כריית מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה מתחילה

מכונת ה-TBM הראשונה שתכרה מנהרה לקו האדום של הרכבת הקלה תתחיל לפעול ביום ראשון הקרוב, 4 חודשים לפני המועד המתוכנן ■ ישראל כץ: "חזון הרכבת הקלה במטרופולין ת"א שרבים הטילו ספק לגביו, הופך היום למציאות"

עבודות על הרכבת הקלה ברמת גן / צילום: איל יצהר
עבודות על הרכבת הקלה ברמת גן / צילום: איל יצהר

מכונת ה-TBM הראשונה שתכרה מנהרה לקו האדום של הרכבת הקלה תתחיל לפעול ביום ראשון הקרוב, ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן. המנהרה תצא מאתר גלי גיל בבורסה ברמת-גן לכיוון תחנת ארלוזורוב מעבר לאיילון, ומשום דרומה לתחנות שאול המלך, שדרות יהודית וקרליבך. המכונה שתחפור את המנהרה המקבילה באותו נתיב תצא לדרך, כאשר המכונה הראשונה תסיים את כריית 100 המטרים הראשונים, משיקולים של שמירה על יציבות הקרקע. קצב החפירה המתוכנן הוא כ-10 מטרים ביום.

המנהרות ייכרו בעומק כ-30 מטר ולאורך 12 ק"מ בסך-הכול, בין קריית אריה בפתח-תקווה להרצל פינת לילינבלום בתל-אביב. עד סוף השנה אמורות להיכנס לעבודה 8 מכונות בסך-הכול. ארבע ייצאו מגלי גיל, שתיים לכל כיוון, שתיים ייצאו מהאזור התפעולי של הרכבת הקלה בקריית אריה, דרך שכונת אם המושבות ומשם מערבה על דרך ז'בוטינסקי, עד למפגש עם המכונות שיגיעו מגלי גיל בתחנת בן-גוריון בגבול בני ברק ורמת-גן. המכונות שייצאו מגלי גיל לכיוון תל-אביב יגיעו כאמור עד תחנת קרליבך, שם ייפגשו עם המכונות שיגיעו מכיוון רחוב הרצל.

שר התחבורה ישראל כץ ציין כי פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב צפוי לשנות מן היסוד את המציאות התחבורתית בגוש דן. "הוריתי להוציא לדרך את הפרויקט לפני כשנתיים, לאחר שנים של דחיות ועיכובים. העבודות להקמת הרכבת נמצאות כיום בעיצומן… חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל-אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הופך היום למציאות".

מכונות ה-TBM (קיצור של Tunnel Boring Machine) נבנות בשטח על-ידי 200 פועלים ומהנדסים של חברת הכרייה הסינית CRTG. כל אחת מהמכונות שוקלת כ-900 טון, באורך 115 מטר ובקוטר של 7.5 מטר. במהלך הכרייה נמצאים בתוך כל מכונה כ-20 עובדים בכל רגע נתון, כך שמדובר בעצם במעין מפעל נייד, הכולל מסוע המפנה את העפר מתוך המנהרה אחורה, מערכת רובוטית לדיפון המנהרות בטבעות בטון, חדר שירותים וגם חדר לחץ אליו יכולים העובדים להיכנס במקרה של אסון, עד לחילוצם.

עבודות הכרייה של הרכבת הקלה בגוש דן
 עבודות הכרייה של הרכבת הקלה בגוש דן