכאורה מטעמים שאינם מקצועיים בלבד - טענה שהוכחשה על הסף על ידי אנשיו.

הפעילות של איכילוב מול המגזר החרדי כוללת בין היתר מתנדבות מטעם חסידות גור שדואגות לצרכים של היולדות החרדיות ושל מאושפזים אחרים מהמגזר. גם בבית החולים הדסה נרשמה לאחרונה התעוררות משמעותית בזירה החרדית, בעיקר בשל התחרות הגוברת מצד בית החולים הירושלמי שערי צדק. מה צריך לקרות כדי שהשחקנים המרכזיים במערכת הבריאות יתחרו כך גם עליכם? כדאי להתייעץ עם הרב.