גל השריפות: כ-30 עצורים בחשד למעורבות בהצתה

(עדכון) - אם השריפות יוגדרו כאירועי טרור, מס רכוש יפצה מיידית ככל האפשר ■ שריפה נוספת שפרצה בפרדס חנה גרמה להפסקת תנועת הרכבות בין בנימינה לחדרה

שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט
שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט

שריפה פרצה לפני זמן קצר (א') באזור פרדס חנה. בעקבות כך ולאור הנחיית כוחות הכיבוי, הופסקה תנועת הרכבת בין בנימינה וחדרה. רכבות מצפון מסתיימות בבנימינה ורכבות מדרום מסתיימות בחדרה.

עם התפזרות העשן בשכונות שנפגעו קשות מגל השריפות בימים האחרונים, נאלצים התושבים להתעורר לשבוע חדש של חוסר ודאות, שבו יצטרכו לקבל תשובות על לא מעט מסימני השאלה שצצו בשעות הקשות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים את ישיבת הממשלה בחיפה, שם כ-1,600 בני אדם לא יוכלו לחזור לבתיהם, רובם הוכרזו כלא ראויים למגורים.

נתניהו הבהיר כי יש לפצות את התושבים על נזקי השריפות במינימום קשיים וביורוקרטיה. "באנו לחיפה והזמנו גם ראשי רשויות מרחבי הארץ שהיישובים שלהם נפגעו מהאש, כדי להעביר לכם מסר ברור: כל משרדי הממשלה מחויבים להושיט לכם יד במהירות ולקצץ בביורוקרטיה. אני אגיד אפילו 'לקצץ באכזריות בביורוקרטיה' ולהביא לכם עזרה, מזור ושיקום בהקדם האפשרי. בינתיים, נעשה את כל הדרוש כדי לשמור על הרכוש שנותר... אנחנו כמובן ניבחן בתוצאות ולא בתהליכים, במעשים ולא במילים - מה שקוראים אצלנו 'ברבורים'.

"אנחנו פועלים בכל החזיתות, כולל בחזית אכיפת החוק. כל מי שמצית, בזדון או ברשלנות, כל מי שמסית להצית - נפעל מולם בכל העוצמה".

כעת עומדת לשאלה ההגדרה של האירועים האחרונים. אם השריפות יוגדרו כאירועי טרור או פעולות איבה על רקע לאומני, אז מס רכוש יפצה מיידית ככל האפשר את האזרחים הנפגעים. 

ועדת הכספים של הכנסת תתכנס מחר כדי לדון בפיצוי לנפגעי השריפות. בדיון ישתתפו נציגי הממשלה, משרד האוצר, רשות המסים, גורמי ביטוח ושאר הגופים הרלוונטיים. "אנשים איבדו את ביתם ועלינו לדון מהר ככל הניתן כיצד ניתן לעמוד לימינם ולסייע בידם בשיקום הבתים, השכונות והערים שנפגעו", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

בתור פתרונות מידיים, הודיעו אתמול שר האוצר משה כחלון ושר הפנים אריה דרעי על העברת כספים מהירה לתושבים ולרשויות. לדברי כחלון, אזרחים שביתם נהרס בשריפות ואינם יכולים לשוב לביתם יקבלו מענק מיידי של 2,500 שקל. המענק יינתן לכל נפש על פי מספר בני המשפחה. דרעי הודיע כי משרד הפנים יפצה את הרשויות המקומיות שנפגעו בשריפות באופן מלא על כל ההוצאות שנוגעות לטיפול בתושבים שפונו מבתיהם לדיור חלופי כבר בתחילת השבוע. בנוסף, הורה כי כל אדם שמתגורר בבית שניזוק לחלוטין מהשריפות, יקבל ממשרד הפנים מענק חד פעמי להתארגנות בגובה 2,500 שקלים.

אמש הגיע השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לביקור בהתנחלות חלמיש שבבנימין, שספגה נזקים קשים מהשריפה שהשתוללה בה במהלך השבת. "קשה לתאר את ממדי ההרס והחורבן. קשה לנשום כאן. מזעזע לחשוב על אותן חיות אדם שרצו לשרוף יישוב על יושביו", אמר. "איזו שנאה לעם היהודי ומדינת ישראל, זה טרור הצתות שמבוסס על שנאה והסתה. התושבים כאן מופלאים, נחזק את אחיזתנו והם לא ינצחו אותנו בשום דרך. אני מזדהה עם הכאב, זה מצב קשה. אובדן של בתים וזכרונות". הוא הודיע כי יפעל לתיקון חקיקה שבמסגרתו ייהרס ביתו של מי שיורשע בהצתת מבנים.

מנתוני קק"ל ורשות הטבע והגנים, עולה כי שריפות היער שפרצו בימים האחרונים ברחבי הארץ כילו בסך הכול 41 אלף דונם. מדובר במספרים גדולים יותר מאשר באסון הכרמל בשנת 2010, אז כילתה השריפה 25 אלף דונם.

מהנדסי עיריית חיפה, שבתחומה נשרפו 2,800 דונם, אמדו את עלויות הנזקים בחצי מיליארד שקלים. 1,616 תושבי העיר נאלצו לעזוב את בתיהם, 1,784 דירות ניזוקו, מתוכן 527 אינן ראויות למגורים.

18 אלף פניות טופלו במוקד העירוני של חיפה בחמשת הימים הראשונים, ואלה עסקו בפינוי תושבים, קשישים, פתיחת מוסדות חינוך, סגירת צירי תנועה והודעות על דליקות. ממוצע הפניות בשגרה עומד על 1,300 בלבד.

חקירת גל השריפות נמשכת, ובשלב זה עצורים כ-30 חשודים. במשטרה עדכנו כי 18 מהם הם ערביי ישראל, כאשר שניים הודו בהצתות - אחד מדיר חנא ואחד מאום אל פאחם.  גורמים במשטרה מסרו כי נבדקים 90 אירועים, כשלגבי כ-30 מהם קיים חשד שנגרמו כתוצאה מהצתה מכוונת. 

בסך הכל נעצרו 37 חשודים, ו-13 מהם שוחררו עד כה. במשטרה נפתחו תיקי חקירה בחשד להצתות של 233 שריפות.

45 תיקי חקירה נחקרים כעת בחשד להצתות, וחמישה תיקי חקירה בחשד להסתה בפייסבוק - בהם שלושה יהודים ושני חשודים ערבים. מאוחר יותר שוחרר אחד מהעצורים, צעיר בדואי שאתמול הוחלט להאריך את מעצרו.