יין, ג'יפים ופפאנש: רומניה מחכה לכם

ביקור ביקב של איש ההיי-טק לשעבר מיכאל רוטנברג, טיול ג'יפים אתגרי בהרי הקרפטים, שופינג בקניון הענק של לב לבייב וארוחה של קדירת בשר נימוח ופפאנש לקינוח ■ את כל אלה מציעה רומניה לתיירים המבקרים בה

הרי הקרפטים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הרי הקרפטים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

סוף העולם שמאלה. אין דרך אחרת לתאר את הלוקיישן הנידח של יקב רוטנברג אי שם ברומניה. וליתר דיוק, בכפר Ceptura de Jos , באזורDealu Mare דרומית להרי הקרפטים ובמרחק כ-80 ק"מ (כשעתיים נסיעה) מבוקרשט, בירת רומניה.

מאחורי היקב הזה, כפי שבוודאי ניחשתם, עומד יהודי גאה העונה לשם מיכאל רוטנברג. קוראי מדורי הכלכלה הוותיקים אולי זוכרים את האיש מהימים בהם שמו התקשר עם עסקי ההייטק ולא עם עסקי השיכר. אבל היום, 16 שנים אחרי שפרש מחברת ההייטק בריזקום אותה ייסד ומינכל עד שנת 2000 אז נמכרה לאלווריון (שוויה באותה עת, כמיליארד דולר) - הוא מתמקד בעסקי היין. אם כי פה ושם, הוא עדיין שומר נגיעה עם העולם העסקי. משמש כיום כיו"ר הדירקטוריון של חברת MindCTI.

מיכאל רוטנברג, יינן/  צילום: ספיר פרץ-זילברמן
 מיכאל רוטנברג, יינן/ צילום: ספיר פרץ-זילברמן

יין רומני בניחוח ישראלי

אומרים שבישראל פועלים למעלה מ-300 יקבים קטנים, מרביתם נלחמים כדי לשרוד. אבל זו לא הסיבה בגינה רוטנברג הרחיק עד רומניה על מנת להגשים חלום ולהקים יקב בוטיק משלו. "אני ממוצא רומני", הוא מגולל באוזנינו את סיפורו. "נשיא רומניה לשעבר, שביקר בבריזקום, הזמין אותי לעשות הייטק ברומניה. הגעתי וייצרנו פה הרבה היי-טק. אבל בו זמנית רציתי לצאת לפנסיה. בשנת 2006 החלטתי שזה מספיק לי. מה גם, שאני לא הולך ונעשה חכם, צעיר ורעב יותר כדי להמשיך בהיי-טק".

רוטנברג - שנהג לקנות יינות מיקב בכפר סמוך לכפר בו הוא מתגורר כיום (ceptura) שליש מהזמן (יתר הזמן הוא גר בישראל) - מספר שהציע לבעלי היקב שימכור לו את היקב והכרמים כשלא יוכל יותר להמשיך. "הוא מכר לי יקב שהיה חורבה ו-10 דונם כרמים תמורת 2,000 אירו. האחים שלו שחשבו שקניתי ביוקר, מכרו לי את הכרמים שלהם ואחר כך גם בני הדודים והשכנים". כיום בבעלותו של רוטנברג יקב המייצר יינות בסגנון בורדו וכרמים בשטח כולל של 250 דונם המשתרעים על פני 6 מגרשים בין הכפרים Ceptura ו-Fantanele באזורDealu Mare.

מסעדת chelle gradistel/  צילום: ספיר פרץ-זילברמן
 מסעדת chelle gradistel/ צילום: ספיר פרץ-זילברמן

התחביב, שהחל בייצור יינות כמתנה לחברים בחגים, הפך לעסק המייצר 100-120 אלף בקבוקי יין (רק מרלו) בשנה, הנמכרים אך ורק בסופרים ברומניה. "לך תתעסק עם המכס בארץ", הסביר רוטנברג מדוע היינות שלו אינם מיובאים לארץ הקודש. והמחירים? לדברי רוטנברג, היינות נמכרים בטווח מחירים של 30-85 שקל לבקבוק. כאשר היין היקר ביותר נמכר ב-250 שקל. "היין הכי נמכר שלי הוא ב-40 שקל, וזה לא נחשב זול כאן ברומניה", הוא אומר.

