התנפלות על הנפקת קורנית דיגיטל; אקזיט מלהיב לפורטיסימו

פורטיסימו מכרה שליש מהחזקותיה בקורנית ב-90 מ' ד' ■ במקביל, החברה גייסה לקופתה 33 מיליון דולר, כשהמנכ"ל, גבי זליגסון, מוכר מניות ב-1.5 מיליון דולר

גבי זליגסון, מנכ"ל קורנית / צילום :איל יצהר
גבי זליגסון, מנכ"ל קורנית / צילום :איל יצהר

חברת קורנית דיגיטל מראש-העין השלימה אמש (ד'), לאחר המסחר בוול סטריט, הנפקת בזק שכללה מכירת 7.5 מיליון מניות במחיר של 16.5 דולר למניה. החברה, שעוסקת בפיתוח מכונות להדפסה דיגיטלית על טקסטיל מסוגים שונים, כגון בגדים, וילונות וכיסויי מיטה, הנפיקה 2 מיליון מניות חדשות ב-33 מיליון דולר ובעלת השליטה בה, קרן פורטיסימו, מכרה 5.5 מיליון מניות תמורת 90 מיליון דולר.

פורטיסימו, בניהולו של יובל כהן, אשר תכננה למכור 5 מיליון מניות בהנפקה, ניצלה את הביקושים הגבוהים של יותר מפי 3 מהכמות הנמכרת, כדי להגדיל את היקף המכירה שלה. עבור פורטיסימו מדובר באקזיט יוצא דופן, שכן את השליטה בקורנית היא רכשה בשנת 2011, לאחר שהשקיעה בה 16 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-23 מיליון דולר בלבד. מאז זינק שווי החברה פי 23. לאחר ההנפקה הנוכחית נותרו בידי פורטיסימו כ-29% ממניות קורנית, ששוויין הבורסאי עומד על כ-170 מיליון דולר.

מנכ"ל קורנית, גבי זליגסון, שהצטרף לחברה במהלך 2014 ומחזיק על-פי התשקיף בנתח של כ-1.7% מהחברה, מכר בהנפקה מניות תמורת סכום של כ-1.5 מיליון דולר. בתשובה לשאלת "גלובס" בנוגע לשימוש בכספי ההנפקה, אמר זליגסון כי "החברה בוחנת כל הזמן דרכים להאיץ את קצב הצמיחה שלה ובין השאר בודקת אפשרויות רכישה של חברות אחרות וכספי ההנפקה מיועדים בין השאר לניצול הזדמנות לרכישה, אם תיווצר כזו". חתמי ההנפקה המרכזיים היו ברקליס וסיטיגרופ, שקיבלו אופציה ל-30 יום לרכישה של עוד 1.125 מיליון מניות קורנית.

מניית קורנית דיגיטל  עלתה אתמול ב-5.5% בסיום המסחר בנאסד"ק למחיר של 17.35 דולר והשלימה עלייה של 37% מתחילת השנה (ושל 70% בשלושת החודשים האחרונים). בהתאם, שוויה של החברה הגיע ל-530 מיליון דולר.

קורנית, שהוקמה ב-2002, השלימה באפריל 2015 הנפקה ראשונה של מניות לציבור בשוק הנאסד"ק, במסגרתה גייסה קורנית 71 מיליון דולר (ברוטו) לפי מחיר של 10 דולר למניה.

עוד קודם לכן, בשנת 2010, טרם כניסת פורטיסימו לחברה, נכשלה קורנית שנשלטה אז בידי המייסד, משה נור וקבוצת דלק של יצחק תשובה, בניסיון להנפיק בבורסה בתל אביב לפי שווי חברה של כ-70 מיליון שקל בלבד, לאחר שלא זכתה לביקושים.

לפני כשבועיים דיווחה קורנית על הידוק שיתוף-הפעולה שלה עם ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון. לפי הסכם שנחתם בין שתי החברות, תספק קורנית מערכות דפוס, דיו ושירותי תמיכה שלה במסגרת תוכנית Merch By Amazon, המתמקדת בהדפסה בהתאמה אישית של עיצובים על חולצות על-פי דרישה. אמזון לא התחייבה למספר מינימלי של מכונות שתזמין מקורנית.

במסגרת ההסכם יוקצו לאמזון אופציות לרכישה של עד 2.93 מיליון מניות של קורנית (8% מהון החברה) במהלך 5 שנים, לפי מחיר מימוש של 13.05 דולר למניה, המשקף את המחיר הממוצע של מניית קורנית ב-30 ימי המסחר שקדמו לחתימת ההסכם. קצב מימוש האופציות יהיה תלוי בקצב רכישת המוצרים והשירותים של אמזון מקורנית, ועשוי להגיע עד 38 מיליון דולר (במקרה שאמזון תרכוש מקורנית מוצרים ושירותים בהיקף של עד 150 מיליון דולר).

בחודש נובמבר האחרון פרסמה קורנית את תוצאותיה הכספיות לתשעת החודשים הראשונים של 2016. תוצאות אלו שיקפו צמיחה של 26% בהכנסות לרמה של 77 מיליון דולר, כאשר ברבעון השלישי של השנה לבדו הואץ קצב הצמיחה לרמה של 40%, והיקף ההכנסות בו הסתכם ב-31 מיליון דולר (לעומת 46 מיליון דולר בשני הרבעונים שקדמו לו גם יחד). שיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות עמד ברבעון על 44%, והרווח התפעולי הסתכם בכ-1 מיליון דולר, או 4 מיליון דולר בנטרול הפחתות חד-פעמיות ורישום ההוצאות בגין תגמולי מניות ואופציות לעובדים.

עוד אפסייד של פורטיסימו

קרן פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, הוקמה לפני כעשור והיא אחת מקרנות ההשקעה הבולטות בישראל. מאז ועד היום היא גייסה כמיליארד דולר בארבע קרנות, בעיקר ממוסדיים מקומיים. הקרן משקיעה בחברות בוגרות הנמצאות לפני נקודת מפנה, כך ששינוי בהתנהלותן והזרמת הון, עשויים להאיץ את צמיחתן. הדגש הוא על חברות טכנולוגיה ותעשייה, בהן היא מזהה פוטנציאל לאפסייד משמעותי.

עד היום האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. גולת הכותרת של השקעות הקרן היא חברת סודהסטרים, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות מוגזים, השקעה שבוצעה על-ידי הקרן הראשונה. ב-2007 השקיעה פורטיסימו בחברה, שהייתה נתונה אז בקשיים, כ-10 מיליון דולר, ולאחר מימושים (במסגרת הנפקות) יצאה ממנה עם כ-200 מיליון דולר. השקעה זו היא אחת הסיבות להחזר המרשים של הקרן הראשונה: תשואה פנימית (IRR) של כ-42% לשנה, ובסך הכל פי שישה על ההשקעה.

גם הקרן השנייה של פורטיסימו הציגה ביצועים מוצלחים. למשל, במקרה של ההשקעה בחברת התוכנה קדנט (Cadent). ב-2011 מכרה פורטיסימו את קדנט לחברת הציוד הרפואי אליין ב-190 מיליון דולר, והציגה החזר של פי 3 על הכסף תוך שנתיים בלבד. חברות נוספות שהושבחו על-ידי הקרן הן AOD ונור מקרופרינטרס, שגם אותה ייסד משה נור.