ראשל"צ: חבר המועצה מעיין בתיקי רישוי עסקים טרם העברתם לתביעה

דוח המבקר מעלה כי בשני מקרים ערך חבר מועצת העיר אייל מושיוב דיון בהוצאת צווי הפסקה מינהליים לשני אולמות אירועים שנוהלו על-ידי מכרו - וזאת תוך חשש שפעל בניגוד עניינים

דב צור על רקע בתי רמת אליהו/ צילום:תמר מצפי
דב צור על רקע בתי רמת אליהו/ צילום:תמר מצפי

44 עסקים רבי קהל פעלו בסוף השנה שעברה בראשון-לציון ללא רישיון עסק כדין, שהם כשני שליש מכלל העסקים רבי-הקהל שפועלים בעיר, 25 מהם הם אולמות אירועים.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מצא כי בתחילת דצמבר 2013 האציל ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, סמכויות הנוגעות לרישוי העסקים לחבר מועצת העיר אייל מושיוב. ימים אחדים אחרי שמושיוב נכנס לתפקידו, הוא פנה בכתב למנהל אגף הרישוי בעירייה ולסגנית היועצת המשפטית של העירייה, המשמשת בתפקיד התובעת העירונית, ודרש כי כל תיק פיקוח יועבר לעיונו - טרם העברתו למחלקה המשפטית למען החלטה אם להגיש כתב אישום בגין עבירות על דיני רישוי עסקים.

התובעת העירונית ומנהל אגף הגבייה שיתפו פעולה עם הדרישה המוזרה של חבר המועצה מושיוב. הביקורת מצאה כי בשני מקרים ערך מושיוב דיון בהוצאת צווי הפסקה מינהליים לשני אולמות אירועים שנוהלו על-ידי מכרו - וזאת תוך חשש שהוא פעל בניגוד עניינים.

מבקר המדינה מצא כי חבר המועצה לא הוציא את צווי ההפסקה המינהליים לשני אולמות אלה, אף שפעילותם סיכנה את שלום הציבור: "למרות חוות-דעתה של היועצת המשפטית של העירייה ובניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, חבר המועצה לא חזר בו מהנחייתו לקבל את דוחות הפיקוח מאגף הרישוי קודם העברתם לתביעה, ועד מועד סיום הביקורות נהג מנהל האגף להעביר את דוחות הפיקוח לעיונו של חבר המועצה טרם העברתם לתביעה".

ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, מסר בתגובה למבקר כי לא היה מודע כלל לבעיה: "לא יעלה על הדעת שאתערב במקום שבו לא נדלקה שום 'נורית אדומה'".

מבקר המדינה העיר כי "התנערות ראש העירייה איננה נכונה, וכי עצם העובדה שהאציל את סמכותו לגורם אחר אינה פוטרת אותו מאחריות".

בשנים האחרונות, כך עולה מהדוח, קיימת מגמת ירידה במספר הכתבי האישום שעיריית ראשון-לציון מגישה על עבירות בתחום רישוי העסקים: ב-2010 הוגשו על-ידי העירייה 412 כתבי אישום, ב-2013 הוגשו 255 כתבי אישום כאלה, ואילו ב-2015 הוגשו 58 כתבי אישום בלבד.