בעידודו של אלון חסן: 8 מחברי הוועדים בנמל אשדוד התפטרו

חסן, יו"ר הוועד הקודם: "ההסתדרות גובה מעובדי הנמל 500-600 אלף שקל בחודש ולא מתפקדת. יו"ר ההסתדרות - לא מנהיג" ■ ההסתדרות: "לא נחזור לימי אלון חסן החשוכים"

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

בנמל אשדוד קוראים תיגר על יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: 8 מחברי ועדי הסקטורים בנמל התפטרו בימים האחרונים מתפקידיהם, בעידוד פעיל של יו"ר הוועד הקודם, אלון חסן, במחאה על מה שהם מכנים "הדיקטטורה" של ההסתדרות.

המתפטרים טוענים כי ההסתדרות מסכלת את הפרטת הנמל ואת איחודו עם הנמל החדש שמוקם באשדוד בימים אלה, בגלל האינטרס שלה בהרבה ועדים חלשים במקום בוועד אחד חזק. טענה נוספת היא כי ההסתדרות גוררת רגליים ביחסה להפרות לכאורה של הסכמי העבודה מצד הנהלת הנמל.

חסן, המפרסם היום את מכתבי ההתפטרות בפייסבוק בליווי כיתובים כמו "המהפכה בעיצומה", אומר כי "ההסתדרות עסוקה רק בעצמה, היא גובה מאות אלפי שקלים בחודש ולא עושה את העבודה שלה. ההנהלה מפירה עם העובדים הסכמים כל בוקר, פה מורידים תקנים, פה פוגעים בעובדים. וההסתדרות לא מתפקדת. יו"ר ההסתדרות הזה הוא לא מנהיג.

"ההסתדרות בטח מקבלת מאשדוד 500-600 אלף שקל בחודש. אתה יודע מה אני עושה עם 500-600 אלף שקל בחודש? אני מביא את המשפטנים הכי טובים, אני מביא את היועצים הכי טובים. אנחנו לא מקבלים אפילו אחוז ממה שמשלמים".

רונן אלפסי, מלגזן מדור ב' עם ותק של 12 שנים בנמל ומשכורת שעומדת לדבריו על כ-11 אלף שקל נטו ("אנשים לא מבינים שזה על משרה ורבע"), החל לכהן בוועד עובדי הציוד המכני לפני 8 חודשים. היום הודיע רשמית על התפטרותו מהוועד יחד עם 3 חברים נוספים, מה שהותיר בוועד חבר אחד בלבד. במקביל אליהם התפטרו חברים בוועדי בתי המלאכה והתפעול, ובסה"כ מייצגים ועדי הסקטורים שמהם התפטרו חברים יותר מ-800 מתוך 1,300 עובדי הנמל המאוגדים בהסתדרות.

"ההסתדרות פועלת יחד עם ההנהלה כנגד ועד העובדים", טוען אלפסי. "מהרגע שנבחרנו אני מרגיש שוב ושוב שבמקום להילחם בהנהלה ולדאוג לזכויות העובדים, אנחנו צריכים להילחם בהסתדרות. זה כמו שתשלם לעו"ד ותגלה שהוא מייצג את הצד השני.

"אבי ניסנקורן מתעסק יותר בבחירות של עצמו בהמשך השנה ולא עובד בשבילנו. הם לוקחים מאיתנו מאות אלפי שקלים כל חודש ובאותו זמן ההסתדרות המאיסה אותנו על הציבור. אנחנו שבתנו בהוראת ההסתדרות בשביל עובדים אחרים ואנשים שוכחים את זה.

"עובדי רשויות מקומיות שמדברים עלינו לא יפה שוכחים שהם לא קיבלו משכורת שנה ואז יום אחד אנחנו שבתנו והם קיבלו את המשכורות. לא שבתנו בשביל האחיות? בשביל עובדי הקבלן?"

הפרות מוכחות של הסכמי עבודה

לדברי אלפסי, כבר ארבעה וחצי חודשים שהוא מבקש מההסתדרות להכריז סכסוך עבודה, המבוסס על הפרות מוכחות של הסכמי העבודה, אבל ההסתדרות לא מגיבה.

