"זו תקופה מאתגרת. הרווחיות על הקשקש, וצריך להיות זהירים"

אליאס טנוס, מנכ"ל חברת בסט: "אין עלייה דרמטית בהיקף התאונות. הכי חשוב שגם הפועלים יבינו שצריך לשמור על הבטיחות באתר"

אליאס טנוס / צילום: שלומי יוסף
אליאס טנוס / צילום: שלומי יוסף

"ענף הביצוע, בעיקר למגורים, לא בטוח כבר שנים. זו הסיבה שאנחנו מבצעים רק לעצמנו במגורים ולא לאף חברה אחרת. לא קרה לאחרונה שום דבר ספציפי ורצף הקריסות של קבלנים זו מקריות. זו התנהלות שקיימת כבר שנים", כך סבור אליאס טנוס, מנכ"ל חברת בסט העוסקת גם ביזמות וגם בביצוע, הן למגורים והן בתחומים אחרים, על רקע גל קריסות של חברות ביצוע בעת האחרונה, כמו אורתם סהר, חברת אחים שגראווי ועוד.

"הנפילות פוגעות בכל השוק", ממשיך טנוס. "היזמים וכל הענף מסתכלים על הביצוע כענף בסיכון, אבל אולי הזה יוביל לשינוי ביחס לקבלני הביצוע. יזמים יתחילו להבין שהם צריכים לבחור לא את הכי זול, אלא את מי שיכול לסיים עבודה ולהתחייב על לוח זמנים אמיתי".

- מחירי הדירות עלו פי שניים בשנים האחרונות, אז איך הקבלנים מפסידים?

"קבלני הביצוע לא נהנו מהעלייה הזו. הם לוקחים עבודות ביצוע במחירים שהם על הקשקש. מחירי הביצוע ועלות כוח האדם עולים כל הזמן, וזה מוביל לקריסה של חברות. קבלנים מאוד רצו להגדיל היקף הפרויקטים, אבל יחד עם ההיקף עלות הביצוע עלתה מאוד בשנים האלו. המדינה למשל כבר שש שנים מבטיחה פועלים זרים, ואין. יש הרבה קבלנים קטנים שאין להם מה להפסיד, הם לוקחים פרויקטים במחיר נמוך, ואם הם לא עומדים בזה, פשוט עוזבים את הפרויקט. אין להם את המחויבות של החברות הגדולות. הענף צריך לעבור למחירים הוגנים. זו תקופה מאתגרת לקבלנים וצריך להיות זהירים".

 

בחודשים האחרונים עולה שוב ושוב נושא הבטיחות בענף הבנייה וליקויים רבים שמתגלים בעבודת הקבלנים. מתחילת השנה נהרגו 40 פועלי בניין באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ וקרוב ל-200 פועלים נפצעו (בינוני או קשה).

טנוס: "המספרים תמיד היו גדולים. אין עלייה דרמטית בהיקף האירועים הללו עכשיו, אבל המודעות מתחילה לעלות וזה טוב. אנחנו כבר מזמן מטפלים בזה, והדבר הכי חשוב הוא שגם הפועלים עצמם יבינו שצריכים לשמור על הבטיחות באתר. גם הגישה שלנו השתנתה. פעם היינו מבקשים מקבלנים שיעשו מעקות, סומכים עליהם, היום אנחנו מביאים לאתרי הבנייה קבלן ייעודי שיעשה את זה. פשוט הבנו שלהמשיך ולצעוק ולאיים על קבלנים או על עובדים שימלאו את הוראות הבטיחות האלו לא תמיד עוזר".

החברה, כמו חברות רבות בענף נכנסה גם היא למכרזי מחיר למשתכן בשנה החולפת. בסט זכתה עד היום בארבעה מכרזים שונים - שניים בטירת הכרמל, אחד בעתלית ואחד בכרמיאל. "אני חושב שהתוכנית מצוינת, אבל יש בעיות של כוח אדם ואין מספיק פועלים לבנות את הכל. עוד דבר בעייתי במכרזים הוא הזמן הארוך שלוקח עד שמוסרים את הקרקע. במכרזים שבהם זכינו, נקבל את הקרקע בטווח של 16-22 חודשים. זה עולה לנו כסף, וחבל על השנים שעוברות לפני שהדירות יוצאות לשוק".

- היו טענות על רווח נמוך וזכייה במכרזים במחירי הפסד.

"אנחנו בוחרים את הפרויקטים שמתאימים לנו מבחינת הרווחיות. מכרזים שבהם הרווחיות היתה נמוכה מדי פשוט לא ניגשנו. אבל ייאמר לזכות המדינה שהיא מתקנת מכרזים בעייתיים. כשיש בעיה היא מוציאה מכרז נוסף עם תיקון העלויות, שכן הופך את המכרז לכלכלי".

- אתם עוסקים גם בתמ"א 38, מה דעתך על התיקון החדש?

"פינוי בינוי ותמ"א 38 זה העתיד של ענף הנדל"ן, אבל התיקון שאושר עכשיו לא כל כך טוב. הוא מתייחס לתוספת שטחים לבניין הקיים, במקום תוספת שטחים לזכויות שאפשר היה לקבל. אני מקווה שישנו את זה".