לראשונה: נחתמו הסכמי פדיון קרקע עם חוכרי קרקע חקלאית

ההסכם הראשון לפדיון קרקע נחתם מול עשרות חוכרים חקלאיים באזור קריית אונו ואור יהודה ■  הפיצוי שנקבע על ידי מועצת מקרקעי ישראל עומד על 56 אלף שקל לכל דונם

עדיאל שמרון / צילום: גיל יוחנן
עדיאל שמרון / צילום: גיל יוחנן

לראשונה מאז אושר החלק הקנייני של חוק הותמ"ל (הועדה לתוכניות מועדפות לדיור) נחתם הסכם ראשון לפדיון קרקע מול עשרות חוכרים חקלאיים באזור קריית אונו ואור יהודה.

כזכור, חוק הותמ"ל שהחל את דרכו עוד בימי הממשלה הקודמת מאפשר למדינה להפעיל מנגנון חדש דמוי הפקעה במסגרתו מחזיקי קרקע חקלאית יקבלו פיצוי מוגדל בתמורה לפינוי קרקע כדי להכשירה לבנייה.

חודשים לאחר שאושר החלק השני של חוק הותמ"ל, החלק שקבע כיצד יפעל הליך הנטילה, הצליחו ברשות מקרקעי ישראל לחתום על הסכם ראשון מול כ-50 חוכרים. כעת, לאחר החתימה על ההסכם שיוביל לפינוי מהיר של השטח בן כ-800 דונם, תוכל המדינה לקדם במקום תוכנית לבניית כ-3,400 יחידות דיור וכ-350 אלף מ"ר לתעסוקה.

הפיצוי שנקבע על ידי מועצת מקרקעי ישראל, פיצוי מוגדל לחוכרי הקרקע החקלאית בתמורה לפינוי מהיר, עומד על 56 אלף שקל לכל דונם. עם זאת, חשוב לציין כי במסגרת המו"מ מול מחזיקי הקרקע היה גם מי שלא הסכים לחתום על ההסכם ולקבל הפיצוי המוגדל. מרשות מקרקעי ישראל נמסר בהקשר זה כי אי החתימה אינו צפוי לעכב את תכנון ושיווק המתחם כולו. עוד נמסר כי: "חוכרים בודדים אשר טרם חתמו על הסכמי השבה לא יהיו זכאים לתמריץ המיוחד".

המתחם האמור, בו נחתמו הסכמי פדיון הקרקע, יאפשר את מימוש תוכניות תמ"ל 1005 (פרדס בחסכון באור יהודה) ותוכנית קא/300/2 (צומת סביון בקריית אונו).

מרמ"י נמסר היום כי: "הסכמים אלו יאפשרו את שיווק הקרקע בשיטת מחיר למשתכן ודיור להשכרה במהלך החודשים הקרובים".

עדיאל שמרון מנהל הרשות הוסיף: "רשות מקרקעי ישראל עושה מאמץ לאפשר לחוכרים החקלאיים למצות את זכויותיהם ולזכות לפיצוי הוגן כפי שנקבעו במסגרת החוק והחלטות המועצה. עם זאת, החוק גם מקנה לרשות מקרקעי ישראל את האפשרות להשיב לחזקת המדינה קרקעות ששינו ייעודן למגורים והחוכר לא חתם על הסכם השבה, באמצעות מתן צו לפינוי החוכר מהקרקע.

"כפי שניתן לראות, רשות מקרקעי ישראל מאפשרת ומעודדת חתימה על הסכמי ההשבה אולם לא תהסס להשתמש גם בכלים האחרים שהחוק מקנה לה לטובת קידום שיווק הקרקעות והגדלת היצע הדיור בהתאם למדיניות הממשלה".

עו״ד עמית יפרח, יועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, אמר היום כי: ״אנו רואים חשיבות  רבה בצורך להירתם למאמץ הלאומי להגדלת ההיצע של יחידות הדיור ולכן גישתנו מול המינהל הינה חיובית ועניינית אך יחד עם זאת התהליך הוא מהיר ואגרסיבי ועל כן אנו מקפידים לשמור לאורך כל הדרך על זכויות האגודה והחקלאים בתהליך ומנסים לצמצם למינימום את הזמן שבין הויתור על הקרקע לבין הבניה בפועל .וכמובן למקסם את זכויותינו בהסכם ההשבה בכל הקשור לפיצוי או לקרקע חלופית עבור החקלאי״.