אלפסי טוען להפרות בצמצום תקנים, היעדר הסעות לעובדי משמרת לילה והיעדר הסעות לשטחי התפעול בנמל, באופן הגורם לשימוש ברכבים פרטיים ולתאונות.

ההפרות לכאורה של ההסכמים הן רק הדלק שמחזק את הבערה בנושא החשוב ביותר: התחרות הצפויה מהנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד החל מעוד שלוש שנים.

אלפסי טוען כי ההסתדרות לא הצליחה להשיג אפילו הישג אחד במו"מ שנמשך כבר 3 וחצי שנים בנושא השפעת הנמלים החדשים על העובדים.

"היתה הסכמה למודל שנקרא מודל ברצלונה עוד בתקופת אלון חסן", הוא אומר. "הוא סיכם עם נציג הממשלה על הפרטת נמל אשדוד והקמת נמל חדש שגם הוא יתופעל על ידי עובדי הנמל. מבחינת העובדים זה היה מקובל, אבל הממשלה חזרה בה. לאחרונה גילינו שמי שחיסל את הסכם ברצלונה היתה ההסתדרות".

הדברים מתייחסים לפרסום מלפני חצי שנה על דברים שאמר סמנכ"ל חברת נמלי ישראל לשעבר, יואב צוקרמן, ולפיהם "מסמך ברצלונה" כלל סיכום לפיו כאלף עובדים ותיקים של הנמל יקבלו 25% ממניות הנמל החדש והקיים. לפי דיווח באתר פורט2פורט, הסיכום היה אמור לזכות את העובדים בדיבידנד של כ-2 מיליארד שקל, כלומר 2 מיליון שקל לעובד.

"ההסתדרות פוצצה את ההסכם, היות והתנגדה להקמת ועד אחד בשני הנמלים", אמר אז צוקרמן. "זמן קצר אחר כך נבחר השר ישראל כץ לכהונה נוספת, והחליט לצאת למלחמת חורמה בעובדים. אלון חסן התראיין לספר שלי וסיפר שנתניהו ועיני, שהיה אז יו"ר ההסתדרות, כבר הסכימו לחתימה על המסמך, שסוכם על דעתו של ראש אגף התקציבים באוצר. משמעות העובדה שההסכם ממש ברגע האחרון לא נחתם, הייתה שעובדי הנמל הפסידו הרבה מאוד כסף".

אלפסי וגם גורמי מקצוע אחרים טוענים כי אין צורך בארבעה נמלי מים עמוקים בישראל, משום שכל צורכי היבוא של ישראל יכולים להתמלא באמצעות שדרוג הנמלים הקיימים או הקמת נמל אחד נוסף בלבד. "אנחנו קטנים מדי", אומר אלפסי, "אז הם רוצים לעשות שטעון. אוניה גדולה פורקת בנמל והנמל מטעין אוניות קטנות. מדובר בשתי פעולות במחיר של פעולה אחת, כלומר זה לא רווחי. כלומר, כל המהלך של הנמלים החדשים הוא לא עסקי אלא כדי לפגוע בעובדים".

לשאלה איך אפשר להאמין לחברי הוועדים אם מי שמגבה אותם הוא אלון חסן, עונה אלפסי: "יש לך ראש ממשלה שיושב בכלא, יש לך שר אוצר שיושב בכלא, יש לך ברגע זה ראש ממשלה שנחקר - אז מה, כל המדינה מושחתת? בתור יו"ר ועד עובדים הוא פעל טוב".

בתגובה לדברים מסר דובר ההסתדרות יניב לוי: "דווקא בתקופה הכי קשה לעובדי הנמל, בחרה קבוצה שהיא מיעוט להפנות גב לעובדים ולברוח מאחריות. ההסתדרות עומדת מאחורי עובדי הנמל וביטחונם התעסוקתי - אבל בשום פנים ואופן ובשום מחיר לא תסכים לחזור לימי אלון חסן החשוכים".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי: "הנהלת חברת נמל אשדוד תומכת, מכבדת ומעודדת העסקה מאורגנת וייצוג עובדים באמצעות ועדים. ההנהלה מנהלת את הנמל בהתאם להסכמים הקיבוציים, ואין לה כל כוונה להתערב בעניינים פנימיים של העבודה המאורגנת בנמל".