על רקע הסחרור הפוליטי בעולם: מרקל שואפת לקדנציה רביעית

הקנצלרית הגרמנית הודיעה כי תתמודד בבחירות הפדרליות בשנה הבאה ■ מה זה אומר לגבי השווקים, מדיניות המסים, היחסים עם רוסיה והאיחוד האירופי?

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

עם עולם גועש מבחינה פוליטית, הכרזתה של הקנצלרית אנגלה מרקל אתמול (א') שהיא תתמודד על כהונה רביעית בבחירות הפדרליות בגרמניה בשנה הבאה, מעניקה למשקיעים אופציה של עוד 4 שנים לשלטון שהם מכירים ומבינים.

עם כמעט 11 שנות שלטון, מרקל שומרת על שלמות גוש האירו, נמנעת ממתיחת ביקורת על מדיניות הבנק המרכזי האירופי, תומכת בעיצומים כלכליים נגד רוסיה ותומכת בברית נאט"ו חזקה, ובתוך כך גם בסחר חופשי.

אי הוודאות לגבי כוונותיה הייתה "סיכון מציק מתמשך" בשווקים, אמר הולגר שמדינג, הכלכלן הראשי בחברת ברנברג. כעת, לאחר שהסיכון הזה הוסר, מהן ההשלכות האפשריות על השווקים, המסים, המדיניות המוניטרית והגיאופוליטיקה?

מניות

המדד הגרמני המוביל דאקס עלה הבוקר ב-0.5% אחרי הודעתה של מרקל לפני שהעלייה נמחקה. המדד הזה רשם שיא באפריל 2015, ואילו כעת הוא נמוך ממנו ב-14%. המניות מגלמות במידה רבה את הציפייה שמרקל תתמודד על כהונה נוספת, אבל ההודעה שלה "מבטלת את הסיכון להלם שלילי", אמר ג'ייקוב פונק קירקגארד, עמית מחקר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית. בטווח הארוך יותר המניות עלולות לרדת מפני שמדיניות ההגירה של מרקל מעוררת תגובת נגד פופוליסטית ש"תעיק על השווקים", לפי ג'יימס באטרפיל, מנהל ההשקעות והמחקר בחברת ETF ניירות ערך בלונדון.

מט"ח

האירו עלה במסחר המוקדם באסיה הבוקר עם החדשות שמרקל תתמודד על כהונה נוספת, והין נסחר ב-111.19 לדולר אחרי הירידה של 4% שהוא ספג בשבוע שעבר, הירידה היומית החדה ביותר מאז יולי. מדד הדולר ספוט של בלומברג ירד הבוקר ב-0.2%, כאשר האירו והפזו המקסיקאי עלו ב-0.4%. בכך נבלמה עליית הדולר בשבוע שעבר, שנבעה מהציפיות להעלאת הריבית על ידי הפדרל ריזרב בדצמבר, ומההתחייבות של הנשיא הנבחר טראמפ להגדיל את ההשקעה בתשתיות.

הבנק האירופי המרכזי

שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה הוביל את הביקורת בקואליציה של מרקל על ה-ECB, בטענה שריביות השפל שלו דוחפות את המצביעים אל זרועות מפלגה "חלופה לגרמניה" שהיא אנטי-אירו ואנטי-מהגרים. מרקל נמנעה בדרך כלל מביקורת על נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי. "מבחינת ה-ECB, מועמדות נוספת של מרקל היא הקלה", אמר הכלכלן שמדינג. "העצמאות של הבנק המרכזי חשובה לה מאוד".

אירופה בעידן טראמפ

אחרי הצבעת הברקזיט בבריטניה, מרקל אותתה שהיא תילחם בגורמים לאומניים, ואמרה שרק לאירופה מאוחדת יש השפעה כלכלית ומוסרית בעולם. כאשר ניצחונו של טראמפ בארה"ב מעודד את הפופוליסטים שמתמודדים בבחירות בשנה הבאה בהולנד וצרפת, התוצאה כבר מעבר לשליטתה. בבחירות בגרמניה מרקל עשויה להגיב בקמפיין לחוק וסדר, ביטחון חיצוני והקלות מס.

קשרים עם נאט"ו וארה"ב

הנשיא ברק אובמה כינה את מרקל "בעלת הברית החשובה ביותר" שלו בביקור הפרידה שלו בברלין. זה מציב רף גבוה ליחסים עם טראמפ, שכינה את מדיניות המהגרים של מרקל "אסון" והעלה את החששות באשר למחויבות ארה"ב לברית נאט"ו בקמפיין שלו. מרקל לא הותירה ספק מה היא רוצה: "גורל גרמניה קשור להשתייכות שלה לבריתות - האיחוד האירופי ונאט"ו", היא אמרה לצד אובמה לפני ארבעה ימים. גרמניה כבר מגדילה את הוצאות ההגנה שלה, כדי להפגין שהיא מוכנה לשאת ביותר מהנטל של ברית נאט"ו, אם כי היא עדיין לא מגיעה ל-2% מהתמ"ג שלה בתחום זה.

ברקזיט

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי לא תקבל הנחות ממרקל, ששומרת על קו נוקשה לגבי יחסיה העתידיים של בריטניה עם האיחוד האירופי. מרקל מוציאה מכלל חשבון שיחות לא פורמליות עם בריטניה לפני שזו מכריזה רשמית על האקזיט שלה - היא עשתה זאת פעם נוספת בנוכחות מיי ביום ו' האחרון. היא גם לא מתפשרת על דרישתה שבריטניה תתיר כניסה חופשית של אזרחי האיחוד האירופי במסגרת כל עסקה לקבלת גישה לשוק האירופי המאוחד.

רוסיה

עמדת הממשל האמריקאי החדש כלפי ולדימיר פוטין היא נעלם שעשוי להלחיץ את מרקל. אם טראמפ יקל את העיצומים המוטלים כעת על רוסיה בגלל מעורבותה בעימות הצבאי באוקראינה, מדינות כמו איטליה עלולות לדרוש להקל את העיצומים האירופיים על המדינה, שמרקל עמלה עליהם כה קשה. בו זמנית, מרקל היא הצינור הדיפלומטי העיקרי לפוטין. אובמה, מרקל ועוד ארבעה ראשי ממשלות אירופים הסכימו ב-18 בחודש זה לשמור על העיצומים נגד רוסיה עד שפוטין יעמוד בתנאי הסכם מינסק לסיום הסכסוך במזרח אוקראינה.

המפה הפוליטית בגרמניה

הנכס העיקרי של מרקל הוא שהיא מייצגת יציבות, מה שהיא הדגישה בהודעת ההתמודדות שלה בפני ראשי המפלגה אתמול.

"אי הוודאות בשוק, ובייחוד אי היציבות הפוליטית והכלכלית, מודגשת היום יותר מאי פעם", אמר מנכ"ל קומרצבנק מרטין צילקה בכנס בנקאי ביום ו' האחרון. הסקרים מראים שמרקל תוכל להאריך את שלטון המפלגה הנוצרית-דמוקרטית שלה, עם מפלגה סוציאל-דמוקרטית מוחלשת, אם היא תנצח בבחירות.

מפלגת המחאה "אלטרנטיבה (חלופה) לגרמניה", AfD, צפויה לזכות במושבים בפרלמנט לראשונה בתולדותיה, אך מנהיגיה הודיעו שהם לא יצטרפו לשום ממשלה. קואליציה חלופית בין הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים ומפלגת השמאל האנטי-קפיטליסטית אינה נראית באופק לפי שעה.