ביה"ד ביטל חוזה להעסקת עובדים פיקטיביים בנמל אשדוד

"חוזה לתשלום שכר לעובדים פיקטיביים, מבלי שהללו יידרשו לעבוד בפועל, על מנת לקנות 'שקט' מטעם העובדים - מהווה חוזה הנוגד את תקנת הציבור. על כן הוא בטל"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הרכב בית הדין לעבודה בבאר שבע, בראשות השופט צבי פרנקל, קבע בשבוע שעבר כי הסכם שאליו הגיעו בחודש מארס השנה הנהלת נמל אשדוד וועד העובדים על הצבת שני עובדים לפריקת אוניות מלט הוא הסכם לא חוקי, ועל כן הוא מבוטל. ההסכם מתייחס להצבת עובדים פיקטיביים לפריקת אוניות מלט ברציף בנמל השייך לחברת נמלי ישראל ולא לחברת נמל אשדוד.

הפסיקה ניתנה בעקבות עתירה שהגישה ביולי השנה הנהלת הנמל נגד ההסתדרות, בעקבות מקרה בו לקח לעובדים 48 שעות להתייצב לפריקת אוניה. ההסתדרות טענה בתגובה כי ההנהלה הייתה מודעת לכך שמדובר בהצבת עובדים פיקטיביים וכי דרישתה לעבודה בפועל מנוגדת לסיכום.

בית הדין הסתמך על נוסח סיכום הישיבה מחודש מארס, לפיו הפתרון המוצע הוא "הצבת שני עובדי תפעול לאוניה (עדיפות לעובדים ירודי כושר)", וכן ציון העובדה כי "ליבואנים הרלוונטיים יש ציוד לפריקה זמנית". בית הדין הסתמך גם על עדויות של חברי ועד והנהלה שכללו הודאות מפורשות לכך שהסיכום היה מלכתחילה על עובדים פיקטיביים.

"לדידנו, חוזה לתשלום שכר לעובדים פיקטיביים מבלי שהללו יידרשו לעבוד בפועל, על מנת לקנות 'שקט' מטעם העובדים מהווה חוזה הנוגד את תקנת הציבור ועל כן הוא בטל", כתב השופט. "המבקשת היא גוף ציבורי והמדובר בכספי ציבור, אין היא רשאית לעשות בכספיה ככל העולה על רוחה ולנהוג בהם כאילו היו שלה. המדובר בבזבוז כספי ציבור אשר אין לתת לו יד".

השופט פרנקל מתח ביקורת גם על ההסתדרות: "גם המשיבה אינה יכול להסכים לבטלה של עובדיה. עליה לעודד את העובדים לעבוד בתמורה לשכרם".

לסיכום קבע השופט כי גם סיכומים קודמים בנוגע למספר העובדים הדרוש לפריקת אוניות מלט - משנת 2011 ושנת 2001 - אינם בתוקף. השופט קבע כי על ההנהלה והעובדים לכנס בתוך 21 יום מועצת ייצור, הפועלת מתוקף ההסכם הקיבוצי בנמל ב-2001, שתקבע כמה עובדים באמת דרושים למשימה.

תגובת נמל אשדוד לפסיקת בית הדין האזורי לעבודה: "חברת נמל אשדוד תלמד את פרטי החלטת בית המשפט ותפעל כדי לשמור על נורמות עבודה תקינות ומקצועיות".