רבבות בעצרת לזכר רבין; הרצוג: "תם פרק ממשלת האחדות"

יו"ר האופוזיציה תקף את נתניהו בעצרת הזיכרון לציון 21 שנה לרצח רבין: "השבוע נחצו כל הקווים האדומים, ואני אומר לרה"מ - עד כאן" ■ לבני תקפה את אמירתו של ח"כ ביטן מהליכוד, שלפיה רצח רבין לא היה פוליטי: "באנו לכאן כדי למנוע את פשע השנאה הבא", אמרה

תמונתו של רבין על קיר ההנצחה בכיכר רבין /צילום: רויטרס
תמונתו של רבין על קיר ההנצחה בכיכר רבין /צילום: רויטרס

רבבות התכנסו בכיכר רבין הערב (שבת) לעצרת הזיכרון לציון 21 שנה לרצח יצחק רבין, אותו מארגנת מפלגת המחנה הציוני, שיזמה אותו לאחר ההודעה על ביטולה של עצרת הזיכרון הממלכתית.

"בימים האחרונים נחצו כל הקווים האדומים", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שתקף מעל הבמה את ראש הממשלה נתניהו. "כשראיתי את שתיקת ראש הממשלה מול ההתקפות הפרועות על קצינים וחיילים, כשאני רואה את מסע האטימות מול סבלם של תושבי הצפון ואת מצוקתם של אלפי מורים שאינם מקבלים שכר, את ההתעלמות מזוגות צעירים שנאנקים תחת המשכנתא ורופאים שעובדים שעות וחוטפים קללות על עבודתם - אני אומר עד כאן".

"וכשאני רואה את ראש הממשלה מכריז מלחמה על הדמוקרטיה, אני אומר לו - נתניהו, עד כאן. תם פרק ממשלת האחדות", הדגיש יו"ר האופוזיציה, שטרק את הדלת על המגעים הקואליציוניים.

"באנו לכאן כדי למנוע את הרצח הפוליטי הבא", אמרה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), "רצח רבין היה פוליטי. באנו כדי למנוע את פשע השנאה הבא, כי ליותר מדי אנשים קראו בוגדים השנה, כמו אז. באנו לכאן כדי להודיע בקול ברור שישראל לא תהיה מדינה שבה מסמנים עיתונאים, שופטים וקציני צה"ל בגלל דעותיהם הפוליטיות. באנו לכאן כי לא ניתן להפוך את צה"ל למגרש משחקים פוליטי".

"זה הזמן לעבור ממגננה להתקפה ולצעוק די", מחתה לבני. "די לטירוף, די לאלימות, להסתה ולרדיפה. לא נהיה שותפים למי שמוביל את הגל העכור הזה. לא נהיה עלה תאנה ולא נגיד שהכול בסדר כשהכול לא בסדר. אנחנו באופוזיציה כי שם אנחנו צריכים להיות".

"ראש הממשלה, אתה יכול לקרוא לנו איך שאתה רוצה", תקפה את נתניהו, "שנביא את דאעש, את הערבים לאוטובוסים וששכחנו להיות יהודים - אבל אף אחד לא ילמד אותנו מה זה להיות ציונים. השיתוק והקיפאון יביאו להקמת מדינה דו לאומית עם רוב ערבי, וזה הדבר הכי לא ציוני שיש", הוסיפה.

"לא הייתי בכיכר הזאת כשרבין נרצח", סיפרה לבני, "אבל כשבאתי לפה בעשור לרצח כשרת משפטים מהליכוד, אמרתי שלא הצבעתי לו, אבל הוא היה גם ראש הממשלה שלי. אני אומרת לכם גם היום - לא משנה מאיזו מפלגה אתם, את מי אתם אוהבים פחות או יותר, אנחנו חייבים להתאחד למען ישראל היהודית והדמוקרטית".

אלוף במיל' נועם תיבון נשא גם הוא דברים ונזכר ברבין ש"היה איש של מעשים, שידע לקבל החלטות קשות ותמיד לקח על עצמו אחריות. המנהיגות שלו התבססה על אחדות ושותפות, ולא על פחד והסתה. רבין הבין את החשיבות הרבה של צה"ל. לצערי, היום בישראל מנסים פוליטיקאים לגרור את צה"ל לתוך הפוליטיקה, זאת לא מנהיגות - זאת הפקרות. זאת לא ציונות, אלא ציניות", אמר.

