טעמן חתמה על מזכר הבנות לרכישת מחצית השליטה בויליפוד

ויליפוד עדכנה היום על מזכר הבנות שעליו חתמה חברת המזון של שלום חיים מול בעל השליטה הנוכחי גרגורי גורטובוי וחברת ישראל 18 הפרטית שבבעלותו, להחזקה משותפת בויליפוד תמורת 10 מיליון דולר

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

חברת המזון טעמן של שלום חיים מתקדמת במהלך לרכישת השליטה בחברת המזון ויליפוד. דבר המשא-ומתן בין הצדדים נחשף ב"גלובס" לפני כ-3 חודשים. ויליפוד עדכנה היום (ב') על מזכר הבנות שעליו חתמה טעמן מול בעל השליטה הנוכחי גרגורי גורטובוי וחברת ישראל 18 הפרטית שבבעלותו, להחזקה משותפת בויליפוד תמורת 10 מיליון דולר שתשלם טעמן לישראל 18. זאת לאחר שבחודש ספטמבר דיווחה ישראל 18 על הלוואה שתקבל מטעמן במטרה לפרוע את חובותיה לאחד מנושיה - נפתלי שני.

בויליפוד ציינו כי ההחזקה המשותפת תיעשה על-ידי חברה חדשה שתחזיק במניות החברות הציבוריות שנמצאות מעל ויליפוד בפירמידה - BGI ו-BSD - ובמקרה שבו לא יהיה ניתן להעביר את החזקות ישראל 18 לחברה החדשה, תחזיק טעמן ישירות במחצית ממניות ישראל 18.

עוד ציינו שם כי מלוא ההחזקות יוחזקו בפועל על-ידי עו"ד יעקב אמסטר, "אשר ישמש כנאמן מטעם הצדדים יחדיו". מזכר ההבנות בין הצדדים כפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

טעמן היא חברה משפחתית, שהוקמה בירושלים ב-1978 על-ידי יהודה חיים, כחברת הפצה, וכיום מנוהלת על-ידי בניו של המייסד, שלום ודרור. החברה מייבאת, מייצרת ומשווקת מוצרי מזון כשרים למהדרין, ופונה כיום בעיקר לשוק החרדי. בין היתר היא משווקת שמן מסוגים שונים, דגני בוקר, ממרחים, שימורים, שוקולד וחטיפים.

ויליפוד, הנסחרת בבורסה בתל-אביב בשווי של כ-210 מיליון שקל, עוסקת ביבוא, ביצוא, בשיווק ובהפצה של מעל 600 מוצרי מזון - שימורים, רטבים, קינוחים, משקאות, מוצרי חלב ועוד.

בחודש שעבר נפרע החוב של גרגורי גורטובוי (באמצעות ישראל 18) לנפתלי שני, בסך כ-10 מיליון דולר. גורטובוי, בעל השליטה בפירמידת החברות השולטת בחברת המזון ויליפוד, שולט בפירמידה מקיץ 2015, אז רכש את השליטה מידי אלכסנדר גרנובסקי וקיבל על עצמו את חובות הפירמידה לנושים.

החוב לשני מקורו בתקופת גרנובסקי, שרכש ב-2013 את השליטה בחברת אמבלייז (כיום BSD) מידי שני שהיה אחד ממייסדיה, ומקרן פורטיסימו. לאחר דחיות רבות בתשלום יתרת החוב, פעל שני בתחילת השנה להעביר לידיו את השליטה ב-BGI (החברה-האם של BSD), בטענה כי הוא מחזיק במניות הבטוחה בה, 67.7%. הצדדים הסכימו לדחייה בתשלום, אך גם במועד החדש לא הועבר הסכום, והחל הליך משפטי למימוש מניות הבטוחה, שזכה לעניין מצד כמה קבוצות.

הפירמידה של גורטובוי נמצאת בתקופה מלאת טלטלות שכללה בחודשים האחרונים חקירת רשות ניירות ערך, כספים שנעלמו לכאורה מפיקדונות שונים, אי-פרסום דוחות כספיים והשעיה ממסחר בבורסה, התפטרות דירקטורים ומנהלים בחברות בקבוצה ועוד. על רקע זה גם הגיש לאחרונה יוסי ויליגר, ממייסדי ויליפוד, הצעת רכש לבעלי המניות של BSD במטרה להפוך לבעל המניות הגדול בה, וזאת בניסיון לחזור ולשלוט בויליפוד.