המבקר: שכר עידוד במשרד הביטחון שלא תאם להתייעלות

1,965 עובדי המשרד קיבלו בממוצע תוספת של 27 אלף שקל לשכרם במהלך שנת 2014 ■ השכר שולם ברובו לפי שיטות שלא עודכנו משך ארבע שנים ויותר

מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי
מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי

כ-70% מעובדי משרד הביטחון קיבלו בשנת 2014 פרמיה או תשלום נוסף המוגדר שכר עידוד בגין שעות נוספות שעבדו בסכום כולל של 55 מיליון שקל, כך עולה מדוח מבקר המדינה העוסק בשיטת תשלום שכר העידוד במשרד הביטחון.

מדובר ב-1,965 עובדים מבין 2,806 עובדי המשרד, שקיבלו בממוצע תוספת של 27 אלף שקל לשכרם במהלך שנת 2014. בדיקת המבקר מעלה כי שכר העידוד שולם ברובו לפי שיטות שלא עודכנו משך ארבע שנים ויותר, כך שבפועל המבקר סבור כי "ייתכן ששולם שכר עידוד שלא תאם להתייעלות בפועל, ולכן הוא מאבד מערכו כתמריץ ליעילות מתמדת, לשיפור האיכות ולעמידה ביעדי הארגון".

תשלום שכר עידוד מסביר המבקר הוא שיטת תמרוץ שלפיה מחושב תמריץ לעובדים, המכונה פרמיה, כאמצעי ארגוני ליצירת הנעה, להגדלת יעילות ולביצוע משימות מעבר ליעדים שקבע הארגון. בעבור הישגים אלה הארגון נכון לשלם תגמול, לרוב חודשי, מעבר לשכרו הבסיסי של העובד.

משרד הביטחון הוחרג מיתר משרדי הממשלה בשיטת קביעת שכר העידוד לעובדיו. ההחרגה הזו השתלמה ככל הנראה לעובדים. נתונים השוואתיים שמפרסם המבקר מראים כי הפרמיה הממוצעת ששולמה לעובדי משהב"ט בשנת 2014 עמדה על כ-36 שעות בחודש (לעומת כ-29 שעות ביתר משרדי הממשלה), וממוצע שיעור הפרמיה ששולם לעובדים היה כ-23.3% (השיעור המרבי הוא 25%) מהשכר ששולם להם.

ממשרד הבטחון נמסר בתגובה: "משרד ביטחון רואה בשכר העידוד את אחד הכלים לתמרוץ העובדים, לצד כלים נוספים שמעניק המשרד לעובדיו. שיטות שכר עידוד המופעלות במשרד הביטחון תורמות להגברת היעילות, לחיסכון, להשגת יעדים שנקבעו מראש ולאבטחת רמות שירות ואיכות גבוהות.

"לדעת המשרד, הטענה העולה מדוח המבקר אינה מבוססת על תשתית ראייתית, אלא נשענת על העובדה שחלק משיטות שכר העידוד לא עודכנו, בשל הנסיבות הכרוכות בהתנהלות, דפוסי העבודה ויחסי העבודה של מנהלת יחידת תגמול ותימרוץ במשרד האוצר.

"משרד הביטחון פעל בארבע השנים האחרונות לעדכן עשרות שיטות שכר עידוד, באמצעות חברת ייעוץ ומהנדסים מהמובילות בארץ בתחום זה. חרף זאת, פעלה מנהלת יחידת התמרוץ באוצר לטרפד את תהליך העדכון מסיבות השמורות עימה. לצערנו הרב, גם ניסיונותיו של הממונה על השכר (הקודם) לפעול כנגד התנהלותה של מנהלת היחידה לתגמול במשרד האוצר עלו בתוהו, וכתוצאה מכך כל ניסיונות משהב"ט לפעול ולעדכן את שיטות שכר העידוד שלו לא צלחו עד כה."