יש מבקר מדינה בירושלים

האם הפעם הסייבר יחמוק מנתניהו בגלל מלחמת התאגיד?

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

לא בטוח שמנחם בגין היה חוזר היום על האמירה ש"יש שופטים בירושלים". מתחיל להיות קשה לסמוך על כך, כאשר שרת המשפטים איילת שקד לא חדלה ממאמציה לשנות דרכי מינוים של השופטים ולהוביל למצב של "יש פוליטרוקים בירושלים".

לעומת זאת, אני מבקש להזכיר לכולנו שבהחלט "יש מבקר מדינה בירושלים". בינתיים. אני חושש שגם זה עלול להשתנות, כדי שהשלטון יהיה משוחרר מאימת הדין של השופטים ומאימת ביקורתו של מבקר המדינה.

כסומים באפילה

מקובל על כולם שהמלחמות הבאות, לא רק אצלנו, יכללו גם מתקפות סייבר. למעשה זה כבר קיים. זה כבר לא למי יהיו יותר מטוסים טובים וטילים וכל השאר. מי שמבקש להגן על עצמו חייב להיות מוכן גם למלחמת הסייבר. כי זה משהו שאפשר להפסיד עליו מלחמה.

תכליתן של מתקפות סייבר היא לשבש מערכות, אזרחיות וגם צבאיות. שיבושים כאלה עלולים לגרום לכך שהמערכות עליהן מבוססת הגנת המדינה לא יפעלו כראוי - בקיצור, בוקה ומבולקה שבעת מלחמה היא קטלנית.

לא מיישמים

מה, אם כן, המצב אצלנו בתחום חיוני זה? מבקר המדינה, יוסף שפירא, פרסם בימים אלה דוח שבמרכזו המוכנות של המדינה למתקפות סייבר. בדוח נקבע כי "חרף האיום המשמעותי, ישראל לא ערוכה להגן על המגזר האזרחי ממתקפות סייבר". עוד קבע המבקר כי "גופים שמוגדרים תשתיות מדינתיות קריטיות אינם מיישמים במלואן את הנחיות השב"כ בנוגע להגנת רשתות המחשבים שלהם".

תאגיד במקום סייבר

דוח ביקורת זה היה צריך להדיר שינה מעינינו, או לפחות להיות הנושא המרכזי על סדר היום הציבורי. אבל הוא לא. למה? כי זה לא חשוב מספיק? פחות חשוב מתאגיד השידור, למשל?

אם לשפוט על-פי הזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו מקדיש לשני הנושאים, אז לפחות מבחינתו יותר חשוב שלא יהיה תאגיד - מאשר שנהיה מוגנים כראוי מפני מתקפות סייבר. לו נחת אצלנו איש מהמאדים, הוא היה בטוח שהסכנה הגדולה נשקפת לנו לא מהסייבר, אלא מהתאגיד.

יש מבקר בירושלים, וחובה להאזין לו.

החמקן

יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור, השתתף הבוקר (ד') בדיון בוועדת הכלכלה על התאגיד. הוא הזכיר לנו את אמירתו של נתניהו כי התאגיד "חמק לי מבין האצבעות ב'צוק איתן'". רוצה לומר שהעיסוק שלו בעזה גרם לו להזניח את עניין התאגיד, ולכן הוא עושה זאת עכשיו.

ומכך מתבקשת השאלה: מה נעלם מעיניו של נתניהו עכשיו כאשר הוא שקוע כולו ורובו בתאגיד? האם זו הסיבה שאנחנו לא מוגנים מפני מתקפות סייבר? האם נשמע ממנו בעתיד, כשיהיה מאוחר מדי, כי הסייבר "חמק לי מבין האצבעות במלחמת התאגיד"?