יקב בוטיק הוא לא רק יקב קטן המייצר מספר מצומצם של בקבוקי יין בשנה, אלא גם כזה שטומן בחובו סיפור מעניין, שונה. ויקב רוטנברג הוא בהחלט שילוב של סיפור טוב ויין טוב (טעמנו) המצדיקים את המאמץ הכרוך בהגעה אל היעד.

ניתן להגיע לסיור מודרך ביקב בסופי שבוע בתיאום מראש תמורת כ-60 שקל לסיור של שעה ולטעימות של 4 סוגי יינות או סיור של שעה וחצי ולטעימות של 6 סוגי יין תמורת כ-80 שקל. www.rotenberg.ro

טיול ג'יפים בהרי הקפרטים

ואם אתם כבר בסביבה, הרי הקרפטים - שרשרת הרים מרשימה החוצה את רומניה - הם לוקיישן מצוין לטיול ג'יפים, טרקים או טיפוס הרים. תמורת 100 אירו ניתן לשכור ג'יפ עם מדריך ולצאת לנהיגת שטח מאתגרת בת שעתיים בין הרים ובין סלעים ונחלים. אנחנו יצאנו לטיול ג'יפים באזור fundata. בתקופה זו של השנה, העצים בקרפטים עירומים כמעט לגמרי מעלים, תוואי הדרך בוצי עד שלגי והגוון הכללי אפרורי ודי קודר. ללא ספק, מראה וחוויה שונים לגמרי לעומת חודשי הקיץ (תאמינו לנו, היינו), אז הכל מסביב ירוק ופורח. אך עדיין מדובר בשכיית חמדה המזמנת לברי המזל מפגש עם דובים, חתולי בר ועוד.

את הטיול מומלץ לסיים במסעדת chelle gradistel הממוקמת במחוז moieciu. בתפריט: חמוצים מצוינים, מרק ירקות עם קציצה שנראית ומרגישה בפה כמו קיינדלך, קדירת בשר נימוח עם שום וכמובן ממליגה. ואיך אפשר בלי הקינוח המקומי: פפאנש (papanasii) - גרסה רומנית לספינג' המרוקאי או אם תרצו לסופגנייה הישראלית. וכל זה, פלוס כוס יין, שתייה קרה ותה פירות, תמורת כ-100 שקל לסועד.

טיול גי'פים בהרי הקרפטים /  צילום: ספיר פרץ-זילברמן
 טיול גי'פים בהרי הקרפטים / צילום: ספיר פרץ-זילברמן

בקניון של לב לבייב בבוקרשט

בדרך לשדה התעופה עוצרים בבוקרשט. עיר די כעורה וקפואה בעונה זו של השנה. אחת הדרכים לשרוף את הזמן עד לטיסה בטמפרטורה שפויה היא קזינו לחובבי הז'אנר (ולא מעט כאלה מגיעים אליה לשם כך) או שופינג בקניון AFI MALL של לב לבייב במרכז העיר. מדובר בקניון עצום הנחשב לגדול ולמפואר ביותר ברומניה. מסדרונות על מסדרונות, קומות למעלה ולמטה, דרגנועים ימינה ושמאלה ומספר בלתי נתפס של חנויות של כל המותגים הבינלאומיים. והמחירים? זולים יותר מבארץ. ולא רק שופינג. הקניון מציע שפע של מסעדות ובתי קפה וגם אטרקציות כמו החלקה על הקרח ורכבת הרים מטורפת.

קניון afi של לב לבייב בבוקרשט /  צילום: ספיר פרץ-זילברמן
 קניון afi של לב לבייב בבוקרשט / צילום: ספיר פרץ-זילברמן

הכותבת הייתה אורחת שגרירות רומניה בישראל