הערכה: פילבר יערוך שימוע לפני ביטול ההפרדה המבנית בבזק

זאת בעקבות חוות-דעת של היועצת המשפטית במשרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד

שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ
שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ

חרף מאמציו של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק ללא שימוע ציבורי, מסתמן כי בעקבות חוות-דעת של היועצת המשפטית במשרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, ייאלץ המשרד לפרסם שימוע לציבור לפני ביטול ההפרדה המבנית בבזק.

עוד מתברר כי ביטול ההפרדה המבנית ייעשה בשלבים, ולא במהלך אחד כפי שבזק ציפתה. לפיכך צפויים להתפרסם סדרה של שימועים, לפני כל אחד מהשלבים. השלב הראשון בביטול ההפרדה יהיה, כפי שפורסם ב"גלובס", ביטול ההפרדה התאגידית - הפיכתן של בזק ו-yes לחברה אחת, תוך שמירה על ההפרדה בשירותים, בעובדים ובהנהלה.

למעשה מדובר בשלב שאין בו תועלת של ממש לבזק, למעט לעניין ניצול נכס המס, ויש בבזק החושבים כי הוא מהלך מוטעה שכן הוא עשוי לעכב מאוד, ואולי אף כליל, את ביטול ההפרדה המלא. העובדה כי בזק מקדמת את ה"דיל" לביטול ההפרדה התאגידית קשורה ככל הנראה באינטרסים של בעל השליטה בבזק סביב עניין המס, ולא באינטרס של החברה.

גם השלב הראשון של ביטול ההפרדה התאגידית צפוי להיתקל בהתנגדות קשה ביותר מצד יתר החברות בענף, בעיקר בגלל שיישומו יחייב פיקוח מוגבר הרבה יותר על חברת בזק, והמפעילים בשוק אינם מאמינים שהמשרד מסוגל לכך. כל עוד בזק ו-yes פעלו כשתי חברות נפרדות היה קל יחסית לפקח על פעילותן המשותפת - אך כאשר ימוזגו החברות, גם אם ישמר האיסור על שיתוף פעולה ביניהן, המשרד יתקשה מאוד לאכוף זאת.

ברקע הדברים נזכיר כי גם משרד האוצר, ויתכן שגם גופי רגולציה נוספים, מתנגדים באופן תקיף לביטול ההפרדה המבנית בבזק, גם אם מדובר בביטול ההפרדה התאגידית בשלב ראשון. מבחינתם של בכירים ביותר באוצר, בזק לא עמדה בתנאים שנקבעו במסמך כחלון, וממשיכה לתקוע מקלות בגלגלי רפורמת השוק הסיטונאי ככל יכולתה. בתנאים כאלה, אומרים אותם בכירים, אין מה לדבר על הקלות בחובת ההפרדה המבנית.

ממשרד התקשורת נמסר: "המשרד מגבש את המהלכים לקידום הפרדה מבנית כפי שנקבע במסמך המדיניות של כחלון . יבוצעו שימועים על יישום השלבים בביטול ההפרדה".