2017 כבר כאן: ברחבי העולם מציינים את השנה האזרחית החדשה

האי קיריטימטי וסמואה שבאוקיינוס השקט היו הראשונים לקבל את השנה החדשה, שכבר הגיעה גם לניו-זילנד ואוסטרליה ■ גם השנה יתקיימו האירועים ברחבי הגלובוס בצל החשש מטרור ■ וכיצד יבלה הנשיא פוטין את החג?

מסיבה, סילבסטר / צלם: תומריקו
מסיבה, סילבסטר / צלם: תומריקו

ברחבי העולם יציינו היום (שבת) והלילה את תחילתה של השנה האזרחית החדשה - 2017. אזרחי האי קיריטימטי שבמדינת האיים קיריבטי ואזרחי סמואה, באוקיינוס השקט, הם הראשונים שקיבלו את השנה החדשה בשעה 12:00 (שעון ישראל). לאחר מכן הגיעה 2017 לניו-זילנד, פיג'י, טונגה והאי טוקלאו בשעה 13:00. כמה מהאיים הסמוכים אמנם קרובים מאוד במרחק, אך הם שייכים לאזור זמן אחר - וייאלצו להמתין יממה שלמה עד שתגיע גם אליהם שנת 2017.

נשיא ארצות-הברית הנבחר, דונלד טראמפ, כבר הספיק לברך, ספק לעקוץ, לרגל השנה החדשה, חרף העובדה כי בארצות-הברית עדיין לא התחלף התאריך ל-2017. "שנה טובה לכולם, כולל האויבים שלי ואלו שנלחמו בי והפסידו בגדול עד שהם לא ידעו מה לעשות. אהבה!", כתב בטוויטר.

גם השנה יתקיימו החגיגות ברחבי הגלובוס בצל החשש מפיגועי טרור. בבירות אירופה הוגברה הכוננות לקראת אירועי השנה החדשה והוגברה האבטחה באזורים מרכזיים. בין היתר הוצבו בטונדות במרכזי הערים ומספר השוטרים ברחובות גדל.

בברלין סגרה המשטרה את כיכר פאריזר פלאץ מול שער ברנדנבורג ונערכת לפריסת 1,700 שוטרים נוספים, רובם לאורך האזור שבו תיערך המסיבה המרכזית. נוסף על כך, הוצבו בטונדות שמקיפות את האזור כדי למנוע פיגועי דריסה. המשטרה הגבירה גם את הסיורים בשדות תעופה ובתחנות רכבת ברחבי המדינה ודווח על בדיקות פתע בגבולות הבינלאומיים. בווינה חילקה המשטרה יותר מאלף לחצני מצוקה לנשים, כדי למנוע חזרה של התקיפות המיניות שאירעו בחגיגות הסילבסטר בקלן בשנת 2015.

גם בפריז נערכות הרשויות בכוננות מוגברת. בשאנז אליזה יתקיים מופע זיקוקים וכ-600 אלף בני אדם צפויים לצפות בו. לקראת הסילבסטר, חיילים חמושים יסיירו באתרי תיירות פופולריים בפריז כגון מגדל אייפל, שער הניצחון ומוזיאון הלובר. ברחבי צרפת יפעלו יותר מ-90 אלף שוטרים ואלפי חיילים במהלך החגיגות.

בעקבות פיגועי הדריסה בניס ובברלין, הרשויות ברומא שבאיטליה אסרו על משאיות להיכנס למרכז העיר והקימו מחסומים באתרים התיירותיים. במילאנו, שם חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בברלין, אניס עמרי, תוגברה האבטחה.

גם בארצות-הברית נמצאים בכוננות גבוהה. הבולשת הפדרלית האמריקאית (FBI) והמשרד לביטחון הפנים התריעו מפני מתקפת טרור אפשרית בכנסיות ברחבי ארצות-הברית, כמו גם באירועים המוניים. זאת, לאחר שרשימה של כנסיות ברחבי המדינה פורסמה באתרים התומכים בדאעש.

דובר הקרמלין דימטרי פסקוב חשף בכלי תקשורת רוסיים כיצד בכוונתו של הנשיא ולדימיר פוטין לחגוג את השנה החדשה. "הוא כנראה ישקיע את הזמן הפנוי שלו בספורט החביב עליו", אמר פסקוב, "הוא משחק הוקי והוא חובב שחייה - הוא שוחה בכל יום שמתאפשר לו".

עם זאת, פסקוב הבהיר כי פוטין לא ייצא לחופשה מלאה ועליו לערוך כמה טלפונים ואף להיות זמין לכמה שיחות. "הוא מתעדכן על-ידי הקבינט באופן יומיומי ומקבל דיווחים מרשויות הביטחון", אמר פסקוב. כשנשאל פסקוב איך ייראה שולחן החג של פוטין, הוא ענה כי השולחן יהיה "פשוט ובריא".