דוח: רוב הרשויות המקומיות נמצאות בעודף או באיזון תקציבי

משרד הפנים מפרסם נתונים שעלו מביקורת לבדיקת מצבן של הרשויות ■ עוד עולה מהדוח כי עיריות מצליחות להכניס לקופתן יותר כספים ממקורות עצמיים ביחס למועצות מקומיות ואזוריות

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

166 מתוך 251 רשויות מקומיות סיימו את שנת 2015 במצב של איזון או עודף תקציבי - כך עולה מתוצאות של ביקורת שעשו משרדי רואי חשבון שמינה משרד הפנים לבדיקת מצבן הכספי של הרשויות.

הדוח החדש, שעיקריו מתפרסמים כאן לראשונה, מצביע על שיפור בהתנהלות הכספית של הרשויות המקומיות, שכן את שנת 2014 סיימו 140 רשויות מקומיות במצב של איזון או עודף תקציבי. הדוח מעלה כי ביחס ל-2014, ב-39% מכלל הרשויות המקומיות ברחבי הארץ חלה ירידה בהיקף הגירעון השוטף בביצוע התקציב הרגיל, וירידה בשיעור של 6% שחלה בגירעון המצטבר בתקציב הרגיל הכולל של הרשויות.

על פי תוצאות הביקורת, שעיקריה נמסרו ל"גלובס" ממשרד הפנים, ב-3% מהרשויות המקומיות חלה בשנת 2015 עלייה בהכנסות העצמיות - וזאת בהיקף כולל של 1.19 מיליארד שקל.

כך הגדילו הרשויות משמעותית - בכ-900 מיליון שקל - את גביית הארנונה שלהן מהתושבים ומבעלי העסקים וכן את גביית ההיטלים. בנוסף, עומס המלוות של הרשויות ירד ביותר מ-600 מיליון שקל ביחס לשנת 2014.

לפי נתונים שעולים מדוחות הביקורת שנמסרו למשרד הפנים, יותר מ-60% מההכנסות של הרשויות המקומיות הן עצמיות. מקורן של 30% מהכנסות של רשויות הוא במשרדי הממשלה השונים ובמענקים ממשלתיים, כמו מענקי איזון שניתנים לרשויות שמתקשות לספק שירותים בהתבסס על גביית כספים מתושביהן.

מהבדיקה של רואי החשבון עולה עוד כי העיריות מצליחות להכניס לקופתן יותר כספים ממקורות עצמיים, ביחס למועצות מקומיות וביחס למועצות אזוריות: 65% מההכנסות של העיריות הם ממקורות עצמיים, לעומת 52% במועצות האזוריות ו-44% במועצות המקומיות. עוד עולה כי 37% מסך ההוצאות של הרשויות המקומיות הן על שכר לעובדיהן.

במשרד הפנים, שמפקח על התנהלות הרשויות המקומיות, הביעו היום (א') שביעות רצון מהמגמה החיובית שעולה מנתוני הביקורת לשנת 2015 בכלל הרשויות. שר הפנים, אריה דרעי התייחס לממצאים ואמר כי "הדוח מצביע על הימשכות המגמה שמוביל משרד הפנים למען עצמאות כלכלית של הרשויות המקומיות והיא באה בין השאר לידי ביטוי באחריות תקציבית.

"אנו מייחסים חשיבות רבה לפיתוח עוד ועוד מנועי צמיחה כלכליים וחברתיים ברשויות, מה שיורד את התלות שלהן בתקציבי המדינה ויטיב את השירות לתושביהן".