לפתוח פה: ענף רפואת השיניים, טכנולוגיה ובנקאות השקעות

תעשיית השתלים הדנטליים בישראל משגשגת - בלי השקעות מקרנות הון סיכון ■ בפועלים שוקי הון מדברים על הסטארט-אפים והחברות המבוססות בתחום ומאמינים ששוק המכשור הרפואי צריך להתבגר ולגדל חברות גדולות יותר

ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמת שתלים דנטליים, דווקא בזכות חברות שקמו באופן עצמי כמעט לגמרי, ללא השקעה של קרנות הון סיכון או של חברות השקעה. האקזיט הגדול של MIS, שנמכרה השנה לדנטספליי ב-375 מיליון דולר, שהצטרף לאקזיט המוצלח של אלפא ביו שנמכרה לנובל ביוקר ב-95 מיליון דולר ב-2008, הובילו לעניין מוגבר בשוק הזה.

פועלים שוקי הון היא השותפה הישראלית של בנק ההשקעות האמריקני וויליאם בלייר אשר גויס לעסקת MIS במיזוג שלה עם דנטספליי על ידי קרן TA שהחזיקה בשליטה ב-MIS לפני המכירה. קבוצת פועלים שוקי הון ממפה בשנה האחרונה את השוק הזה ונמצאת בדיאלוג עם מספר חברות בתחום, למכירה."בשנה האחרונה אנחנו ממפים באופן יסודי את השוק", אומר ערן ז"ק, ראש תחום בנקאות ההשקעות בפועלים שוקי הון, "זיהינו שלוש חברות גדולות ועוד אקו-סיסטם שלם של חברות קטנות יותר. החברות הגדולות הן MIS כמובן, שעדיין פועלת באופן עצמאי למדי מהגליל, עדין דנטל איפלנט ו-AB דנטל מאשדוד, שהיא קצת יותר קטנה מאדין.

כל אחת מהחברות מנסה לבדל את עצמה מן האחרות. בעוד MIS פעלו בתחום השתלים היי אנד, כלומר הטובים והחדשניים ביותר, הרי שעדין פועלים בתחום ה-Value כלומר מוצר טוב במחיר שווה לכל נפש. הייחוד שלהם הוא השירות שהם נותנים מעבר לשתל עצמו, שהיום הופך למקובל גם בקרב החברות האחרות. לשתי החברות יש סורק ייחודי לצילום הפה ולשתל של עדין יש ציפוי אנטי-בקטריאלי למניעת זיהומים. ללא ציפוי, 20% מהשתלים מפתחים דלקת, ואין אפשרות לצפות למי זה יקרה. כשמתפתחת דלקת, ההשתלה נכשלת. ב-MIS מנסים לפתח משהו דומה ואילו חברת פוליפיד הישראלית פיתחה אנטיביוטיקה מיוחדת לשחרור מושהה בתוך עצמות.

AB Dental היא כאמור חברה קטנה יותר יחסית. גם היא מפתחת סורק וגם אפשרות להדפסה תלת-ממדית של השתל על בסיס טכנולוגיה ביטחונית. באמצעות ההדפסה ניתן ליצור שתל מחורר, מה שמאפשר לעצם לצמוח לא רק סביב השתל אלא גם בתוכו באופן שמחזק את עיגון השתל ומעודד צמיחת עצם חזקה יותר. "זהו פיתוח ייחודי", אומר ז"ק.

מובילות עולמיות

מעיין גולן, בנקאי השקעות בפועלים שוקי הון אשר אחראי בין היתר על התחום הבריאותי, מציין כי החברות הישראליות הן חדשניות יחסית בתחום השתלים, ונחשבות למובילות חדשנות עולמית.

חברה רביעית שמציין הצוות היא קורטקס. היא מעט קטנה מהחברות הקודמות שצוינו. "הם מעודדים רופאים להשתמש במוצרים שלהם באמצעות שיטות שיווק ייחודיות, מועדוני לקוחות ושיטות שלא הגיעו עדיין לתחום הדנטלי", אומר גולן.

לא כל השוק הדנטלי בישראל מרוכז רק בשתלים. כך למשל חברת פיוז'ן לייזר עוסקת בהדפסה תלת-ממדית של כתרים. היום הכתרים מעוצבים בעבודה ידנית. "זו חברה מבוססת, אבל קטנה. הם עדיין צריכים לפרוץ את החסמים להטמעת הטכנולוגיה שלה במעבדות ייצור הכתרים", אומר גולן.

 - כיצד הפכה ישראל לשחקנית מובילה בתחום השתלים דווקא?

גולן: "זה לא כל-כך פשוט להטמיע חדשנות בתחום הזה. המנתח מוצף כל הזמן בהמון מערכות חדשות אבל הוא רגיל לעבוד עם שתל מסוים וכלי עבודה מסוימים, ואי-אפשר כל פעם לשלב משהו חדש, זה לא כל-כך מודולרי. לכן האתגר של התחום הוא מסחור ושילוב בין מוצרים וטכנולוגיות שונות. לכן עבור החברות הישראליות, להירכש בשלב הזה זה מאוד הגיוני".

