חוקרי מכון וולקני: אורי אריאל מסתיר מהציבור חוות-דעת חשובה

טוענים כי בידי שר החקלאות חוות-דעת השוללת את היוזמה להעתיק את מכון וולקני לגליל, שבה הוא תומך ■ אריאל: "בחינת העתקת מכון וולקני נעשית בצורה רצינית ומקצועית" ■ רה"מ מינה ועדה לבחינת הנושא

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

חוקרי מכון וולקני הכפוף למשרד החקלאות טוענים כי במשרד ובידיו של שר החקלאות אורי אריאל יש חוות-דעת של גוף ממשלתי מקצועי, לפיה העברת מכון וולקני לצפון, בה תומך אריאל, תהווה לדבריהם "הרס המחקר החקלאי בישראל", אולם חוות-הדעת אינה מוצגת לציבור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם אתמול (ג') על כתב מינוי לוועדה מייעצת אשר תבחן את העתקת פעילות מכון וולקני לצפון, וזו אמורה להגיש את מסקנותיה בתוך 60 יום. לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת נבחרה שירי ברנד, ממלאת מקום ראש מנהל תכנון במשרד הפנים. חבר נוסף בוועדה הוא עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וחברים נוספים בוועדה יהיו מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו, שמקדם יחד עם אריאל את העתקת המכון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור אבי שמחון, ואודי אדירי מאגף התקציבים במשרד האוצר.

בכירים בממסד החקלאי הביעו פליאה על כך, שבוועדה שאמורה לבחון את עתידו של המחקר החקלאי יש ייצוג עודף לאנשי נדל"ן שאין להם זיקה למחקר חקלאי.

בכתב המינוי נאמר: "הצוות ייעזר במידע ובכלים המקצועיים של מנהל התכנון במשרד האוצר ושל רמ"י...הצוות יהיה רשאי להמליץ על העתקת מינהל המחקר החקלאי כולו או חלקו לאזור הצפון, ואם יעשה כן יוכל להמליץ על המיקום המדויק של מנהל המחקר החקלאי, על שלוחותיו ומגוון פעילותו".

נציגות החוקרים במכון וולקני אומרים: "שר החקלאות, אורי אריאל, מקדם את העתקת מכון וולקני על אף שלפניו חוות-דעת מגופים מקצועיים ואובייקטיביים מהעבר ומההווה השוללים את יוזמתו. על אף זאת, שר החקלאות ממשיך לקדם את המהלך ממניעים לא ענייניים, תוך שהוא מעלים מעיני הציבור את חוות-הדעת המקצועיות שעומדות לפניו ושהיו אמורות - במינהל תקין - לשנות את החלטתו".

לדברי החוקרים, השר אריאל מוסר לתקשורת דברים שאינם מתיישבים עם הדו"חות שבידיו, באומרו שכל המתכננים תומכים במהלך, ולדבריהם "כיום אנו למדים ששר החקלאות ממשיך בדרכו הפסולה תוך חוסר ענייניות מקצועית או דאגה לתחום עליו הוא מופקד: הוא מקדם ועדה שלכאורה צריכה לבחון את עתידו של המחקר החקלאי אלא שהרכב הוועדה, המאופיין באנשי נדל"ן במקום באנשי מדע ומחקר חקלאי, לא מאפשר לבחון ברצינות את עתידו של המחקר החקלאי ותעשיית החקלאות הנשענת עליו. למעשה, מדובר בפשרה פוליטית עקומה ששר החקלאות קידם, ולו רק כדי שיתאפשר לו להחיש את יוזמתו בצורה פסולה ולא עניינית. זאת, על אף האזהרה המונחת על שולחנו, שבמקרה וזה יתרחש - ייפגע המחקר החקלאי בצורה אנושה וייגרם נזק כספי כבד לכלכלת ישראל".

מלשכת שר החקלאות נמסר כי "לא ידוע לנו מהו הדו"ח המדובר ולכן אין בידנו להביע עליו עמדה. בכל מקרה, כלל העבודה לבחינת העתקת מכון וולקני נעשית בצורה רצינית ומקצועית תוך בחינת המשמעויות המחקריות והלאומיות".