רוצים איזון בית-עבודה? עבדו כמנהלי השקעות וגורו בצרפת

אתר Emolument.com, המשווה רמות שכר, בחן באמצעות סקר באילו מקצועות האיזון בין עבודה לבית הוא הטוב ביותר

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האפשרות לאזן בין העבודה לבית (Work-Life Balance) היא אחד הקריטריונים החשובים בבחירת מקום עבודה, וכדי לעזור לעובדים לבחור במקום המתאים להם, בחן האתר Emolument.com, המשווה רמות שכר, באילו מקצועות האיזון בין עבודה לבית הוא הטוב ביותר. הבדיקה נעשתה באמצעות סקר בהשתתפות 1,360 איש (אולי סקר לא מספיק גדול כדי להגיע למסקנות חותכות, אך מספיק גדול כדי לאותת על הכיוון). האתר בדק את מידת שביעות הרצון לפי מקצוע, מדינה, מין ושנות ותק, וחילק את האיזון בית-עבודה לשלוש רמות: גרוע, מספק ומעולה.

נתחיל במקצוע: Emolument.com מתמקד במסקנותיו בשיעור הנשאלים שענו "מספק" ו"מעולה" - 81% במקרה של מנהלי השקעות/מנהלי סיכונים (תעשיית הפיננסים); 71% במקרה של מתכנתים ו-69% במקרה של מהנדסים (תעשיית הטכנולוגיה). לפי האתר, במקרה של מתכנתים ומהנדסים, ההסבר לתוצאות הוא שיש ביקוש גבוה לבעלי המקצוע האלה ולכן ידם על העליונה בבואם לנהל מו"מ על תנאי העסקתם, כלומר הם יכולים לבקש ימי חופשה רבים יותר, שעות עבודה גמישות ו/או אפשרות לעבוד מהבית. לגבי מנהלי השקעות (לפי האתר, הכוונה ללקוחות של אנשי Side Sell, האמונים על מכירת ני"ע ליחידים ולחברות וצריכים להשיג את המחיר הגבוה ביותר), ההסבר הוא שהם יכולים לעבוד לפי לוחות זמנים שהם מציבים לעצמם, ולא חייבים להתייצב לעבודה לפני שהלקוח מגיע או לפני שהמסחר בבורסה נפתח.

אם בודקים מי ענה רק "מעולה", מתקבלת תמונה מעט שונה: מנהלי השקעות (38%), אחריהם מנהלי פרויקטים של תכנות (28%) ובמקום השלישי אנשי שיווק (25%). ייתכן שההסבר לכך הוא השכר הגבוה יחסית בשלושת המקצועות האלו, הכולל לעתים מרכיב משתנה תלוי ביצועים.

ומי הכי פחות מרוצה ממידת האיזון? יועצים. 49% מהם ענו שהאיזון אצלם "גרוע". אחריהם היו מנהלי משאבי אנוש (42%) ומנהלים בכירים (39%). מדוע? כי אצל יועצים שעות העבודה הן ארוכות, ואין להם הרבה שליטה עליהן; כי מנהלי משאבי אנוש צריכים להיות קשובים לצורכי העובדים ולעתים הטיפול בבעיותיהם האישיות משפיע על חייהם הפרטיים; ואצל מנהלים בכירים האיזון לרוב מופר בגלל האחריות המוטלת על כתפיהם.

ברמת המדינה, באופן לא ממש מפתיע, הצרפתים הכי מרוצים מהאיזון בין העבודה לבית - 71% ענו כי הוא מספק או מעולה (27% ענו מעולה), אחריהם היו תושבי שווייץ (67% ו-22% בהתאמה) ובמקום השלישי האמריקאים (63% ו-25% בהתאמה). "לצרפתים יש 5 שבועות חופשה בשנה, והם עובדים 35 שעות בשבוע", מסביר האתר את התוצאות.

הכי פחות מרוצים הם תושבי איחוד הנסיכויות הערביות (56% טענו שהאיזון גרוע), אחריהם תושבי ספרד (55%) ואחריהם תושבי הונג קונג (48%). לגבי איחוד הנסיכויות הערביות והונג קונג, "אלו מדינות שמציעות רמות שכר גבוהות אך דורשות מחויבות גבוהה למקום העבודה", מסביר האתר. ועל ספרד נאמר: "אף שספרד ידועה בהפסקת הצהריים הארוכה שלה, שעתיים, הספרדים עובדים עד שעות מאוחרות יחסית, לעתים עד שמונה בערב".

וכיצד המגדר משפיע על שביעות הרצון מהאיזון? 42% מהנשים ענו כי האיזון גרוע לעומת 33% מהגברים. גם הנתון הזה לא מפתיע לאור העובדה שנשים עדיין אחראיות לרוב על ניהול משק הבית והטיפול בילדים.

לוותק דווקא יש השפעה ממתנת. האתר הגיע למסקנה שאחרי 5-10 שנות עבודה, מידת שביעות הרצון מרמת האיזון עולה ביחס לשנת העבודה הראשונה, אבל היא פוחתת שוב אחרי 15 שנות עבודה. (בשנה הראשונה 42% ענו שהאיזון גרוע, אחרי 5-10 שנים - 32% ואחרי 15 שנה - 38%). כלומר, בתחילת הקריירה קשה לנו למצוא את האיזון הנכון, באמצעה אנחנו מתחילים למצוא אותו, אך ככל שאנחנו מתקדמים בסולם הדרגות וצוברים ותק, שוב אנחנו מתקשים לאזן בין העבודה לבית.

אז מה השורה התחתונה? לאיזון אופטימלי נסו למצוא עבודה בניהול השקעות ולחיות בצרפת. ואם אתם גברים, מצבכם כבר יותר טוב.

איזון בין עבודה לבית
 איזון בין עבודה לבית