מבייג'ין עד הפריפריה: ישראל היא מעצמת חדשנות

לקראת ועידת ישראל לעסקים, סוקר שר המדע והטכנולוגיה את מעמדה של ישראל בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות - ואת תהליך הנגשת התחומים הללו לכלל האזרחים

פחות מ-70 שנה אחרי הקמתה ישראל היא לא פחות ממעצמה: מעצמת מדע, טכנולוגיה וחדשנות. אין שום הגדרה אחרת שיכולתי למצוא כדי לתאר את מעמדנו בקרב הקהילה הבינלאומית כיום. היטיב להגדיר זאת ידיד אמת שלנו, שר המדע הסיני וואנג גאנג, שאמר לי בפגישתנו במשרדו בבייג'ינג לפני פחות משנה: "אנחנו מבקשים ללמוד מכם איך להיות אומת היי טק".

הערכתה ורצונה של סין להגברת שיתוף הפעולה עם ישראל הם רק דוגמא לצונאמי של מבקרים, הסכמים ומחקרים עם עשרות רבות של מדינות בעולם: מהמזרח הרחוק, דרך הודו (אליה אצא לביקור עבודה בשבוע הבא), צפון ודרום אמריקה ואפריקה. כולן, כמו סין, מביטות בישראל בהשתאות, בהערכה - לעיתים, בהערצה ממש, על ההישגים הרבים.

העמקת הקשרים הבינלאומיים שלנו היא אחד משני היעדים שהצבתי בראש סדר העדיפויות של פעילות משרד המדע. היעד הנוסף הוא הנגשת המדע והטכנולוגיה לכל אזרחי ישראל. המוחות המבריקים המצויים כאן חייבים עידוד ותמיכה מסיבית של הממשלה. כך פרצנו השנה, לראשונה מאז הקמת המשרד ב-1982, את תקציב חצי מיליארד השקלים. זהו שיא של כל הזמנים, אבל רחוק מאוד מלהיות מספק לביקוש האדיר וההולך וגובר לפעילויות שמקיים המשרד בכל רחבי הארץ.

גולת הכותרת של הפעילות החברתית ליישום מדיניות ההנגשה היא השקתו של "סל המדע": 30 מיליון שקלים הוקצו לרשויות המקומיות בכדי שהן תקיימנה פעילויות סייבר, רובוטיקה, יזמות, חדשנות, מדעים מדויקים, פיזיקה, כימיה, מתמטיקה ואנגלית. סל המדע מאפשר לרשויות לבנות בעצמן את התוכנית והפעילויות שיממונו בידי המשרד.

מיזם "מדעניות העתיד", המתגבר לימודי מדעים מדויקים לנערות בין כיתות ט' לי"ב, מופעל בהצלחה אדירה בכל הארץ ומתמקד בעיקר בנערות מן האוכלוסייה החרדית והערבית. בכל חופשת קיץ משתתפים עשרות אלפים בקייטנות מדע במימון המשרד. כדי להתגבר על הביקושים, אנחנו פותחים מחזורים נוספים לשמחתם של הילדים (ושל ההורים...).

במסגרת פרויקט להב"ה, פועלים מרכזים ללימודי אוריינות דיגיטלית ימים ארוכים בערים וביישובים בכל חלקי הארץ. אליהם מגיעים אלפים בכל יום כדי לשפר, להתנסות וללמוד עבודה מול מחשב. זהו מיזם משלים ל"מחשב לכל ילד" שבראשו עמדתי בממשלה הקודמת ובתוך כשנתיים חולקו 17,000 מחשבים ומחשבי לוח לילדים מן המשפחות הנזקקות ביותר.

במקביל למיזמים אלה, המתמקדים בהנגשת המדע והטכנולוגיה לכל אזרחי ישראל בדגש על תלמידים בבתי הספר התיכוניים והיסודיים, נמשכת בתקצוב שיא של כל הזמנים - תמיכת הממשלה במרכזי המחקר והפיתוח מרמת הגולן וקריית שמונה ועד שדות נגב ומו"פ ערבה בדרום. בד בבד, נמשכת התמיכה במחקרים המתקיימים באוניברסיטאות ובמכוני המחקר המפוארים שלנו, בהם נזרעים הזרעים הראשונים לתעשיות המפוארות שלנו.

כמובן סטארט-אפים רבים מאוד עושים זאת גם בלי סיוע ממשלתי בזכות הגאונות המתפרצת של הצעירים השותפים והכלכלה הגלובלית החופשית שגם בה ישראל היא מן המובילות.

מסקנה אחת עיקרית ניתן להסיק מן הסיפור המדהים שלנו: עם עתיק - עתיד גדול!

הכותב הוא שר המדע והטכנולוגיה, וייקח חלק בוועידת ישראל לעסקים במסגרת מושב שיעסוק במנהיגות וחדשנות בעולם משתנה.

לפרטים נוספים ולהרשמה לוועידת ישראל לעסקים >> www.globes.co.il/ibc2016