"פרומו לסרט שבו אנו חיים"

לפני העצרת התקיים באנדרטה שבכיכר טקס של תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", בהשתתפות עשרות חברי התנועה. בטקס השתתפו בכירים לשעבר במערכת הביטחון, ובהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, אלוף (במיל') דני יתום ומפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי. גם ילדיו של יצחק רבין, יובל ודליה, השתתפו באירוע באנדרטת הזיכרון בסמוך לגרם המדרגות של בניין עיריית תל-אביב, המקום בו נרצח רבין.

"גם אחרי 21 שנה אי-אפשר לעמוד כאן בשוויון נפש", אמר בנו של ראש הממשלה המנוח, יובל רבין. "כאן שלף יהודי אקדח - וירה באבינו, לאחר מסע הסתה ארוך שאי-אפשר לטשטש. זה לא נתפס שרוצח מתועב ירה שלוש יריות, ויצא מפה עם חיוך על העיניים. האקדח היה פרומו לסרט הבלהות שבו אנו חיים. מי יודע אם לא יושב מישהו לא רחוק מכאן, ומסדר לעצמו מחדש את המחסנית של האקדח".

בפתח האירוע הגיב ראש המוסד לשעבר צבי זמיר לאמירותיו של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, לפיהן רצח רבין לא היה פוליטי. "אני עייף מזה", אמר זמיר שהתפלא על האמירות והתרעם על היעדר המימון לקיום עצרת מרכזית, "זה חרפה שלא מצאו מימון. רבין היה ראש ממשלה ורמטכ"ל, ויש לו חלק בהקמת מערכות ביטחון, הממשלה לא הרגישה צורך לאפשר את מימון העצרת? אין ערך בכך שאנשים יתכנסו וישמעו מעל במה על מעשיו של רבין?".

"ההתבטאות של ביטן עצובה", אמר ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) שהגיע לאירוע גם הוא. "אין ספק שרבין נרצח בשל עמדותיו, ובשל פועלו המנהיגותי. יש מי שמטיל ספק בחובת הזיכרון הקבועה שיש לנו על רצח רבין, ועל המשמעויות שבמדינת ישראל נרצח ראש ממשלה בגלל עמדה פוליטית. רצח רבין צריך להיות נר תמיד קבוע - על רבין, ולא פחות על זה שנרצח ראש ממשלה", הוסיף.

כבישים באזור כיכר רבין בתל-אביב נחסמו הערב לקראת העצרת לציון 21 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר. החל מהשעה 18:00 נחסמו לתנועה הרחובות הבאים: אבן גבירול בין שדרות שאול המלך ופנקס; פרישמן בין כיכר מסריק ואבן גבירול; שדרות דוד המלך בין ויצמן ואבן גבירול; גורדון משלמה המלך ועד מלכי ישראל. מלכי ישראל בין בן גוריון לשדרות חן ושדרות חן מנצח ישראל עד פרישמן.

כמו כן נחסמו שדרות בן גוריון בין ריינס לאבן גבירול; הדסה משלמה המלך עד אבן גבירול. בלוך בין ארלוזורוב לאבן גבירול וארלוזורוב לכיוון מערב מויצמן עד אבן גבירול. רחובות סמוכים המובילים למתחם האירוע נחסמו גם הם.

ביום ראשון הודיע תא"ל במיל' אסף אגמון על ביטולה של עצרת הזיכרון הממלכתית בתל-אביב, בשל היעדר תקציב. לאחר ניסיונות לגיוס כספים, העריכו המארגנים כי לצורך קיום העצרת השנתית יש צורך בכרבע מיליון שקלים, שלא הצליחו להשיג. ההחלטה על ביטול העצרת הביאה לתגובות שונות בציבור ובקרב פוליטיקאים, ויוזמות עצמאיות רבות קמו לעריכת אירועים אלטרנטיביים לציון רצח ראש הממשלה.