נתק בין נשיאת העליון לשרת המשפטים שקד; נאור: "הצבת אקדח על השולחן"

נאור נוזפת בשקד על כך שלא עדכנה אותה בכוונתה לקדם את הצעת החוק לביטול הרוב המיוחס הנדרש לבחירת שופט לעליון ■ שקד: "ישיבות הוועדה ימשיכו כסדרן" ■ בנט: "הגיע הזמן שהמחוקקים יחוקקו, והשופטים ישפטו"

איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי
איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי

אתמול (ד') פרסמנו ב"גלובס" כתבה שכותרתה הייתה "שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור לקראת התנגשות".

הבוקר נראה כי ההתנגשות הזו מתרחשת. הנשיאה נאור הוציאה היום (ה') מכתב חריג לשקד, שבו היא וחבריה לוועדה לבחירת שופטים מבית המשפט העליון, סלים ג'ובראן ואליקים רובינשטיין, מפסיקים את ההידברות עם שקד בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים לבית המשפט העליון.

נאור נוזפת בשקד על כך שלא עדכנה אותה בכוונתה לקדם את הצעת החוק לביטול הווטו של שופטי העליון בוועדה ולביטול הרוב המיוחס של 7 מתוך 9 חברים הנדרש כיום כדי לבחור שופט לעליון.

"הצעת החוק היא אמנם הצעה פרטית (של חכ" אילטוב - ח"מ), ואולם מאז פרסום ההצעה לא נשמעה מפיך כל הסתייגות ממנה", כותבת הנשיאה נאור. "בנסיבות אלה אין לי אלא לפרש את שתיקתך כהבעת עמדה שהצעת החוק הפרטית היא על דעתך. משאלה הם פני הדברים, ראוי היה שתשוחחי עמי בעניין מבעוד מועד".

לדברי נאור, הנחת הצעת החוק בעיתוי הנוכחי על השולחן מהווה "הצבת אקדח על השולחן" ומשנה את כללי המשחק החוקתיים.

מלשכת שרת המשפטים שקד נמסר בתגובה: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

גורמים המעורים בעבודת הוועדה לבחירת שופטים אמרו היום ל"גלובס" כי השרה לא מתרגשת מהביקורת הנוקבת של נאור עליה ומבחינתה העבודה תימשך כרגיל. כמו כן, אמרו הגורמים הללו ל"גלובס" כי לחבר הכנסת רוברט אילטוב לא הייתה כוונה לקדם את הצעת החוק שלו וכי הוא היה מקדם אותה רק אם חברי הוועדה לבחירת שופטים לא היו מגיעים להסכמות באשר למינויים לעליון. 

 

"התנהלות פרועה והרסנית" 

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה כי "הודעתה החריגה של הנשיאה נאור היא תגובה מתבקשת להתנהלות הפרועה וההרסנית של השרה שקד כלפי מערכת המשפט".

לדברי יחימוביץ', "מדובר באגרוף ועוד אגרוף, הסתה ועוד הסתה, נזק ועוד נזק ששקד מנחיתה על מערכת המשפט. שקד פוגעת אנושות ביסודות שלטון החוק של ישראל, ובל תתפלא כאשר ראשי המערכת מאותתים לה כי לא עוד". 

ח"כ רויטל סויד ממפלגת העבודה מסרה כי "מכתבה של נאור מעיד על האימה שניסו להלך על שופטי העליון. נמשיך לגבות את שופטי העליון ולהגן על שלטון החוק אל מול התהליך המסוכן של הממשלה". 

בנט: שהמחוקקים יחוקקו, והשופטים ישפטו 

מהעבר השני של המפה הפוליטית הגיב גם שר התיירות יריב לוין (הליכוד) למכתב ששיגרה נשיאת בית המשפט העליון לשרת המשפטים בעניין מינוי שופטי העליון. "אי-אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת בית המשפט העליון, שממנו עולה כי לראייתה בית המשפט איננו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית. הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת", מסר לוין. 

שר החינוך נפתלי בנט גיבה את שרת המשפטים שקד ואמר כי לצערו, "בעשרות השנים האחרונות יש התערבות הולכת וגוברת של אקטיביזם של מערכת המשפט בממשלה. לדוגמה, ביטול החוק נגד מסתננים שגרם למצב בו דרום תל-אביב מוצפת, והממשלה לא יכולה לפעול. הגיע הזמן שהמחוקקים יחוקקו, והשופטים ישפטו".