30 חודשי מאסר לרו"ח שגנב 2 מיליון ש' מקשישים וניצולי שואה

בנוסף, ירצה 12 חודשי מאסר על תנאי וישלם קנס כספי בסך 100,000 שקלים לקופת המדינה וכן פיצוי לכל אחד מקורבנות העבירה בסך מחצית הכספים שנגנבו ממנו

בית משפט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רו"ח שהורשע על פי הודאתו בגניבת 2 מיליון שקל מלקוחותיו- בהם קשישים וניצולי שואה - ובעבירות מס, ירצה 30 חודשי מאסר בפועל, מתוכם 21 חודשי מאסר בפועל בגין עבירות הגניבה, ו-9 חודשי מאסר בפועל בגין עבירות המס, וכן 12 חודשי מאסר על תנאי. בנוסף, ישלם רואה החשבון קנס כספי בסך 100,000 שקלים לקופת המדינה וכן פיצוי לכל אחד מקורבנות העבירה בסך מחצית הכספים שנגנבו ממנו.

כך נקבע הבוקר (ד') בגזר דינו של בית משפט השלום בנתניה בעניינו של רו"ח זאב ברנד. השופט עוז ניר-נאוי ציין בגזר הדין, כי "הנאשם גנב כספים מכ-20 לקוחות שונים, בהם קשישים ניצולי שואה. מעבר לפגיעה הכלכלית בלקוחות, אשר משתנה בעוצמתה מלקוח ללקוח, מדובר בפגיעה קשה ביותר באמון שהציבור והמדינה חייבים לתת בבעלי מקצועות חופשיים, לצורך קיומה התקין של הכלכלה".

בית המשפט ראה חומרה בכך שמדובר ברואה חשבון שאמון על מלאכת הדיווח לרשויות המס, מוחזק על ידי המערכת והציבור כולו כבעל יושרה והגינות, ונהנה מאמון מלא של הרשויות. "במצב דברים זה, הפגיעה בערכים המוגנים מתעצמת עד מאוד", ציין השופט והוסיף, "ואם לא היה די בכך, בענייננו, מתעצמת הפגיעה עוד יותר, בשל כך שמדובר ברואה חשבון, אשר עשה שימוש הן בכספי לקוחותיו והן במנגנון מס הכנסה על מנת להסוות את מעשי הגניבה...

"אין מדובר בנותן שירותים שלא הוציא חשבונית או עבד ב'שחורק, אלא מדובר ברואה חשבון אשר 'זיהם', כטענת המאשימה, את הנהלת החשבונות שלו ושל לקוחותיו דרך מנגנון התשלומים של רשויות המס וכל זאת במשך כמעט עשור".

ברנד נעצר בספטמבר 2011 על-ידי מחלקת חקירות מס הכנסה של רשות המסים בחשד למעילה בכספי לקוחותיו, וב-2013 הוגש נגדו כתב האישום המייחס לו גניבה ושוחד. ביולי השנה הורשע ברנד על פי הודאתו בעבירות גניבה, לאחר שהודה, כי פעל באופן סדרתי ויזום וביצע לא פחות מ-215 עבירות גניבה, ומסר 9 דוחו"ת כוזבים לרשויות מס הכנסה, ועשרות דוחו"ת כוזבים לרשויות מס ערך מוסף.

ברנד הורשע בכך שקיבל מלקוחותיו צ'קים לתשלום חובותיהם לרשויות המס, אך בפועל השתמש בהם לתשלום חובותיו-שלו לאותן רשויות. הוא מסר ללקוחותיו שחובותיהם גבוהים משהיו, ובהפרש בין החוב האמיתי לבין הסכום ששילם - השתמש לצרכיו. לשם ביצוע התשלומים השונים, הפקיד ברנד את הצ'קים בסניפי דואר וביקש מהפקידים לפצל את סכומיהם בין חוב הלקוח לבין חובו שלו. ואולם, ברנד זוכה מעבירות שוחד.

אדם מבוסס בעל נכסים ובעל ממון

בגזר הדין ציין השופט ניר-נאוי, כי "הנזק שגרם לכל אחד מלקוחותיו, משתנה מלקוח ללקוח מבחינת סכום הגזלה, אך באמונם של כולם פגע עמוקות. חלק מקורבנות העבירה היו לקוחותיו משך עשרות שנים ולאלה יש להוסיף את הנזק שגרם הנאשם לקופה הציבורית, בגין עבירות המס" .

עוד כתב השופט, "אני מוצא במעשיו של הנאשם חומרה רבה, שכן מדובר באדם משכיל, אשר בחר לנצל את כוחו ומעמדו על מנת לפגוע באלה אשר שמו בו את מבטחם. זאת ועוד, אין מדובר במי שעשה את העבירות בשל קשיים כלכליים. להפך, מדובר באדם מבוסס, בעל נכסים, ובעל ממון. התרשמתי כי הנאשם ביצע את מעשיו מבצע כסף גרידא, וממילא הנאשם לא הצביע על כל מניע אחר לגניבת הכספים".

באשר לסכום הגניבה, צוין בגזר הדין כי ברנד הגיע עם חלק מן הקורבנות להסדרים, ולטענתו השיב כ-1.6 מיליון שקלים מסכום הגניבה, אולם השופט התרשם כי הסכום נמוך בהרבה, וכי "לכל היותר ניתן לייחס לנאשם השבה של כ-1.1 מיליון שקלים".