נגב קרמיקה פועלת לארגן מחדש חובות של 644 מיליון שקל

מיישמת גם תוכנית התייעלות אגרסיבית ■ הערת "עסק חי" בדוחות החברה האם, אפריקה תעשיות

נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר
נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר

חברת אפריקה תעשיות, שבשליטת אפריקה ישראל, דיווחה היום כי החברה הבת נגב קרמיקה פועלת בחודשים האחרונים לארגן מחדש את חובותיה לחמישה בנקים - בהיקף של כ-644 מיליון שקל. מדובר על הלוואות שניטלו מבנק הפועלים, בנק לאומי, מזרחי טפחות, אגוד והבנק הבינלאומי, וששימשו בין השאר למימון הקמת המפעל החדש בירוחם.

המפעל, אותו הקימה נגב בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, הוביל אותה להציג הפסדים כבדים בשנים האחרונות. בסך הכל, רשמה נגב קרמיקה הפסד של יותר מ-233 מיליון שקל בין ינואר 2014 ליוני 2016, שגרר עמו הפסדים גם של החברה האם אפריקה תעשיות.

לאפריקה תעשיות  שתי זרועות עיקריות: הראשונה היא חברת פקר פלדה, שעוסקת בעיבוד ושיווק מתכות למגזרי הבנייה והתעשייה; השנייה, שהיא מקור הצרות של החברה, היא נגב קרמיקה, שעוסקת בייצור ושיווק אריחי גרניט פורצלן לריצוף. לדוחות הרבעון השני של אפריקה תעשיות הצמידו רואי החשבון הערת "עסק חי".

עוד כתבו כי אין ודאות באשר ליכולתה לעמוד בהחזרי ההלוואה של 155 מיליון שקל, שנטלה מגופים מוסדיים ושסווגה כאשראי לזמן קצר עקב אי-עמידה בהתניות פיננסיות. כמוכן, נכתב כי קיימת אי-ודאות בנוגע למימוש תוכניותיה של נגב קרמיקה ולפירעון התחייבויותיה. כיום נסחרת אפריקה תעשיות לפי שווי של 60 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה בשלוש השנים האחרונות 86% מערכה.

שינוי מבנה, דחיית פירעון ועוד אשראי

הארגון מחדש של חובות נגב קרמיקה אמור לכלול שינוי מבנה החוב, פריסתו מחדש והפחתת הריבית המשולמת. את המהלך מובילה הנהלת נגב בראשות המנכ"ל יקי ודמני ובשיתוף מנשה שגיב, סמנכ"ל הכספים של אפריקה ישראל. ודמני, שמכהן גם כמנכ"ל אפריקה תעשיות, דיווח היום לבורסה כי לאחר תקופת הידברות ארוכה עם כל אחד מהבנקים בנפרד, גיבשה הנהלת נגב קרמיקה בהיוועצות עם יועצים חיצוניים, מתווה לארגון מחדש של החוב הבנקאי. במקביל, נמשך לדבריו יישומה בפועל של תוכנית התייעלות אגרסיבית שגיבשה הנהלת נגב, ושתביא להערכת ההנהלה לשיפור התוצאות העסקיות של נגב.

ודמני הדגיש כי הנהלת נגב קרמיקה מצויה כעת במשא ומתן מתקדם עם נציגי הבנקים השונים במסגרתו הגיעו הצדדים להבנה בקשר עם העקרונות שיעמדו בבסיס המתווה לארגון מחדש של החוב הבנקאי. זאת בדרך של חלוקתו לרכיבי אשראי לזמן קצר ואשראי לזמן ארוך, הכולל בחלקו תקופת גרייס, לצד הסכמה על חוב שמועד פירעונו יידחה במלואו (קרן וריבית) למשך תקופה של מספר שנים. כמו כן מועדי פירעונו של חלק מהחוב ייקבעו על בסיס ביצועיים עסקיים של נגב קרמיקה. במסגרת זו, מנהלים הצדדים דיונים גם בקשר להעמדת אשראי נוסף על-ידי הבנקים עבור צרכי ההון החוזר של נגב.

להערכת החברה, בכפוף לסיכום עקרונות המתווה, ארגון מחדש של החוב הבנקאי עשוי לשפר באופן משמעותי את תוצאות פעילותה של נגב ולסייע בידיה לממש את תוכניותיה. ודמני הוסיף כי המתווה החדש, יחד עם האשראי הנוסף שעשוי להתקבל, יאפשרו להוביל את נגב קדימה ויהוו הבעת אמון של הבנקים בעובדי החברה ובמנהליה.