הסכם היסטורי בקק"ל - הארגון יוכפף לביקורת מבקר המדינה

מאז נבחר לתפקידו בנובמבר שעבר, פעל דני עטר לחתימת ההסכם ■ "ארגון כמו קק"ל, המשרת את הציבור ואת העם היהודי, חייב להחיל על עצמו נורמות מחמירות של מינהל תקין"

לאחר מאבקים פנימיים ומשא-ומתן שנמשך כמעט שנה, אישרו דירקטוריון קק"ל, הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית והממשלה את הכפפת קק"ל לביקורת מבקר המדינה. במהלך השבועות הקרובים ייחתם ההסכם ההיסטורי על ידי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, יו"ר קק"ל דני עטר ונציג הממשלה בטקס חגיגי.

המהלך החל עם כניסתו של יו"ר קק"ל הנוכחי, דני עטר, לתפקידו לפני שנה, מאז נובמבר 2015. עטר הדגיש את חשיבות השקיפות, ההתנהלות התקינה וכללי המינהל התקין מאז נבחר לתפקידו, והיום הושלמה תכניתו.

חוק מבקר המדינה מגדיר כי רק גופים ממשלתיים נמצאים תחת פיקוח ובקרה של מבקר המדינה, ואילו קק"ל הוא ארגון עצמאי שפועל שלא למטרת רווח, ולכן אינו כפוף למבקר המדינה.

כדי לאפשר בכל זאת בקרה של הארגון, החלו הצדדים במשא-ומתן שיגדיר את תחומי האחריות והסמכות של מבקר המדינה בקק"ל ובחברות הבת שלה, הנושאים המבוקרים ונהלי הפעולה, וזאת תוך שמירה על קק"ל כגוף עצמאי.

לאחר ההגעה לנוסח מוסכם, עלה הנוסח לדיונים ואישורים גם בקרב הנהלת הארגון ודירקטוריון קק"ל. לאחר שהיו"ר הצליח להוביל את הסכמת הדירקטוריון לנוסח ההסכם, נסללה הדרך לקידומו המהיר, ואישור ההנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, שמהווה את ארגון הגג של קק״ל, שנתנו בשבוע שעבר את האור הירוק הנדרש לחתימה על ההסכם.

בעקבות האישור, בירך עטר ואמר: "אני מאמין בביקורת עצמית ומוביל מהלכים של משוב ותיקון בתוך הארגון. אנחנו מעודדים את העובדים וחברי הדירקטוריון להציף נושאים ולהוביל לשינוי - אך בעיניי זה לא מספיק. ארגון כמו קק"ל, המשרת את הציבור ואת העם היהודי, חייב להחיל על עצמו נורמות מחמירות של מינהל תקין ושקיפות.

"ביקורת המדינה היא כלי מרכזי, שיכול לסייע בקידום והטמעת נורמות אלה, כמו גם בהגברת אמון הציבור ואמון התורמים בפעילות הארגון, תוך שמירה על עצמאותנו. אני רוצה להודות למבקר המדינה השופט בדימוס שפירא על ההבנות והסיוע במהלך תהליך גיבוש ההסכם, ועל הסכמתו המבורכת להכניס את הארגון לביקורת".