האמריקאיות חזרו וגם העמלות השמנות: הנפקת נמקו הניבה לחתמים וליועצים כ-22 מיליון שקל

חתמי ההנפקה - פועלים אי.בי.אי ודיסקונט חיתום, יועצי ההנפקה - גל עמית ורפי ליפא , ועורכי הדין, רואי החשבון ויתר אנשי המקצוע שליוו אותה, נהנו מתגמול עצום

רפי ליפא (משמאל) וגל עמית. תורמים בעיקר לכיסיהם שלהם / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא (משמאל) וגל עמית. תורמים בעיקר לכיסיהם שלהם / צילום: תמר מצפי

חזרתם של גיוסי האג"ח מצד חברות נדל"ן של יזמים אמריקאים בבורסה המקומית, השיבה את הצבע ללחיי החתמים והיועצים המעורבים בהנפקות, הנהנים בגיוסי החוב האלה מעמלות שמנות במיוחד. כך מעידה ההנפקה הראשונה שהושלמה בגל הנוכחי, של חברת נמקו ריאלטי של יגאל נמדר.

מההודעה המשלימה לגיוס עולה כי חתמי ההנפקה - פועלים אי.בי.אי ודיסקונט חיתום, יועצי ההנפקה - גל עמית ורפי ליפא, ועורכי הדין, רואי החשבון ויתר אנשי המקצוע שליוו אותה, נהנו מתגמול עצום של כ-22.5 מיליון שקל.

בסך הכול גייסה נמקו 451 מיליון שקל בריבית שנתית קבועה של 5.8%, כאשר כ-5% מכספי ההנפקה שולמו לעמלות הפצה, חיתום, ריכוז, התחייבות מוקדמת למשקיעים מסווגים ודמי ייעוץ, כך שהתמורה נטו בהנפקה עמדה על קרוב ל-430 מיליון שקל.

מפרטי חלוקת הכספים עולה כי עמלות ההפצה, החיתום, הריכוז וההתחייבות המוקדמת לחתמים ולמשקיעים המוסדיים שלקחו חלק בהנפקה עמדו על כ-7.5 מיליון שקל, ובנוסף שילמה נמקו הוצאות אחרות שכללו עמלות ייעוץ לגל וליפא ולגורמים נוספים, בהיקף כולל של כ-15 מיליון שקל.

לשם השוואה, אי.די.בי פתוח השלימה בימים אלה גיוס אג"ח בהיקף של 384 מיליון שקל ושילמה עמלות עבור שירותים דומים בהיקף של פחות מ-4 מיליון שקל - כ-1% בלבד מכספי הגיוס. מפרטי הגיוס של אי.די.בי פתוח עולה כי תשלומי עמלות ניהול, ייעוץ, ריכוז והפצה עמדו על 1.95 מיליון שקל, לצד עמלת התחייבות מוקדמת של 1.3 מיליון שקל והוצאות אחרות בהיקף של כחצי מיליון שקל.

רוכשת קניונים שנקלעו לקשיים

נמקו היא חלוצה בגל חדש של הנפקות אג"ח על ידי חברות נדל"ן הפועלות בארה"ב, וזאת לאחר שהללו נעדרו מהשוק בחודשים האחרונים בעקבות קריסתה המהדהדת של חברת אורבנקורפ הקנדית. גיוסי חוב נוספים שעומדים כעת על הפרק, בהיקף של מאות מיליוני שקלים כל אחד, הם של החברות קורנרסטון פרופרטיז, סאותרן פרופרטיס, וורטון פרופרטיז ואלעד נשיונל של יצחק תשובה.

נמקו מתמחה ברכישה ובהשבחה של קניונים במרכזי ערים ברחבי ארה"ב. מדובר בקניונים שנקלעו לקשיים בגלל ניהול לקוי, או בנכסים שנמכרים על ידי קרנות ריט שאינן מוצאות בהם את ליבת פעילותן. החברה מציגה תיק מבוזר הכולל 31 קניונים ומרכזי קניות, וכן שני בנייני משרדים. נכסי החברה מניבים כולם, והם פזורים על פני 14 מדינות במזרח ובמרכז ארה"ב.

הבעלים נמדר, שמוביל את החברה, מתכוון להשתמש בכספי ההנפקה לרכישת קניונים פעילים נוספים בעלי פוטנציאל השבחה משמעותי. לדבריו, השנתיים-שלוש הקרובות יספקו הזדמנויות פנטסטיות, מאחר שלשוק יגיעו נכסים מניבים רבים שנרכשו במחירי שיא, טרם התפרצותו של המשבר הפיננסי ב-2008.