 - מדוע רוב החברות בשוק לא גייסו כסף מקרנות הון סיכון?

ז"ק: "זהו תחום שבו ניתן להקים עסק בסיסי לייצור של שתלים בסיסיים יחסית מהר, ואין בהכרח צורך באישורים רגולטוריים מורכבים כדי להפוך לשחקן בשוק, כמו בשווקים רפואיים אחרים. בעבר, אחרי שהחברות הכניסו רגל בדלת של השוק עם מוצר ראשוני, הן החלו להתחדש וליצור את האלמנטים המבדלים. בשלב מאוחר יותר כבר נצברה מומחיות שאפשרה לפורשי החברות המקוריות להקים חברות משלהם.

"לאורך השנים, לא היו רוכשים חזקים בתחום וזה אילץ את החברות להתפתח באופן עצמאי ולא לקראת אקזיט. החברות הללו הוקמו כעסק משפחתי וקיבוצי, ומכירת העסק מבוססת מאוד על המצב האישי - האם יש דור המשך וכדומה".

גולן "זה תחום שיש בו מפיצים אמיתיים, שהם הרבה יותר ממפיצים הם גם שותפים אמיתיים. לחברות המכשור הרפואי הקלאסי כנראה קשה מאוד לעבוד עם המפיצים שלהן ולקדם את המוצרים שלהן בתוך האג'נדה של המפיצים, שמוכרים גם מוצרים ותיקים ועצמאיים שלהם, לרוב לא נותנים או מבקשים בלעדיות, והם מתחרים בחברות מכשור רפואי אינטגרטיביות גדולות. בתחום הדנטלי, עד לאחרונה זה לא היה כך".

ז"ק: "הביטוח גם הוא נקודת מפתח. בתחום הדנטלי שיעור משמעותי של התשלום הוא מהכיס אז זו משוכה שלא חייבים לעבור כדי ליצור עסק בר קיימא".

גולן: "אמנם אמרנו שהבאת מוצר ראשון לשוק דנטלי תיתקל בפחות חסמי כניסה מאשר במכשור הרפואי, אבל חשוב לציין כי החברות המשמעותיות בתחום שרדו כי הן יודעות לחדש ולהביא לשוק מוצרים מאוד מושקעים. אין הרבה 'גנריקה' בתחום הזה, כל שתל הוא עולם ומלואו ולכן מתח הרווחים הוא גבוה".

"חלום לבנקאי השקעות"

 - האם חלק מן החברות הללו מתאימות להנפקה בבורסה בתל אביב או בנאסד"ק?

"השוק הבינלאומי עובר עכשיו קונסולידציה ולכן רכישה היא מהלך הגיוני יותר מבחינת חברה ישראלית בתחום מאשר הנפקה. יתכן ונראה עוד הנפקות בתחום אבל לא של חברות ישראליות".

ז"ק: "מה שמעניין במיזוגים והרכישות בתחום הדנטלי הוא שראינו גם גורמים אסטרטגיים וגם גורמים פיננסיים, משום שהחברות מייצרות תזרימי מזומנים. הרוכשים הם מכל העולם - אמריקאים, סינים, אירופאים. זה תהליך שהוא חלום לבנקאי השקעות".

הרוכשים המובילים שזיהה הצוות בתהליך מכירת MIS, שיכולים להות רלוונטיים לחברות אחרות, הם: Straumann, Lifco Dental, Zimmer Biomet, Henry Schein, Osstem Implant, Danaher Corporation, Fuson Pharma, Tecomet ו-Dentsply Sirona שבסופו של דבר רכשה את החברה.

ז"ק מספר כי הצטרף לפועלים שוקי הון לפני כארבע שנים לאחר תקופה ארוכה בחברות מובילות בוול סטריט. "אני רוצה לפתח את תחום הטכנולוגיה הישראלית בוול סטריט ועשיתי חריש עמוק של השוק. היינו שותפים ל-12-13 הנפקות בתחום הטכנולוגיה, כמה תהליכי מיזוגים ורכישות שאינני יכול לפרט ולאחרונה זיהינו גם את תחום הבריאות כתחום מוביל, בהובלת מעיין".

גולן: "אנחנו נתמקד בתחום המכשור הרפואי ובעיקר בחברות שיש להן כבר הכנסות, קצת בתחום הבריאות הדיגיטלית, כרגע פחות בפארמה. השוק הרפואי בארץ צריך להתבגר קצת כפי שהתבגר סקטור הטכנולוגיה מאוסף של סטארט-אפים לחברות אמיתיות מובילות. גם בשוק הרפואי זה מתרחש, ואנחנו רוצים לעזור".

החברות הבולטות
 החברות הבולטות