שי באב"ד: "סולד מהאצבע המאשימה שמופנית כלפי בעלי ההון"

מנכ"ל משרד האוצר, הבוקר: "ישנה דעה רווחת מוטעית בקרב הציבור, הגורסת כי למשרד האוצר יש אנטי מובנה נגד בעלי העסקים בישראל. אנו רוצים לשנות זאת" 

 

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

בכנס תגמול הבכירים השנתי של פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel, שהתקיים הבוקר (ב') בת"א ועסק בהתפתחויות ובמגמות בשכר הבכירים בישראל, דיבר שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר. התבטא באב"ד בנוגע לסינרגיה בין המגזר העסקי לממשלה וציין כי "ישנה דעה רווחת מוטעית בקרב הציבור, הגורסת כי למשרד האוצר יש אנטי מובנה נגד בעלי העסקים בישראל. אנו רוצים לשנות זאת".

בהתייחסו לחוק שכר הבכירים בגופים הפיננסיים ולפערי השכר הגדולים בין השכבות השונות באוכלוסיה, ציין באב"ד כי "האצבע המאשימה מוסטת כלפי הגורם הלא נכון. ישנה טענה כי מאחר ויש בעלי הון בישראל, הם לוקחים את הכסף של כולם. באופן אישי, אני סולד מהאמירה הזו ומהאצבע המאשימה שמופנה כלפי בעלי ההון. כל עוד בעל הון עשה את רווחיו באופן חוקי, אין בכך שום דבר פסול. המטרה שלו היא להרוויח ולשם הוא מכוון. לפי חוק החברות, צריך להשיא ערך מקסימלי לבעלי המניות.

"אנו מצפים מבעלי ההון לנורמות ציבוריות ופילנתרופיות שהן אינן מחובתם. בסופו של דבר, קביעת גבולות הגזרה מוטלת על שומרי הסף, נבחרי הציבור. במידה והמחוקק חושב שכללי המשחק לא נכונים, הוא זה שצריך לשנות את המצב, זה תפקידו. למה? כי הציבור שלח אותו לדאוג לכך. הגבלת שכר הבכירים לא נבעה מרגולציה של הממשלה, אלא מתופעה חברתית רחבה יותר.

"דבר נוסף שצריך להבין הוא כי תפקידה של הממשלה הוא לייצר כלכלה. יצירה של צמיחה, טכנולוגיה ופריון זו העבודה של הסקטור הפרטי. לכן, ככל שנגביל את הפעילות של הסקטור הפרטי באמצעות רגולציה סבוכה, כך נפגע בצמיחה של המשק הישראלי. עם זאת, במידה וישנם עיוותים כתוצאה ממונופולים או ריכוזיות במשק, אנו נפעל בכדי לשנות זאת." עוד ציין באב"ד "אנו בעיצומו של רוד שואו מול חברות בינלאומיות גדולות להעברת הפעילות לארץ."

בהתייחסו לשיפור המגזר הציבורי, ציין באב"ד כי "הפקטור להנהגה הפך היעדר שחיתות וזה לא נכון. זה שאתה לא מושחת זה הבסיס, זה לא הופך אותך למנהיג. כדי שיהיה אפשר להוביל שינוי, צריכים לקבוע קריטריונים למצוינות ומנהיגות."

עוד התייחס באב"ד לרפורמה בבנקאות ואשראי, "בכל הנוגע להגברת התחרותיות במגזר הפיננסי, לא ראינו בעיה במתן אשראי לחברות הגדולות כמו גם במתן אשראי צרכני. עם זאת, כאשר מדובר בעסקים קטנים ובינוניים, הנגישות יותר קשה והריביות גבוהות יותר, בפער משמעותי מהממוצע ב- OECD, כתוצאה מהיעדר תחרות. בישראל, רק 25% מהאשראי ניתן לעסקים קטנים ובינוניים, למרות שהתרומה שלהם לפריון עומדת על 50%. ברור שיש פערי ריביות בין עסקים בגלל סיכון, אבל רצינו לצמצם את הפער הזה."