התעשייה האווירית מחכה לליברמן: כבר 4 חודשים בלי יו"ר

הוועדה לאישור מינויים בחברות הממשלתיות מסרבת לאשר את מינויו לתפקיד של היו"ר לשעבר של החברה, יאיר שמיר - אך שר הביטחון, אביגדור ליברמן, עדיין מנסה לקדם אותו

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

אי-ודאות בתעשייה האווירית (התע"א) בשאלת היו"ר הבא של הדירקטוריון: הוועדה לאישור מינויים בחברות הממשלתיות מסרבת לאשר את מינויו לתפקיד של היו"ר לשעבר של החברה, יאיר שמיר - אך שר הביטחון, אביגדור ליברמן, עדיין מנסה לקדם אותו. שמיר כיהן בעבר בתפקיד שר החקלאות מטעם מפלגתו של ליברמן, ישראל ביתנו. כיום הוא מכהן בתפקיד יו"ר דירקטוריון נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), ובשל כפל התפקידים - הוועדה בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור מסרבת לאשר את מינויו בתע"א.

לפני כשבועיים פנה מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, לחברי הדירקטוריון של תע"א בבקשה לפעול במהירות ולבחור באחד מבין חברי מועצת המנהלים של החברה לתפקיד היו"ר. בתגובה לפנייתו של יוגב, קיבלו חברי הדירקטוריון פנייה אחרת, מצד לשכת שר הביטחון - בבקשה לעכב את הליכי המינוי של יושב ראש לחברה. אתמול (א') נמסר מלשכת שר הביטחון כי ליברמן ממשיך לקדם את מועמדותו של שמיר לתפקיד.

גורמים המעורבים בנושא התקשו להעריך היום כיצד יצליח ליברמן להתיר את הפלונטר ולאפשר את מינויו של שמיר לתפקיד. זאת, בין השאר על רקע סירובו של שמיר להתפטר מתפקידו כיו"ר נת"ע. יתכן שגם אם יתפטר מנת"ע למען כהונה בתע"א, לא ברור אם הצעד יתקבל ברוח חיובית בוועדה שבראשות גילאור, הואיל ושמיר עדיין לא סיים את תקופת כהונתו בתפקיד זה. גורמים אחרים שמעורבים בנושא העלו אפשרות ששר הביטחון יפעל לקידום חוק שיאפשר למעשה לעקוף את הוועדה בראשות גילאור. נציין כי בעבר גיבש יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הצעת חוק המאפשרת מינוי של שרים לשעבר לדירקטוריונים בחברות ממשלתיות - בלי אישור הוועדה לבחינת מינויים בחברות אלה.

מאז שרפי מאור סיים את תפקידו בתע"א בקיץ האחרון, אין לחברה יו"ר וזאת בתקופה שבה היא מובילה תוכנית הבראה מקיפה מתוקף הסכם שעליו חתמה עם ארגון העובדים. במסגרת תוכנית זו כבר פרשו משורות התע"א מאות עובדים, ועוד מאות אחרים עתידים לפרוש בשנת 2017. כחלק מיישום התוכנית, כבר בחודש ספטמבר האחרון הוחל קיצוץ שכר רוחבי בקרב עובדי החברה - בניסיון להקל על הוצאותיה הכספיות של התע"א. תוכנית ההבראה גובשה על רקע המשבר בפעילות החטיבות האזרחיות שלה, המושפעת מירידת הזמנות בשל ירידה בביקושים בעולם. בינתיים, מינוי של בכיר בתע"א שתוכנן לנהל את ענייני החברה בארה"ב בוטל - וזאת בעקבות החלטה שהתקבלה באחרונה בחברה, ולפיה משרות בכירות בארה"ב יאוישו בידי עובדי שלהם אזרחות אמריקאית.