ארנה גרופ השלימה מכירת קניון ארנה לקרן ריאלטי ב-335 מ' ש'

העסקה תייצר לחברת ההשקעות הכושלת תזרים של כ-100 מיליון שקל שישמשו בעיקר לפירעון התחייבויות

קניון ארנה הרצליה. לעסקה תהיה השפעה "לא מהותית" על הרווח של החברה / צילום: תמר מצפי
קניון ארנה הרצליה. לעסקה תהיה השפעה "לא מהותית" על הרווח של החברה / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן ארנה גרופ  השלימה את מכירת קניון ארנה בהרצליה לידי קרן ריאלטי תמורת 335 מיליון שקל בתוספת מע"מ. בחברה, שבשליטת מרכוס וובר, ציינו כי יתרת התמורה במסגרת העסקה הועברה לידיה ביום חמישי האחרון, למעט 10% מהתמורה המופקד בנאמנות "עד להשלמת הליכים או קבלת אישורים שונים בהתאם לתנאי ההסכם".

בעקבות קבלת הכסף, ארנה גרופ פרעה את היתרה הבלתי מסולקת של הלוואה בנקאית, בהיקף של כ-220 מיליון שקל, שקיבלה כסיוע למימון רכישת הקניון בהרצליה ב-2007 מידי מוטי זיסר תמורת 546 מיליון שקל, ואשר הובטחה בשיעבוד קבוע בדרגה ראשונה של הקניון.

ארנה לא צופה מהעסקה רווח מהותי, אולם היא תייצר לה, לאחר החזר ההלוואה לבנק ובניכוי הוצאות ותשלומים שונים, תזרים נטו בהיקף של כ-100 מיליון שקל, הצפויים לשמש "בעיקר לפירעון התחייבויותיה של החברה".

השווי הצטמק לחצי

מאז נרכש הקניון ב-2007 מצבו התדרדר, ושוויו, שהוערך ב-640 מיליון שקל ב-2010, הצטמק ועמד בסוף 2015 על 319 מיליון שקל בלבד - נמוך במעל 40% ממחיר הרכישה.

בנוסף להשקעה הכושלת בקניון ארנה, החברה גם סובלת מהשקעה היסטורית וגרועה אף יותר בקרקע בקזחסטן שרכשה תמורת 41 מיליון דולר ב-2007, בעת שעדיין נשלטה על-ידי ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי. זאת כחודש בלבד לאחר שדוד בן-נאני, בן-דודו של נניקשווילי, רכש את הקרקע מידי ממשלת קזחסטן תמורת פחות מ-3 מיליון דולר באמצעות הלוואה שהעניק לו נניקשווילי.

בדוחות הרבעון השלישי של השנה מציינים רואי החשבון של החברה כי "עדיין קיימת אי-ודאות לגבי הפקעת המקרקעין ולגבי התממשות תוכניות החברה המוחזקת בקזחסטן", וזאת משום שארנה גרופ "נדרשת להתחיל שימוש בקרקע שבבעלותה בהתאם ליעודה על-מנת למנוע הפקעת הקרקע בהתאם להוראות הדין הקזחי".

מהדוחות האחרונים עולה כי יתרת ההשקעה של ארנה בקרקע מסתכמת בכ-15 מיליון שקל בלבד. הקרקע, בשטח של כ-580 דונם, הסבה לארנה הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים. באחרונה פנה לארנה בעל מניות בדרישה לתבוע את בן-זקן ונניקשווילי בעניין אותה עסקה, אולם דירקטוריון ארנה החליט לדחות את דרישתו.

בסיכום הרבעון השלישי הציגה ארנה גרופ גירעון של 115 מיליון שקל בהון החוזר והערת "עסק חי", על רקע חוסר הוודאות לגבי יכולתה לפרוע את התחייבויותיה. מתחילת השנה הפסדיה של ארנה עומדים על 34 מיליון שקל, אחרי הפסד שנתי של 221 מיליון שקל שרשמה ב-2015.

על רקע מצבה המאתגר, בעל השליטה וובר, שהשקיע בה עד כה קרוב ל-1 מיליארד שקל, הציע באחרונה לרכוש את שני נכסיה העיקריים - מתחם הסטאר סנטר באשדוד וקניון ארנה בנהריה, תמורת 790 מיליון שקל, בניכוי הלוואות בנקאיות בסך של כ-320 מיליון שקל, ולהותיר אותה כשלד בורסאי.