דעה: קריסת אורתם סהר היא פועל יוצא של קברניט כושל

בעלי אורתם הקורסת, שהביא אותה לפי תהום, מפנה אצבע מאשימה לכל הכיוונים חוץ מלאמיר נחום ■ ראוי שלכל הפחות נחום יתנצל בפני נושיו, עובדיו ולקוחותיו ■ דעה/יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון

אמיר נחום / צילום: איל יצהר
אמיר נחום / צילום: איל יצהר

חברת הבנייה אורתם סהר אינה קורבן נוסף של התחרות העזה בענף קבלני הביצוע במדינת ישראל, אשר פועל במתח רווחים נמוך, אלא פועל יוצא של קברניט כושל ושמו אמיר נחום, אשר הקים את החברה, ניהל אותה והביא להתרסקותה, וכעת טוען כי צירוף מקרים הוביל לקריסתה.

לאורתם סהר  חוב מצרפי של כמיליארד שקל, ומתוכו חוב של כ-300 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, שאותו השכילה החברה לגייס למרות מצבה הפיננסי השברירי, היעדר דירוג וללא מתן ביטחונות, על בסיס האמון שנתנו המשקיעים ביכולותיו המקצועיות של נחום ומצגים פיננסיים אשר פרסמה החברה. כעת נראה כי כל קשר בין הרושם שהותיר נחום על המשקיעים ובין המצגים הפיננסיים שהציגה החברה לבין המציאות הוא מקרי.

נחום הפנה לאחרונה אצבע מאשימה כלפי לקוחות החברה בתחום הביצוע, קרי היזמים אשר ניצלו את הסיטואציה התזרימית הקשה של החברה, ואת יציאתה המתוכננת מתחום הביצוע, וביטלו תשלומים המגיעים לה, וכך דרדרו את מצבה התזרימי.

גם במקרים שבהם העבודה הושלמה במלואה, ישנן מחלוקות עסקיות בין קבלן מבצע ליזם בגמר חשבון, עובדה המקשה על יכולת הגבייה של חוב הלקוחות, קל וחומר כאשר מדובר בהתנתקות מלאה בין הצדדים בשל כוונתה המוצהרת של אורתם סהר לצאת מתחום קבלנות הביצוע.

הזהירות של הספקים הכרחית

יזם אשר קבלן הביצוע שלו פושט רגל, חשוף להפסדים גדולים מסיבות מגוונות, ולפיכך טבעי שיחתור לקזז את הנזקים העתידיים העלולים להיווצר לו מן התשלום המגיע לקבלן הביצוע. לפיכך, בתרחיש שכזה, סעיף הלקוחות המוצג במאזן מאבד מן הרלוונטיות שלו, וקשה להסתמך עליו במלואו לצרכים תזרימיים.

יזם המתקשר עם קבלן ביצוע חדש תחת לחץ צפוי לשלם יותר כסף לקבלן החדש, אשר ער למצבו של היזם. היזם עשוי לספוג עיכובים במסירת הדירות ללקוחות, ולהתמודד עם חוסר התאמה בין העבודות שביצע הקבלן הקורס לבין העבודות שיבצע הקבלן החדש. במציאות שכזו אמיר נחום ודאי ידע כי ההסתברות שסעיף הלקוחות במאזן יתורגם במלואו למזומן נמוך.

נחום כיוון אצבע מאשימה נוספת בכל האמור לסיבות שהביאו לבקשת אורתם להקפאת הליכים, כלפי הספקים, אשר הקטינו אשראים לחברה והאיצו את קריסתה כפועל יוצא מחששם הגובר מכושר התשלום שלה. הספקים הם החוליה הכלכלית החלשה בכל קריסה של חברה עסקית, ולפיכך הזהירות שלהם היא הכרחית וטבעית בנסיבות שנוצרו.

כושר המיקוח של מרבית הספקים בענף הבנייה נמוך, שכן הם חשופים באשראי רב לקבלן המבצע, וניתן להחליף את מרביתם בכל זמן נתון בספק חלופי, ולעכב להם תשלומים המגיעים להם. הנגישות של מרבית הספקים למידע פיננסי נמוכה יחסית, ורמת המידע הפיננסי הזמינה להם על מצבו של קבלן הביצוע, "הענקי" מבחינתם, במקרה זה אורתם סהר, היא נחותה דרמטית ביחס למידע הזמין לבנקים ולמחזיקי איגרות החוב.

חברה דוגמת אורתם סהר, אשר מממנת את עצמה בהיקפים משמעותיים באמצעות אשראי ספקים, צריכה להניח כי בהינתן מצוקה תזרימית, הספקים יסגרו לה חלק מן הברזים, כדי לא להיקלע בעצמם לפשיטת רגל. לפיכך, נחום היה חייב לייצר לאורתם סהר ערוצי מימון חלופיים ויציבים יותר מבעוד מועד.

נחום לא ניצל את יום הכיפורים האחרון לחשבון נפש, ובמקום לבוא אל עצמו ואל מנהליו בטענות קשות על המצב שאליו דרדרו את החברה, הוא בחר לומר כי הוא ניצב גאה וזקוף אל מול נושיו, והאשים את כל מה שזז מלבד מזג האוויר בקטסטרופה שאליה נקלעה אורתם סהר.

העובדה שהחברה פעלה עם הון עצמי מינימלי, ביצעה תמחור לקוי של פרויקטים, שגתה קשות בניהול סיכונים ונסחפה במגלומניה של פרויקטי ביצוע ויזמות הגדולים על מידותיה הפיננסיות והניהוליות, היא סיבה מצוינת לקחת אחריות על הכישלון ולא לגלגל את האחריות אל שרשרת האספקה, המוצאת עצמה תחת אתגרים מורכבים בעקבות קריסתה של אורתם סהר.

ממנכ"ל חברה אשר הייתה מעורבת בקריסת המרפסות בחדרה, מליקויי הבנייה המזעזעים של השנים האחרונות בישראל; אשר נקלע ביחד עם מנהלים נוספים בחברה לחקירות פליליות בפרשיות שחיתות, ואשר נכשל בהסטת הפעילות העסקית לתחום היזמי והביא את החברה לפי תהום, היינו מצפים לכל הפחות להרכנת ראש והתנצלות בפני נושיו, עובדיו ולקוחותיו, ולא להטלת אחריות לעבר כל מי שלא קוראים לו אמיר נחום.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. לקבוצה עשויה להיות אחזקה באורתם סהר.