הח"כים מגיבים לפרשת נתניהו-מוזס: "ריח של בחירות באוויר"

יעל גרמן: "הסקרים מראים חד וחלק שאנחנו הולכים ומתגבשים כאלטרנטיבה שלטונית" ■ "יש פה מו"ל עיתון שחולש לא רק על העיתון עצמו אלא על הרבה מאד אמצעי תקשורת אחרים גם כן ומוכן למכור את האינטגריטי של העיתון ולהטות סיקור לטובת רה"מ תמורת כסף"

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

סגן יו"ר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), התארח הבוקר בשבתרבות שנערכה בבאר שבע, והתייחס לחקירות שנערכות בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני לא ממהר לצאת בהכרזות, אולם זו הפעם הראשונה מאז כינון הממשלה שריח בחירות נישא באוויר. אני מקבל את הרוח הזו מכיוונם של ח"כים ממפלגת השלטון, מהליכוד אמרו לי - מאיר אנחנו מריחים שזה הסוף.״

עוד הוסיף כהן בעניין החקירות: "אם השיח וההקלטות משקפות את מה שהיה בשיחות ביןמוזס לנתניהו, זוהי אחת הפרשות הקשות שהיו במדינת ישראל. כמורה להיסטוריה לשעבר אני חייב להגיד שכשמדברים על רודנות ועל תהליכים של פאשיזם, הבסיס הוא השתלטות על אמצעי התקשורת. 

"היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, צריך להגיד שהוא לא מטפל בנושא הזה. הוא היה איש של נתניהו, ונתניהו מינה אותו. אני לא מטיל ספק ביכולותיו וביושרו של מנדלבליט אבל בגלל המבוכה שבה הוא נמצא ובגלל הרקע שלו אני מצפה ממנו שיגיד - אני מושך את ידי מהטיפול בתיק. הייתי תחתיך במשרת אמון ואני מבקש להשתחרר מהתיק הזה".

בתגובה לסקר שנערך באחד האתרים ושחשף יתרון של מספר מנדטים ליש עתיד על פני הליכוד, אם היו נערכות הבחירות בעת זו, אמר כהן כי ״זה לא עניין של חקירות, זו מגמה. הציבור חש שזוהי ממשלה ללא דרך וללא תכנית, הוא חש את הניתוק של הממשלה מהאזרחים והציבור מחפש אלטרנטיבה. מנהיגות שתדאג לו ולא לעצמה. החשוב בסקרים האחרונים מבחינתנו, הוא הגידול בהתאמתו של לפיד לתפקיד ראש הממשלה".

גם חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) התארחה הבוקר באירוע "שבתרבות" שהתקיים בהיכל התרבות בראשון לציון, בהנחיית חגי גולן. באירוע התייחסה חברת הכנסת לתוצאות הסקרים המצביעים על 27 מנדטים ליש עתיד, ואמרה: "הסקרים מראים חד וחלק שאנחנו הולכים ומתגבשים כאלטרנטיבה שלטונית. הדרך לשנות שלטון היא בקלפי, ולשם אנו חותרים. בתור אופוזיציה אנחנו חושבים שזמנו של נתניהו עבר ושאנחנו האופציה הטובה ביותר להחליפו - בבחירות דמוקרטיות. אך אם בדרך יש תקלה וראש ממשלה נתפס בשחיתות כזו או אחרת, ובאמת מוגש כתב אישום, אז המשחק הוא אחר".

בהתייחס לפרסומים על הקלטות ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני (ארנון) מוזס אמרה גרמן: "במידה ומה שאנחנו שומעים נכון, יהיה זה יום כיפור של התקשורת. אנחנו שומעים המון השמצות על התקשורת, במיוחד מצד ראש הממשלה והימין, שהיא שמאלנית ולא אובייקטיבית. אבל היא כלב השמירה של הדמוקרטיה ובלעדיה אני לא רואה איך הדמוקרטיה תתקיים.

"אני באופוזיציה יכולה לצעוק ולהתנגד, אך בלי התקשורת אני כמעט חסרת כח. אם החשש שעולה לכאורה נכון - יושב מו"ל עיתון שחולש לא רק על העיתון עצמו אלא על הרבה מאד אמצעי תקשורת אחרים גם כן ומוכן למכור את האינטגריטי של העיתון ולהטות סיקור לטובת ראש ממשלה תמורת כסף. זה דבר פשוט בלתי נתפס".

על פרשת 1,000 והמתנות שקיבל לכאורה נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ו, אמרה גרמן: "זה כל כך ברור שאסור לנו כנבחרי ציבור לקבל מתנות. גם כשהייתי ראשת עירייה, גם כשרה וגם כחברת כנסת, היו וישנם גם לי חברים ואפילו חברים עשירים - אבל אני לא מקבלת מהם אספקה שוטפת של שמפניה או סיגרים ולא שולחים לי ארוחות. ברגע שאתה נבחר ציבור אתה צריך גם לדעת לומר לא וגם להקפיד על הנראות - החשובה אף היא.

"גם אם זה היה 'רק' עשרות אלפים, ראש ממשלה לא יכול לקבל אותם, לגלגל עיניים לשמים ולומר 'זה מחבר שלי'. מה זה חבר? יש לו אינטרסים, הוא מבעלי השליטה על ערוץ 10, נתניהו כשר תקשורת לא ממונה על זה? בואו לא ניתמם. לא יכול להיות שיחזיק בתיק התקשורת כאשר האישומים נגדו הם על הרקע הזה. זה א' ב' של מנהל תקין. אם יתגבש כתב אישום - אני מצפה מראש הממשלה שישעה את עצמו".

גם חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) התארח בשבתרבות שהתקיימה בראשון לציון בהנחיית חגי גולן. שי דרש לפרסם באופן מיידי את התמלילים המלאים של שיחות נתניהו מוזס: "מדי לילה מתנהל מעל מסכי הטלוויזיה מסע הזוי של הדלפות והדלפות שכנגד. הציבור אינו יודע ואינו מסוגל להבין מה התרחש בדיוק וכן גם אינו יכול לגבש את דעתו. מדובר בשירות ציבורי ממדרגה ראשונה אשר בשלב זה כבר אינו פוגע בחקירה כפי שנטען".

לדעתו של ח"כ שי, הממשלה הזאת מסיימת את חייה: "הפרשיות השונות שבהן מעורב ראש הממשלה לא יאפשרו לה למלא את מלוא כהונתה."