צה"ל בוחן: עובדי חברות סייבר יזומנו למילואים פעם בשבוע

לדברי קצין בכיר שמעורב בבחינת התוכנית, מדובר "במתכונת שדומה לשירות המילואים של טייס בחיל האוויר" ■

צה"ל ומטה הסייבר הלאומי שבמשרד ראש הממשלה בוחנים תכנית להרחבת זרוע הסייבר של הצבא, תוך הטמעה של שינויים במבנה שירות המילואים בה.

גורם צבאי בכיר אמר ל"גלובס" כי בין האפשרויות שנבחנות בחודשים האחרונים במסגרת עבודת מטה המשותפת לצבא ולמטה הסייבר, נמנית האפשרות לגייס עובדים בחברות סייבר לשירות מילואים באחת מיחידות הסייבר הצבאיות בתדירות של פעם בשבוע או פעם בשבועיים. לדברי קצין בכיר שמעורב בבחינת התוכנית, מדובר "במתכונת שדומה לשירות המילואים של טייס בחיל האוויר".

בשיחה עם "גלובס" אמר הקצין הבכיר: "אנחנו מנסים לשבור פרדיגמות, ועדיין מפתחים את המודל המתאים והנכון לכך, אבל כבר יצרנו את הכיוון הכללי - בתוך חודשיים או שלושה נסיים את בחינת האפשרויות שעומדות לפיתוח זרוע הסייבר, ונביא את ההמלצות לאישור הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט".

לדברי הקצין, הצורך של הצבא באנשי סייבר בעלי מיומנויות בתחום שיאיישו את היחידות הקיימות ואת אלה שנמצאות בתהליכי הקמה, הוביל לבחינת האפשרות להסתייע בעובדים בחברות סייבר - גם במסגרת הפעילות הצבאית השוטפת: "כמו שטייס שהשתחרר מתקופת הקבע שלו עושה שירות מילואים יום אחד בשבוע ובא לטייסת כדי לשמור על כשירות מבצעית, ניתן לעשות זאת גם במקרה הזה. עובד בחברת סייבר יבוא למילואים של יום אחד בשבוע או שבועיים.

"הם מצידם יקבלו יכולות שיקדמו את הפעילות של החברות שבהן הם עובדים, ייחשפו לטכנולוגיות המתקדמות ביותר שבהן אנו מצטיידים וגם נשמר את היכולות שלהם בתחומים שמעניינים אותנו", אמר הקצין הבכיר.

עוד הוסיף ואמר: "נשאלת גם השאלה, האם נכון יהיה לשלב אנשי קבע שמשרתים בזרוע הסייבר בחלק מתקופת השירות הצבאי שלהם בחברת סייבר אזרחית - כדי לחשוף אותם לעוד גישות ואתגרים ולצבור בכך ניסיון. כל אלה במטרה לאפשר את הרחבת רצפת הייצור הצבאית בתחום הסייבר".

השלמת הפיתוח וההקמה של זרוע הסייבר בצה"ל נמנית עם היעדים המוכרזים של התוכנית הרב-שנתית שעל פיה פועל הצבא, ומכונה "גדעון". עד כה, איוש יחידות הסייבר הצבאיות התבסס בעיקר על גיוס של חיילים בעלי מיומנויות מחשב גבוהות, ובוגרי תוכניות יוקרתיות בתחום הסייבר שהצבא מעורב בהן שנים לפני גיוסם, במסגרת מערכת החינוך ובתי הספר התיכוניים.

אחת התוכניות שמופנות לתלמידי תיכונים ברחבי הארץ ומיועדת לחשוף אותם לעולם הסייבר, היא התוכנית "גבהים" שמובילים אגף המודיעין של צה"ל וקרן רש"י. התוכנית מופעלת בעשרות תיכונים ברחבי הארץ, וגורמי צבא הגדירו אותה בעבר "תוכנית בוטיק", שפונה לבתי ספר שבהם ממוצע הציונים של התלמידים גבוה במיוחד.

לצד "גבהים", צה"ל מעורב בתוכניות נוספות שנועדו לחשוף תלמידים לתחום הסייבר בניסיון להקנות להם כישורים בתחום, שנים גיוסם לשירות צבאי באחת היחידות. מדובר בתוכניות שנקראות "מגשימים" ו"ניצנים". בצה"ל הבהירו בעבר כי השתתפות של תלמידי תיכון בתוכניות אלה אינה מהווה ערובה לכך שיקלטו ביחידות הסייבר במסגרת שירותם הצבאי, או שהם יחויבו לשרת לשרת בהן. מדברי הקצין הבכיר עולה כי לפחות בינתיים, אין די בתוכניות אלה. "כמות האנשים בגיל 18 שידעו לענות את הצרכים שלנו, לא תגדיל את המאסות הדרושות. אנחנו בוחרים את האנשים האלה בפינצטה", אמר הקצין.