אריקסון ישראל תספק 200 אלף מונים חכמים לחברת החשמל

גברה על 5 מתמודדות בעסקה שהיקפה מוערך ב-60 מיליון שקל ■ המונים יותקנו ב-3 השנים הקרובות, ולאחריהן יוחלט אם להמשיך לכל 2.7 מיליון הלקוחות במשק

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

אריקסון ישראל גברה על 5 מתמודדות וזכתה במכרז חברת החשמל לאספקת 200 אלף מונים חכמים ומערכות מחשוב תומכות, בהיקף שמוערך ב-60 מיליון שקל. ההסכם בין החברות צפוי להיחתם ביום רביעי השבוע.

המונים יותקנו ב-3 השנים הבאות בשכונות וערים חדשות, כפיילוט שיקבע אם יותקנו מונים חכמים לכל 2.7 מיליון צרכני החשמל בישראל. כמהלך מקדים יותקנו עד אמצע השנה 10,000 מונים חכמים בשכונות חדשות שלא במסגרת המכרז החדש.

המונים החכמים משדרים את נתוני הצריכה של הלקוחות למרכז ניהול המניה של חברת החשמל, ומייתרים את הצורך בקוראי מונים המסתובבים בין הלקוחות. בנוסף מאפשרים המונים לצרכנים ניהול ממוחשב של צריכת החשמל הביתי, כולל סחר בחשמל מצד לקוחות המייצרים חשמל, שימוש במכשירים בשעות שפל שבהן המחירים נמוכים יותר, מעבר בין ספקים וירטואליים שונים, זיהוי מוקדם ומדויק של תקלות, ועוד.

כ-30 אלף מהמונים החדשים ישמשו לניסוי תעריפי שיתבצע אצל לקוחות מ-4 ערים, לבדיקת ההשפעה של המידע השוטף על צריכת ועלות החשמל על אופן צריכתו. חברת החשמל החלה כבר בשנים האחרונות בהתקנת מונים חכמים בכמה יישובים, ובין השאר התקינה 4,000 מונים חכמים בבנימינה וגבעת עדה ומונים נוספים בגבעת אולגה.

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך מסר כי מדובר ב"קפיצה טכנולוגית לעולם של רשת חכמה, שהפרויקט צפוי להביא לטובת לקוחות החברה בשנים הקרובות". מנכ"ל אריקסון ישראל, אלון ברמן, אמר כי החברה "גאה להיות שותפתה של חברת החשמל ולהביא מניסיונה ויכולותיה בתחום לפרויקט חשוב זה".

הניסוי בבנימינה גרר הקמת קבוצת מחאה של אזרחים בעלי טענות מגוונות: קרינה המשודרת מהמונים, פגיעה בפרטיות באמצעות איסוף מידע מפורט על צריכת החשמל בקרב לקוחות ביתיים, עלייה במחירי החשמל וגם בעיה הלכתית עם השימוש במונים בשבת. הטענות, נכונות יותר או פחות, מעלות את השאלה אם לצרכנים פרטיים תישמר הזכות לסרב להתקנת המונים.

בגרינפיס ישראל העלו את הטענות בפורום של חברת החשמל וגופים ירוקים אחרים. סמנכ"ל החברה, יצחק בלמס, הממונה על הפרויקט, אמר כי בהמשך להטמעה בגבעת אולגה הוחלט כי המונים הביתיים ישדרו את הנתונים על גבי כבל החשמל לתיבת נתונים אזורית, וממנה הם ישודרו באמצעות הרשת הסלולרית למחשבי החברה. הוא הוסיף כי בעסקים גדולים המונים ישדרו את הנתונים ישירות לחברת החשמל, וכי מדובר בקרינה סלולארית רגילה לכ-15 דקות ביום.

בגרינפיס אומרים כי שידור הנתונים מהבתים על כבלי החשמל הופכת את הקרינה לשולית, בדומה לקרינה ממכשירי חשמל ביתיים רגילים, ולכן אין סיבה להתנגד למהלך. במטה המאבק טוענים, מנגד, כי הפיכת כבלי החשמל לאנטנות תיצור "חשמל מלוכלך" ולכן פסולה גם היא.