תימכר במאות מיליוני דולרים? סינרון מחפשת רוכש, אייפקס מתעניינת

חברת האסתטיקה הרפואית הישראלית התאוששה לאחרונה אך עדיין נסחרת הרחק מהשיאים אליהם הגיעה בעשור הקודם ■ מחרתיים יפורסמו דוחותיה

שמעון אקהויז / צילום: בן יוסטר
שמעון אקהויז / צילום: בן יוסטר

חברת סינרון הישראלית, שפועלת בתחום הרפואה האסתטית, מחפשת רוכש. החברה גייסה את בנק ההשקעות ברקליס לצורך המשימה, ובין המתעניינים נמצאת קרן אייפקס הבינלאומית. סינרון  נסחרת היום בנאסד"ק לפי שווי של 322 מיליון דולר. מניית החברה רשמה בשנה האחרונה עלייה של 10%. עם זאת, היא רחוקה משיאיה שנרשמו באמצע העשור הקודם. לא מן הנמנע כי מכירת החברה, לפיכך, תבוצע תמורת סכום המתקרב ל-400 מיליון דולר.

הרכישה מגיעה אחרי ששתי מתחרותיה הישראליות העיקריות של סינרון, לומניס ואלמה לייזרס, נמכרו בשנים האחרונות, שתיהן לחברות סיניות. אלמה לייזרס הפרטית נמכרה לחברת פוסון פארמה ב-240 מיליון דולר ולומניס נמכרה לקרן הפרייבט אקוויטי הסינית XIO ב-510 מיליון דולר, פרמיה של 16% על מחיר השוק של החברה באותו הזמן בנאסד"ק.

חזרה לרווח

סינרון רשמה ב-2015 הכנסות של 277 ובשלושה הרבעונים הראשונים של 2016 הכנסות של 215 מיליון דולר. הבעיה העיקרית של החברה היא שורת הרווח. בעבר היא הרוויחה היטב, אך ב-2015 למשל רשמה הפסד של 6.4 מיליון דולר לאחר שגם בשנים הקודמות רשמה הפסדים. בינואר-ספטמבר 2016 עברה החברה לרווח של כ-1.1 מיליון דולר.

ברבעון השלישי של 2016 רשמה החברה הכנסות של 71 מיליון דולר, צמיחה של 15.3% ואילו בתחום המוצרים החדשים, שהיה אחראי על 24 מיליון דולר מתוך הכנסות אלה, נרשמה צמיחה של 61% (מחצית מתוך הכנסות אלה הן מהמוצר שמקורו ברכישת חברת אולטרה שייפ הישראלית). לאחרונה קיבלה החברה אישור למוצר שלה לטיפול בצלוליטיס, שנחשב למנוע צמיחה מבחינת החברה. בקופתה של החברה מזומן בהיקף של 82 מיליון דולר, כאשר הדוחות השנתיים שלה צפויים להתפרסם מחרתיים.

סינרון הוקמה על-ידי ד"ר שמעון אקהויז, לאחר שהודח מלומניס שגם אותה ייסד, בתהליך של השתלטות עוינת. בשנות ה-90 עקפה סינרון את לומניס בביצועיה, ולאחר מכן התחרו השתיים ראש בראש ונסחרו בנאסד"ק בשוויים דומים. לומניס התפתחה גם לשוק הרפואי שאיננו אסתטי על בסיס טכנולוגיית הלייזר והאנרגיה שלה. סינרון התרחבה בעיקר באמצעות רכישות, לתחומים אסתטיים נוספים. סינרון מנוהלת היום על-ידי עמית מרידור ואקהויז משמש כיו"ר החברה. הוא גם מחזיק מניות בשיעור של כ-7%.

שוק האסתטיקה כבר לא ישראלי

שוק האסתטיקה הרפואית, שהובל על-ידי חברות ישראליות מאז נסיקתו בשנות ה-90, עובר אם כן לידיים זרות (אם כי הפעילות של החברות בישראל ממשיכה). בשנים האחרונות עובר התחום קונסולידציה משמעותית, כאשר גם החברות הזרות נרכשות או ממוזגות, למשל קנדלה, שנרכשה על-ידי סינרון עצמה.

התהליך הזה מגיע על רקע רוויה בחלק מתחומי הליבה של הרפואה האסתטית (למשל תחום הסרת השיער) ותחרות רבה בין החברות. שיעורי הרווח הגולמי של 51% ברבעון האחרון, לא דומים לשיעורים של 80% ויותר שנרשמו בתחילת הדרך של השוק האסתטי. בשנים האחרונות צמחו גם מתחרות זרות משמעותיות, כמו Cynosure ולוטרוניק. בישראל נותרו חברות צעירות וקטנות יותר בתחום, כמו אנדימד, וונוס קונספט ופרפאקשן.