מחקר: מס על דירה שלישית ימחק שליש מהתשואה על דירות להשקעה

המחקר קובע עוד כי דמי השכירות ברמה הארצית לא יעלו באופן משמעותי ■ התשואה השנתית על דירה ממוצעת להשכרה תרד מ-3.1% ל-2.1%

משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי
משה כחלון, שר האוצר צילום: תמר מצפי

הטלת המס על בעלי דירה שלישית ומעלה במתכונת המוצעת על-ידי משרד האוצר תמחק שליש מהתשואה על דירות להשכרה, כך עולה מניתוח שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), לקראת הדיון במס הצפוי להתחיל בוועדת הכספים היום (ד').

בתשובה לשאלה האם הטלת המס תביא לעלייה בשכר הדירה מעדיפים עורכי המחקר להביא את הערכת אגף התקציבים במשרד האוצר לפיה "יהיו מקרים בהם שכר הדירה יעלה בשל המס, אך ברמה הארצית לא יחול שינוי משמעותי כיוון שהמס מוטל על שיעור קטן מספיק מהדירות המושכרות" .

נציין כי באוצר מעריכים שהמס יוטל על לא יותר מ-50 אלף משקי בית, זאת בהתבסס על נתוני רשות המסים על מספר המחזיקים בשלוש דירות ומעלה. עוד מעריכים כי הטלת המס תביא למכירת 16 עד 20 אלף דירות וכן הכנסות שנתיות מגביית מסים בהיקף של 0.9 מיליארד שקל.

בעליה של דירה ממוצעת להשכרה, שרואה כיום תשואה שנתית של 3.1% על השקעתו, ישלם להערכת הממ"מ מס שנתי בסך 14,270 שקל - שיוריד את התשואה על הדירה שבבעלותו ל-2.1%.  

על-פי הצעת האוצר המס יהיה בשיעור של 1% מערך הדירה שייקבע בהתאם לאזור שבו היא נמצאת. המס המרבי לדירה יעמוד על 18 אלף שקל - ולהערכת הממ"מ זה גם יהיה המס הממוצע שישלמו בעלי דירות בירושלים, תל-אביב ובאזור השרון. ואולם השחיקה הגדולה ביותר ברווחיות ההשקעה צפויה דווקא בחיפה, עיר מגוריו של שר האוצר משה כחלון: מ-2.7% כיום ל-1.7% בעקבות הטלת המס, שחיקה של 37.5%.