מחסל פעילות בחו"ל: הבנק הבינלאומי מוכר את פיבי שווייץ

מנהל מגעים למכירת פעילות הבנקאות הפרטית המנהלת נכסים ב-890 מיליון דולר

הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, מנהל מגעים למכירת הפעילות בשווייץ. היום (ד') הודיע הבנק כי הוא נמצא במו"מ למכירת פיבי שווייץ, העוסקת בבנקאות פרטית. אם ההסכם ייצא אל הפועל, יהיה זה חיסול סופי של הפעילות הבינלאומית של הקבוצה, שתפעל רק בישראל, ותהיה הבנק היחיד מבין חמשת הבנקים הגדולים הפעיל רק בשוק המקומי.

נזכיר כי הבנק כבר החל במהלך לצמצום הפעילות בחו"ל, כשמכר לפני כשנתיים את פיבי לונדון ברווח סמלי של 6 מיליון ליש"ט. הפעילות של פיבי שווייץ עוסקת בתחום הבנקאות הפרטית, ונראה כי היא במגמת ירידה. היקף נכסי הלקוחות המנוהלים עומד על 876 מיליון פרנק שוויצרי (886 מיליון דולר), לעומת 916 מיליון פרנק שויצרי (906 מיליון דולר) בסוף שנת 2015, קרי ירידה של כ-4% מתחילת השנה.

גם ההפסד של הפעילות הועמק בשנה החולפת, ועמד על 630 אלף פרנק שוויצרי בתשעת החודשים הראשונים של 2016, לעומת הפסד של 62 אלף פרנק שוויצרי בתקופה המקבילה. בניגוד לבנקים ישראלים אחרים הפעילים בשוויץ, פיבי שווייץ לא התמודדה עם חקירה של הרשויות האמריקאיות בחשד לסיוע להעלמת מס. עם זאת, הבנק סבל מחיסרון לקוטן, שהביא לכך שהפעילות אינה רווחית.

ההוצאות גדלו באופן משמעותי

בעקבות השינויים הרגולטוריים בתחום הבנקאות בכלל ובבנקאות הפרטית בשווייץ בפרט, ההוצאות של הבנקים בפעילות זו גדלו משמעותית, כך שהיתרון לגודל נהפך דבר מהותי. מנגד, היתרון של הסודיות הבנקאית בשוויץ הלך ונשחק, כך שפעמים רבות לבנקים שם אין ערך מוסף מהותי להציע ללקוחות.

על רקע המצב הזה, נרשמה יציאה של גופים מהפעילות בשוויץ - בישראל ראינו את בנק לאומי ודיסקונט מוכרים את הפעילות הזו בשנים האחרונות, וכעת גם הבינלאומי מתכנן לבצע מהלך דומה.

מבחינת הבנק, שבניהולה של סמדר ברבר צדיק, הרקע לעסקה הוא גם מהלכי התייעלות שונים שעליו להשלים כדי לשפר את יחס היעילות החלש שלו. אחד ממהלכי ההתייעלות המרכזיים שצפוי הבנק לבצע בשנים הקרובות הוא תוכנית פרישה מוקדמת שתוצע לכ-650 עובדים בשנים הקרובות. עלות התוכנית תעמוד על כ-200 מיליון שקל.