הבחירה של ליצמן: קיצוץ 26 מ' ש' בבריאות או מיליארד ש' לישיבות

במערכת הבריאות לא נפלו מהכיסא כששמעו שהקיצוץ הרוחבי, שגורע 26 מיליון שקל ממערכת הבריאות הגירעונית ממילא, נועד לממן בין היתר יותר ממיליארד שקל למוסדות חינוך תורניים

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

במערכת הבריאות לא נפלו אתמול (א') מהכיסא כששמעו כי הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, שגורע 26 מיליון שקל ממערכת הבריאות הגירעונית ממילא, נועד לממן בין היתר יותר ממיליארד שקל עבור מוסדות חינוך תורניים.

במצב דברים רגיל, שר הבריאות הוא הראשון לזעוק את זעקת המערכת ולהתנגד לקיצוץ עיוור ואכזר שפוגע בלי הבחנה דווקא בשירותים החיוניים ביותר. אלא ששר הבריאות הנוכחי, יעקב ליצמן, נמצא במקרה הזה בניגוד עניינים מובנה: לפני שהוא שר בריאות, הוא קודם יו"ר יהדות התורה. הוא זה שדחף לתוספת התקציבית עבור המוסדות התורניים, והוא זה שמקבל את הקרדיט על כך מהציבור שלו.

"אף אחד מאיתנו לא משלה את עצמו בעניין הזה", אומר בכיר במערכת, שהעדיף להישאר בעילום-שם. בשונה מהביקורת הבוטה והפומבית שהושמעה נגד שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן (יש עתיד), את ליצמן חוששים לבקר.

"ברור לנו שלפחות בקדנציה הנוכחית, ליצמן עושה הרבה יותר בשביל המגזר שלו גם באמצעות מערכת הבריאות וגם בלעדיה", מוסיף הבכיר. הכוונה היא בין היתר להטבות השונות שמספקות קופות החולים למבוטחים במגזר החרדי, כמו מוקדים ליליים ללא תשלום, שיעורי שחייה מסובסדים, "מתאמי קשרי קהילה" שעוסקים בהקדמת תורים ועוד. ההטבות האלה היו אסורות בתכלית מצד הרגולטור במשך שנים, ולפי בכירים במערכת משרד הבריאות מעלים היום עין.

גרמן היא כנראה היחידה היום שאומרת את הדברים בגלוי. "שר הבריאות הזה דואג למגזר שלו לפני שהוא דואג למשרד שלו", היא טוענת. "אם את מאות המיליונים שהוא מעביר למגזר שלו הוא היה דואג שיעבירו למערכת הבריאות, המצב היה נראה הרבה יותר טוב", היא מוסיפה.

לדברי גרמן, גם כשליצמן מבטיח תקציבים למערכת, מדובר באחיזת-עיניים. "כל תקציב הבריאות נראה כמו חור בחבית", היא אומרת. "יושב השר ומספר על תקנים חדשים, מיטות אשפוז ומשאבים לקיצור תורים, אבל כשאני שואלת את מנכ"ל המשרד שלו איפה התקציבים, הוא מצביע על עדכון מדד יוקר הבריאות שבקושי מכסה על תעריפי האשפוז שגדלו במקביל. כל ההבטחות הן בבחינת לעג לרש ועבודה בעיניים. אם היו ממשיכים במתווה שהובלתי, היום היו מתווספים למערכת מעל 2 מיליארד שקל".

גרמן מצביעה גם על דוח ועדת גרוטו לצמצום הפערים בבריאות שהוצג לאחרונה, אף שהתוכנית כלל לא תוקצבה במסגרת התקציב הדו-שנתי שעומד כיום בפני אישור הכנסת. "אתה יודע מה זה דיבורים כמו חול? זה מה שזה", היא אומרת.

גם אחרים במערכת הפוליטית תוהים כיצד נותר ליצמן השר הפופולרי בממשלת נתניהו, שלפי סקרי דעת קהל נתפס כמי שעושה יותר למען המשרד שלו. אחת הטענות היא שהתקשורת החילונית, במידה של התנשאות, רואה בליצמן "חרדי מחמד" שנוח לחבק ולאתרג - זאת למרות כל העדויות והסימנים שמגיעים מתוך המערכת.

האתרוג הזה נסדק מעט לאחרונה בעקבות כמה פרסומים ב"גלובס" אודות המעורבות הפסולה של ליצמן בקופת חולים מאוחדת, ובעקבות כתבה ששודרה בתוכנית התחקירים "המקור".

בכירים במערכת טוענים כי גם פקידי האוצר מבינים היטב את המשחק הפוליטי, ויודעים כי לא מן הנמנע כי ליצמן יעדיף חצי מיליארד שקל למגזר שלו מאשר מיליארד שקל למשרד שבראשו הוא עומד. זו טענה קשה ויש שיאמרו גם צינית, אבל כששואלים מנהלי בתי חולים ובכירים בקופות החולים, זה לא נראה להם מופרך, בלשון המעטה. ליצמן, צריך לומר, העדיף שלא להתייחס לדברים. 

מלשכת השר ליצמן נמסר: "הדברים אינם נכונים. הקיצוץ הרוחבי, שעבר בממשלה שלא על דעת השר ושגם לא אושר על-ידו בממשלה, אינו מממן שום תוספת למגזר כלשהו. התוספות הן חלק מהסכם קואליציוני ושסוכמו מבעבר. מדיניות השר ליצמן בכל הקשור לבריאות ידועה וברורה, השוללת כל תיעדוף מגזרי ודוגלת לשוויון בין כלל האוכלוסיות. על השרה לשעבר גרמן, שמדברת על העדפה מגזרית של השר ליצמן, להסביר לציבור בישראל מדוע קיצצה (למשל) את תקציב טיפולי השיניים לילדי ישראל שיזם ליצמן, שללא ספק מטיבה עם כלל האוכלוסיות".