פרוטליקס: הזמנה חדשה של 24 מיליון דולר; המניה מזנקת

ההזמנה מהווה כמחצית מן השוק הברזילאי ■ התרופה לגושה מוזמנת ומופצת בברזיל על ידי משרד הבריאות של המדינה, ואם תירשם הצלחה למוצר, ייתכן וממשלת ברזיל תעביר את כל חולי הגושה במדינה למוצר של פרוטליקס

חברת התרופות פרוטליקס , המפתחת חלבונים אנושיים בתוך תאי גזר, הודיעה היום כי קיבלה הזמנה בהיקף של 24 מיליון דולר לתרופה שלה לטיפול במחלת גושה. תרופה זו היא התרופה היחידה של פרוטליקס בשוק עד כה, ופרוטליקס משווקת אותה רק בברזיל. ביתר העולם משווקת אותה חברת פייזר, שרוכשת את התרופה במחירי עלות מפרוטליקס, במסגרת הסכם מעודכן ביניהן. פרוטליקס הסכימה למכור את המוצר במחירי עלות בכל העולם כדי להחזיר לידיה את מלוא זכויות השיווק בברזיל, וכעת סוף סוף נראה כי המהלך הזה מתחיל להשתלם.

ההזמנה בהיקף של 24 מיליון דולר (כשעד כה מכרה פרוטליקס בברזיל בהיקף של כמה מיליוני דולרים בשנה), מהווה כמחצית מן השוק הברזילאי. התרופה לגושה מוזמנת ומופצת בברזיל על ידי משרד הבריאות של המדינה, ואם תירשם הצלחה למוצר, ייתכן וממשלת ברזיל תעביר בסופו של דבר את כל חולי הגושה במדינה למוצר של פרוטליקס, כשעד כה רובם השתמשו במוצר מקסיל, של חברת ג'נזיים (בבעלות רוש). המוצר של פרוטליקס כמעט זהה למוצר של ג'נזיים, אך זול יותר בהסכם שחתמה החברה עם ממשלת ברזיל.

פרוטליקס ציפתה להזמנות בסדר גודל כזה כבר לפני שנה ומעלה, אך ממשלת ברזיל התמהמה, ככל הנראה בשל אי יציבות שלטונית אך גם משום שלמוצר של פרוטליקס לא היה אישור שיווק בילדים. מסיבה זו, חששה הממשלה כי אם תעביר חולים רבים למוצר של פרוטליקס, ג'נזיים תגיב בנסיגה מן המדינה ותשאיר את הילדים הברזילאים בלי אספקה סדירה של התרופה. כעת, כשפרוטליקס יכולה לשווק גם היא לילדים, ברזיל מרשה לעצמה לעשות את הצעד. השוק הברזילאי כולו מוערך בכ-50 מיליון דולר.

פרוטליקס ביצעה לאחרונה מהלך של הסדר חוב, אשר עדיין הותיר אותה עם חוב של 14 מיליון דולר ל-2018 (כאשר יתר החוב הוא ל-2021 וייתכן שיומר למניות עד אז). הזמנה של 24 מיליון דולר יכולה להעביר את החברה לאיזון תזרימי, ואם ימשיכו להגיע הזמנות כאלה בקצב שנתי לפחות, החברה אף עשויה לעבור לרווחיות. כיום יש בקופתה 72 מיליון דולר, אך עיקר סכום זה אמור לממן לחברה ניסויים קליניים במוצרים נוספים, להם פוטנציאל גדול משמעותית, כך מעריכה החברה, מן המוצר לגושה.