עוד צרה לטבע: רשות ההגבלים בארה"ב תובעת את אקטביס

עם זאת, נראה כי הבעיה מכיוון החטיבה הגנרית של אלרגן שהיא רכשה תסתיים בפשרה לא יקרה, מאחר שגם חברת אנדו המעורבת בפרשה "יצאה בזול"

ארז ויגודמן / צילום: בלומברג
ארז ויגודמן / צילום: בלומברג

רשות הסחר הפדרלית בארה"ב, ה-FTC, הודיעה על כוונתה לנקוט הליכים נגד חברת ווטסון, היום בבעלות טבע, בעניין הסכם לא חוקי שחתמה עם חברת Endo (אנדו) למניעת תחרות ביניהן. ה-FTC הודיעה היום (ד') במקביל הן על פשרה בסוגיה זו מול אנדו והן על כוונתה להמשיך בהליכים נגד ווטסון (כלומר נגד טבע).

אולם, העונש הקל שקיבלה אנדו בפרשה עשוי להעיד כי גם החשיפה של טבע בפרשה זו היא מוגבלת. מניית טבע  נמצאת בשבועות האחרונים בשפל של העשור האחרון.

טבע רכשה אשתקד את אקטביס, חטיבת הגנריקה של חברת אלרגן (שווטסון ההיסטורית היא חלק ממנה) תמורת 40 מיליארד דולר. לפי התביעה, ב-2012 הסכימו בכירים בווטסון לעכב השקה של גנריקה למוצר של חברת התרופות Endo תמורת כ-250 מיליון דולר.

העיכוב אפשר לאנדו לשמור על מונופול לתרופה מובילה שלה בתחום ההרדמה המקומית, גם לאחר שהפטנט פקע. הציבור, כרגיל, הוא הנפגע מהמהלך, כי בהיעדר התחרות, גם לא נרשמה צניחה של 80%-90% במחירי התרופה, כפי שקורה לרוב כשנכנסת תחרות גנרית לתרופה קיימת. מכירות המוצר על-ידי אנדו הגיעו ב-2012, שנת העיכוב, לכמיליארד דולר.

התביעה הוגשה לראשונה במארס 2016, לאחר שטבע כבר הסכימה לרכוש את אקטביס, אך טרם השלימה את המהלך. באוקטובר, לאחר פסיקה חלקית של בית המשפט לטובת החברות ונגד ה-FTC, עוכב המשך הטיפול בתביעה. אולם אתמול הסיפור צץ מחדש, כשאנדו הגיעה לפשרה עם ה-FTC.

במסגרת הפשרה לא התבקשה אנדו לשלם פיצויים בעניין ההסכם, אלא רק להימנע מעריכת הסכמים כאלה בעתיד. לכן ישנו גם סיכוי סביר כי החשיפה של טבע לא תהיה גבוהה.

הדרישה הרשמית של ה-FTC היא כי ווטסון ואלרגן (כלומר טבע) יחדלו מפעילות לא חוקית שכזו וישיבו את התשלומים שקיבלו שלא כחוק. ההערכה היא כאמור כי התשלום שקיבלו החברות מאנדו מגיע לכ-250 מיליון דולר, כלומר נראה כי זו תקרת הפשרה האפשרית.

הסדר כולל מול ה-FTC

זו לא תקופה קלה לטבע מבחינת תביעות משפטיות. החברה התפשרה לאחרונה בסכום של 520 מיליון דולר מול רשות מניעת השחיתות בארה"ב, בהקשר לפרקטיקות לא חוקיות בהן נקטה לכאורה לקידום עסקיה במספר מדינות מתפתחות. הפשרה העלימה את התביעה בארה"ב, אולם אז הוגשה תביעה נגזרת על-ידי בעל מניות ישראלי, על כך שטבע הכניסה את עצמה למצב שדרש את הפשרה.

במקביל, ה-FTC הגישה בארה"ב תביעה נגד 20 חברות גנריקה, ביניהן טבע, בטענה כי תיאמו ביניהן מחירי תרופות. לתביעה זו, שהינה פלילית, הצטרפה תביעה אזרחית בגין אותם מעשים מצד המדינות שהיו הלקוחות של חברות התרופות הללו, ושתי התביעות מתנהלות במקביל.

חשוב מכל אלה הוא כנראה המשפט שמנהלת טבע במטרה למנוע כניסת תחרות גנרית למוצר הקופקסון 40 מ"ג בארה"ב. הכרעה במשפט זה צפויה בחודש הקרוב.

ד"ר צבי גבאי, עו"ד שותף וראש תחום ניירות ערך במשרד ברנע ושות' ולשעבר הממונה על אכיפה ברשות לניירות ערך, אומר כי "אמנם ניתן לחשוש כי ה-FTC ייעזר כעת באנשי אנדו כדי לשפר את התביעה נגד טבע, אולם בסל ההסתברויות נראה יותר סביר שהפשרה המאוד עדינה כלפי אנדו היא חדשות טובות עבור טבע. גם העובדה שהתביעה כרגע כלל לא נגד אותם אנשים שלכאורה ביצעו את העבירה, מהווה משקל בהחלטות מהסוג הזה. יכול להיות שטבע מנהלת היום שיחות עם ה-FTC, שנועדו לסגור את כל פרשות ההגבלים העסקיים ביחד".