החטא ועונשו: הקפיצה מחיר תרופה ב-2,600% ונקנסה ב-106 מ' ד'

חברות התרופות פייזר ופלין פארמה עוררו את זעמן של רשויות הרגולציה בבריטניה, לאחר שהעלו בחדות את המחיר של תרופה לטיפול באפליפסיה ■ ה"תרגיל" שהן ביצעו לכאורה עלה להן בקנסות כבדים

ביומד תרופות / Shutterstock
ביומד תרופות / Shutterstock

חברת מיילן עוררה השנה סערה בארה"ב כאשר העלתה את המחיר של תרופה מצילת חיים בכ-600%. כעת, ענקית התרופות פייזר  עולה לכותרות לאחר שהרשויות בבריטניה קנסו אותה בכ-84.2 מיליון ליש"ט (106 מיליון דולר) ואת חברת פלין פארמה ב-5.2 מיליון ליש"ט, זאת בטענה כי שתי החברות ניצלו את הדומיננטיות שלהן בשוק התרופות בבריטניה כדי להקפיץ את המחיר של תרופה לטיפול במחלת האפליפסיה.

הרשויות בבריטניה הודיעו היום (ד') כי שתי החברות העלו את המחיר של תרופת ה-Epanutin ב-2,600% בספטמבר 2012. הזינוק החד במחיר התרופה התאפשר לאחר שפייזר מכרה את הזכויות על התרופה לחברת פלין (Flynn Pharma), שהחליטה למכור את התרופה תחת השם הגנרי שלה - phenytoin sodium ובשל כך עדיין לא הייתה תחת הפיקוח של רשויות הרגולציה.

"שתי החברות ניצלו בכוונה את ההזדמנות להעלות את מחיר התרופה, שאלפי חולים נזקקים לה", ציינו ברשות להגבלים עסקיים הבריטית. "העלייה החדה במחיר התרופה עלתה לרשות הבריאות הלאומית (NHS) ולמשלם המסים הבריטי עשרות מיליוני פאונד", כך לפי הרשויות.

למעשה, רשות ההגבלים הבריטית מעריכה שה"תרגיל" של פייזר ופלין עלה למערכת הבריאות כ-50 מיליון ליש"ט ב-2013 ועוד 40 מיליון ליש"ט ב-2014. 

פייזר הודיעה כי היא מסרבת לקבל את ההחלטה של רשות ההגבלים בבריטניה ובכוונתה לערער על ההחלטה ביחד עם חברת פלין.