פורסמה החלטת הפד: כצפוי, הריבית בארה"ב נותרה על כנה

בתום ישיבת חברי הפדרל ריזרב יצאה ההודעה הרשמית - כצפוי, הריבית תישאר ברמתה הנוכחית ■ ההחלטה הייתה צפויה לאור מועד הבחירות הקרוב ■ ההחלטה הבאה - בדצמבר

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

לאחר נעילת כינוס ה-FOMC (וועדת השווקים הפתוחים) של הפדרל ריזרב, הודיע הבנק המרכזי כי הריבית בארה"ב תישאר ברמתה הנוכחית. ההחלטה לא עוררה הפתעה בשווקים, מאחר והקרבה לבחירות בארה"ב - שיתקיימו בעוד כשישה ימים - הותירה מעט מאוד מקום לתמרון בידי חברי הפד. העלאת ריבית כעת הייתה נתפסת כצעד לא אחראי ואף פוליטי, מאחר והחלטה כזו הייתה יוצרת, קרוב לוודאי, תגובה עוצמתית מצד השווקים.

כעת, נותר להמתין לפגישת ה-FOMC בדצמבר, האחרונה לשנה זו. לפי דברי יו"ר הפד, ג'נט ילן, וסגנה סטנלי פישר, העלאת ריבית בדצמבר היא כמעט בלתי נמנעת.

בחודש אוקטובר נאם פישר בישיבה השנתית של המכון למימון הבינלאומי, ואמר כי "נתוני התעסוקה שהתפרסמו היום קרובים למספרים של כלכלת 'זהבה ושלושת הדובים' (Goldilocks Economy)".

לדבריו, למרות שנתוני התעסוקה שהתפרסמו היום פספסו את תחזיות האנליסטים, הם עדיין מצביעים על מגמת ירידה בשיעור האבטלה ושוק העבודה האמריקאי הינו מאוזן. פישר הוסיף כי הכלכלה האמריקאית מצמצמת בהצלחה את שיעור המובטלים. כמו כן, ציין פישר כי רמת האבטלה הנוכחית קרובה מאוד לשיעור הטבעי, והמשק האמריקאי מתקרב לרמת תעסוקה מלאה. מנגד, ציין כי רמת ההשקעות הנמוכה עלולה להמשך בגלל "אי-הוודאות שקיימת באוויר" והירידה במחירי הנפט.

עד עתה תומחרו סיכויי העלאת הריבית בדצמבר בלמעלה מ-70%. למרות זאת, לא שחררו חברי הפד הודעה לגבי כוונתם להעלאת הריבית בדצמבר. בפגישתם הקודמת, שהתקיימה בספטמבר וגם בה החליטו חברי הפד להותיר את הריבית על כנה, שחררה ילן רמזים לגבי אפשרות העלאה בדצמבר.

ילן אישרה שהיא אכן צופה שבמהלך השנה תתבצע העלאה של 0.25% בשיעור הריבית, במידה ונתוני העבודה ימשיכו להציג צמיחה. לגבי הרכב הדעות בוועדה, אמרה ילן כי כל חברי הוועדה מסכימים שהכלכלה האמריקאית מצויה במגמת התחזקות, וכי היו אי-הסכמות לגבי המועד הנכון להעלאת ריבית.

בהמשך להכרזה הערב, הצהירו חברי הוועדה כי הצורך בהעלאת הריבית מתחזק, אבל לעת עתה הוחלט לחכות. האנליסטים מצפים כי בפגישתם הבאה בדצמבר, האחרונה לשנה זו, תודיע ילן על ההעלאה המיוחלת, ולא ידחו את הצעד המתבקש לשנת 2017.